دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – الف) مبانی نظری پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
عوامل مؤثر بر شکل گیری مرحله سوم (ارزشگذاری و گزینش احادیث) را تحلیل نمایید.
ارزشیابی و قضاوت[۳]
ارزشیابی و قضاوت آخرین و عالیترین مرحله شناخت است. این مرحله شامل قضاوت درباره امور، اطلاعات و حتی روش های روبرو شدن با مسائل است. در واقع ارزشیابی نتیجه جریان شناخت است. در این مرحله، فراگیر ناچار به اخذ تصمیم است. و برای اجرا باید معیارهای بارز و مشخصی به عنوان اساسی کار توجه داشته باشد. ارزشیابی نه تنها معرف فرایند پایانی رفتارهای شناختی است، بلکه نقش پل ارتباطی را نیز بین رفتارهای شناختی و رفتارهای عاطفی ایفا می کند.
در پژوهش حاضر سطح توانمندی “ارزشیابی ” در دانشجویان از طریق ارائه پاسخ ایشان به سؤالاتی مانند:
شکل گیری و مراحل تدوین کتابهای منابع حدیث را با تدوین و تنظیم کتابهای درسی حاضر مقایسه نمایید.
یادگیری الکترونیکی
یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی در یک تعریف وسیع شامل هر گونه استفاده از فنآوری وب و اینترنت به منظور خلق تجربیات یادگیری است (هورتون و هورتون، ۲۰۰۳).
به تعریف دیگر یادگیری الکترونیکی عبارت است از به کارگیری مؤلفه های مختلف فنآوری اطلاعات و ارتباطات (به ویژه اینترنت) به منظور سازماندهی و مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری و نیز اانتقال آموزش. یادگیری الکترونیکی زایده چرخه تحولات وسیعتر و درحال گسترش فنآوریهای نوین به مفهوم واقعی آن است (زارعی زوارکی، ۱۳۸۷).
در پژوهش حاضر یادگیری الکترونیکی عبارت است از : دورههایی است که دانشکده قرآن حدیث در مقطع کارشناسی (منابع حدیث) در ترم دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲ از طریق شبکه اینترنت به صورت برخط [۴] و غیر برخط[۵] ارائه داده است.
یادگیری مشارکتی در محیط مجازی
این اصطلاح برای توصیف وضعیت یادگیری بهکار میرود که چندین روش انتقال را با هدف ارائه کارآمدترین و مؤثرترین تجربیات آموزشی ترکیب می کند (هری من، ۲۰۰۴؛ ویلیامز، ۲۰۰۳، به نقل از ال دیقایدی و نوبی، ۲۰۰۸). محیط یادگیری الکترونیکی مشارکتی نشستی چهره به چهره در بدو امر، ارزیابی آنلاین هفتگی و چت همزمان، بحثهای ناهمزمان، بحثهای ناهمزمان، پست الکترونیکی در یک نشست چهره به چهره نهایی با آزمون پایانی نظارت شده است. فرض مسلط و غالب این است که یادگیری با کمک کامپیوتر به شیوه معمول بر اساس تک یادگیرنده و تبدیل آن به آموزش مبتنی بر همکاری استوار است (جانسون و جانسون، ۱۹۹۶، به نقل از ال دیقایدی و نوبی، ۲۰۰۸).
در پژوهش حاضر منظور از یادگیری مشارکتی در محیط مجازی، طراحی پروژه محور در محیط یادگیری الکترونیکی و استفاده از این روش تدریس روی ارتقای سطوح توانمندیهای افراد مطابق با توانمندی بلوم میباشد. شیوه اجرای آموزش مشارکتی طبق رویکرد تقسیم بندی گروه های پیشرفت دانش آموزان به این نحو است که ابتدا دانش آموزان در گروه های ۴ نفری تقسیم شدند. هر کدام از گروه ها متشکل از دانشآموزانی با سطوح پیشرفت تحصیلی متفاوت بودند که قبل از اجرا، از لحاظ پیشرفت تحصیلی با هم همتا شده بودند. در تشکیل گروه ها از نمرات پیشآزمون برای همتا کردن گروه ها از نمرات پیشآزمونها برای همتا کردن گروه ها استفاده شد. در میان هر گروه یک نفر سرگروه برگزیده شد تا با کمکش به مطالعه درس جدید بپردازند و و از طریق بحث گروهی مطالب را به هم آموزش دهند.
فصل دوم : مبانی نظری
Chapter two Literature rewiew
الف) مبانی نظری پژوهش
از آنجا که این پژوهش به بررسی “کاربرد روش یادگیری مشارکتی در پرورش سطوح بالای یادگیری در نظام آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیک” درس منابع حدیث دانشجویان مقطع کارشناسی سال دوم دانشگاه مجازی قرآن و حدیث شهرری می پردازد، در این فصل در دو بخش مجزا به دو مبحث مهم پرداخته شدهاست.
بخش اول مربوط به مبحث آموزش از راه دور میباشد.در این بخش مطالبی جامعی، در رابطه با نظام آموزش از راه دور ارائه شدهاست. بدین صورت که ابتدا به تعاریفی از آموزش از راه دور پرداختهایم و واژه های مرتبط با آموزش از راه دور را آورده و تعاریف متعددی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است، در نهایت ماهیت یادگیری الکترونیکی، مزایا و معایب، انواع یادگیری الکترونیکی، عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور، ویژگیهای این نظام، تاریخچه و تغییر در آموزش عالی و عوامل ایجاد و پیدایش آموزش از راه دور در جهان و معرفی چند دانشگاه مجازی در ایران در خاتمه کار.
بخش دوم مربوط به روش تدریس مشارکتی یادگیرندگان از راه دور است. در ابتدای امر تعاریفی کلی از آموزش، تدریس، روش تدریس و یادگیری مشارکتی ارائه شده؛ در ادامه به مبحث چارچوب مفهومی یادگیری مشارکتی، اهمیت و جایگاه تعامل در آموزش و یادگیری، آموزش الکترونیکی و نظریه ساختگرایی، مفهوم تعامل، انواع تعامل، ضرورت تعامل و سرانجام به طبقه بندی سطوح مشارکت، فعالیت یادگیری بحث در آموزش مجازی، مزایا و چالشها و راهکارها در یادگیری مشارکتی الکترونیکی پرداخته شده است.
۲-۱: آموزش از راه دور
۲-۱-۱: مقدمه
یکی از مهمترین حوزه های زندگی بشر، تعلیم و تربیت میباشد که در حال حاضر با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به این حوزه افقهای جدیدی پیش روی صاحبنظران و متخصصان آن قرار گرفته است. در بعضی کشورها استفاده از این فناوری در زمینه آموزش به صورت خیلی گسترده و در بعضی کشورها بهصورت بسیار محدود وجود دارد، و در حال حاضر پژوهشها و تلاشهای زیادی برای پیدا کردن روشها و راهکارهایی برای استفاده مؤثر از این فناوری در زمینه آموزش صورت میگیرد.
آموزش از را ه دور در نسلهای گذشته به صورت مکاتبه ای و سپس چند رسانه ای ارائه میشدند و اکنون که نسل چهارم آن را تجربه میکنیم، مراکز آموزش عالی از فناوری های رسانهای دو سویه بهره میبرند. نسل چهارم آموزش از راه دور با پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور رایانه و اینترنت آغاز می شود.
امروزه آموزش بر خط یکی از مدرنترین فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در نسل چهارم آموزش ازراهدور محسوب می شود. آموزش بر خط به معنای ارائه اطلاعات و مطالب آموزشی به مخاطبانی در فاصله دور با بهره گرفتن از فناوری های رایانه ای و شبکه جهانی است. این آموزش دو مشخصه اصلی دارد: ۱) مربی یا استاد و دانشجو در مکان های متفاوتی قرار دارند ۲) از شبکه جهانی برای از بین بردن فاصله مکانی استفاده می شود. بنابرین آموزش بر خط شاخهای از آموزش ازراهدور است که با اسامی متفاوتی شناخته می شود، همچون: آموزش رایانه محور، آموزش الکترونیکی، آموزش مبتنی بروب و آموزش اینترنت محور. به طور کلی در نسل چهارم میتوان شاهد بهره گیری از راهکارهای ارتباطی زیر در مراکز آموزش عالی بود: ۱)ارتباط ویدیوکنفرانس ۲)ارتباط صوتی دو طرفه ۳)پست الکترونیکی ۴)کنفرانس رایانه ای.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:05:00 ب.ظ ]
|