مقاله های علمی- دانشگاهی | طراحی آموزشی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
آموزش:
معمولا فعالیتهایی را که معلم به قصد آسان کردن یادگیری در یادگیرندگان به تنهایی یا به کمک مواد آموزشی انجام میدهد آموزش مینامند، همچنین آموزش به فعالیتهایی گفته می شود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی آموزگار یا معلم طرحریزی می شود و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت فعالیتهایی که از سوی معلم طراحی میشوند و هدف آن ها سهولت بخشیدن یا کمک کردن به یادگیری یادگیرندگان است تأکید شده است. (سیف،۳۳،۱۳۸۸)
طراحی آموزشی:
طراحی آموزشی طی سالهای متمادی به روشهای مختلفی تعریف شده است. بسیاری از تعریفهای مطرح شده در اینباره، بر فرایند تأکید دارند. نمونه این تعریفها، تعریفی است که اسمیت[۲۳] و راگان[۲۴](۲۰۰۵) از طراحی آموزشی به عمل آوردهاند. اگر چه، آنها از طراحی آموزشی، تعریفی بسیار کلی دارند اما به هر حال طراحی آموزشی از نظر آنها ” فرایند نظامدار و منطقی کاربرد اصول یادگیری و آموزشی برای برنامه ها، مواد آموزشی، فعالیتها، منابع اطلاعاتی و ارزشیابی است”.به طور کلی طراحی آموزشی را میتوان: علم و هنر تعیین خصوصیات مفصل برای توسعه، ارزشیابی و حفظ موقعیتهایی است که یادگیری و عملکرد را تسهیل میبخشند (ریچی[۲۵]، کلاین[۲۶]، تریسی[۲۷]،۲۰۱۱/۲۳،۱۳۹۱)
تاریخچه طراحی آموزشی
در چهار دهه گذشته رویه های طراحی آموزشی نظام مند مختلفی عرضه شده است که تحت عناوینی همچون رویکرد نظام مند، طراحی نظام های آموزشی[۲۸] توسعه ی آموزشی و طراحی آموزشی مطرح شدهاند. اگرچه اغلب این رویه ها ترکیبات مختلفی دارند، اما اکثرا دارای عناصری همچون مواد آموزشی جهت حل مشکلات آموزشی میباشند. ( موریسون[۲۹]، کمپ[۳۰]،روس[۳۱]،۲۰۰۴/۱۸،۱۳۸۷).
ریشههای رویه های طراحی آموزشی به جنگ جهانی دوم بر میگردد. در طول جنگ تعداد زیادی از روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی که در اجرای پژوهش های آزمایشی دارای آموزش و تجربه بودند، به منظور اجرای پژوهش و تهیه مواد کارآموزی برای خدمات نظامی فراخوانده شدند. چنین افرادی –ازجمله رابرت گانیه[۳۲]،لسلی بریگز،جان فلانگن[۳۳]و بسیاری دیگر – بر مبنای کار روی اصول آموزشی برگرفته از پژوهش ونظریهی آموزشی،یادگیری و رفتار آدمی تاثیر قابل توجهی بر ویژگیهای مواد کارآموزی داشتند. (همان منبع)
علاوه بر این روانشناسان جهت سنجش مهارت های کارآموزان و انتخاب افراد مستعد یادگیری از دانش ارزشیابی و اندازه گیری خوداستفاده کردند. بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از روانشناسانی که در موفقیت برنامه های کارآموزی نظامی نقش داشتند، به حل مشکلات ادامه دادند.در این راستا سازمان هایی مثل مؤسسات پژوهشی آمریکایی گشایش یافتند. روانشناسانی که در چنین سازمان هایی شاغل بودند در طی اواخر دهه ی۱۹۴۰ودر طول دهه ی ۱۹۵۰ کارآموزی را به عنوان یک نظام تلقی میکردند و تعدادی رویه از قبیل تجزیه و تحلیل، طراحی و ارزشیابی نوآورانه تهیه کردند(همان منبع).
طراحی آموزشی از حدود سالهای ۱۹۶۰ که نگرش سیستمی پا به عرصه علوم تربیتی و بخصوص تکنولوژی آموزشی نهاد به منزله تخصصی بسیار تعیین کننده در موفقیت برنامه های آموزشی شناخته شده است. (لشین و همکاران ۲۰۰۵/۳۴،۱۳۷۹)
به طور کلی طراحی آموزشی از ابتدا به عنوان زیر مجموعه رشته تکنولوژی آموزشی با عنوان رویکرد سیستمی، تحت تاثیر رویکرد رفتارگرایی قرار داشت ولی در اوایل دهه ی ۱۹۹۰، با ظهور رویکردسازنده گرایی از دامنه و نفوذ آن برای طراحی آموزشی کاسته شد و بسیاری از صاحب نظران استفاده این رویکرد را در طراحی آموزشی مورد شک و تردید قرار دادند. این شک و تردیدها ناشی از تغییر در دیدگاه های فلسفی و روانشناختی این صاحب نظران بود(همان منبع)
سازندهگرایی
سازهگرایی، سازاگرایی،یا بناشدنی همه معادلهایی هستند که برای واژه سازندهگرایی [۳۴]در سالهای اخیر پیشنهاد شده اند.
نظریه های نسبتا جدیدی که در روانشناسی و آموزش و پرورش با نام نظریه های سازندگی یا سازندهگرایی مطرح شدهاند ریشه در اندیشه های علمی و فلسفی گذشته دارند.دیدگاه های سازنده گرایی از پژوهشهای پیاژه، ویگوتسکی،روانشناسان گشتالت،بارتلت و برونر، و نیز از فلسفه ی پرورشی جان دیویی سرچشمه میگیرد،واینها تنها قسمتی از سوابق را شامل میشوند. سازندهگرایی به گونه های مختلفی تعریف شده است، اما همه آنها بر نقش فعال یادگیرنده در درک و فهم و ساختن دانش تأکید کرده اند. از جمله در واژه شناسی آکسفورد آمده است که سازندهگرایی” اندیشهای است که طبق آن ادراکات، یادها، و سایر ساختهای ذهنی پیچیده به طور فعال توسط فرد و در ذهن او ساخته میشوند، نه اینکه از بیرون به درون ذهن میآیند”(سیف ، ۲۰۸،۱۳۸۸).
سازندهگرایی یک شناخت شناسی و یک نظریه یادگیری است که، در قیاس با نظریه های شناخت شناسی و یادگیریهای گذشته، یک تبیین تازه از ماهیت دانش و چگونگی یادگیری انسان به دست میدهد. بنا به این دیدگاه، انسانها درک و فهم یا دانش تازهی خود را از طریق تعامل بین آنچه از قبل میدانند و باور دارند با اندیشه ها، رویدادها، و فعالیتهایی که با آنها رو به رو میشوند، میسازند (سیف ، ۲۱۰،۱۳۸۸).
نظریه های سازنده گرایی
مانند سایر رویکردهای روانشناسی یادگیری،سازنده گرایی نیز نظریه ها یا دیدگاه های مختلفی را شامل می شود.اختلاف بین دیدگاه های سازندهگرایی تا حدی است که، بنا به گفته ی دری[۳۵](۱۹۹۶)، ” گروههای دانش شناس مدعی وابستگی به سازندهگرایی تا آن اندازه با هم اختلاف دارند که یکدیگر را به عنوان پیروان یک فلسفهی مشترک نمیپذیرند”
-
- سازندهگرایی روانشناختی یا درون زاد
-
- سازنده گرایی برون زاد
-
- سازنده گرایی اجتماعی یا دیالکتیکی
- سازنده گرایی رادیکال (سیف،۲۱۲،۱۳۸۸). به دلیل عدم کاربرد این موارد در موضوع مورد پژوهش تنها به نام بردن آنها اکتفا میکنیم.
کاربرد آموزشی نظریه سازندهگرایی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:32:00 ب.ظ ]
|