بشارت ( ۱۳۸۵ ) در تحقیقی به بررسی رابطه سبک های دلبستگی و ابعاد شخصیت پرداخت و ‌به این نتیجه رسید که بین سبک دلبستگی ایمن با برونگرایی و هم سازی همبستگی مثبت معنی دارد وجود دارند ، بین سبک های دلبستگی نا ایمن ( اجتنابی و دوسوگرا ) و برون گرایی همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد ، بین سبک دلبستگی دوسوگرا و وظیفه شناسی همبستگی منفی معنی دار وجود دارد ، بین سبک دلبستگی اجتنابی و همه سازی منفی معنی دار وجود دارد ، بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که مدل های درونکاری ایمن و نا ایمن از خود و دیگران که در چهار چوب روابط دلبستگی نوزاد – مادر تشکیل می‌شوند . شکل گیری صفات شخصیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد .

مولوی ( ۱۳۸۵ ) درپژوهشی به رابطه ی سبک های دلبستگی بزرگسالان با جهت گیری به کار و درگیری با کار در پرستاران بیمارستان های دولتی شهر اصفهان پرداخت . نتایج نشان داد که آزمودنی های دارای سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا نسبت به آزمون های دارای سبک دلبستگی ایمن کمتر است . یافته های پژوهش بر اصالت و اهمیت دلبستگی ایمن به منزله یک نیاز نخستین روانشناسی در موقعیت های صنعتی تر سازمانی اشاره دارد .

عطاری (۱۳۸۵) در تحقیقی نیز به بررسی ویژگی های شخصیتی ، مهارت های اجتماعی ، سبک های دلبستگی و ویژگی های جمعیت شناسی به عنوان پیش‌بینی های موفقیت و شکست رابطه زناشویی در زوج های متقاضی طلاق و عادی در اهواز پرداخت . نتایج به دست آمده نشان داد که شکست و موفقیت در رابطه زناشویی را می توان از روی متغیرهای ویژگی های شخصیتی ، مهارت‌های اجتماعی ، سبک های دلبستگی و ویژگی‌های جمعیت شناختی پیش‌بینی نمود .

قیامی ( ۱۳۸۴ ) در بررسی رابطه سبک های دلبستگی با سبک های مقابله مذهبی ‌به این نتیجه رسید که از میان سبک های دلبستگی ( ایمن ، اجتنابی و دوسوگرا ) تنها سبک دلبستگی دوسوگرا توانایی پیش‌بینی سبک مقابله مذهبی مثبت را داشت و رابطه همبستگی منفی میان دو متغییر معنی دار بود .

بشارت ( ۱۳۸۲ ) در بررسی رابطه سبک های دلبستگی و مشکلات بین شخصی ‌به این نتایج رسید که آزمون های دارای سبک دلبستگی ایمن نسبت به آزمون ها دارای سبک دلبستگی نا ایمن ، مشکلات بین شخصی کمتری داشتند هم چنین میزان مشکلات آزمون های دارای سبک دلبستگی اجتنابی از میزان مشکلات بین شخصی آزمودنی های دارای سبک دلبستگی دوسوگرا کمتر است .

خانجانی ( ۱۳۸۱ ) در تحقیقی که به بررسی رابطه جدایی های موقت روزانه مادر کودک با شکل گیری و مشکلات رفتاری کودکان پرداخت ‌به این نتیجه رسید که کودکان کمتر از ۳ سال که بیشتر از ۳۵ ساعت در هفته تحت مراقبت غیر مادرانه قرار می گیرند در معرض خطر ناایمنی دلبستگی و مشکلات رفتاری اجتماعی ( از دید مربی به مادر ) قرار دارند . یافته دیگر پژوهش آشکار ساخت که نوع مراقبت ( خویشاوندی – مهد کودکی ) با شکل گیری دلبستگی رفتاری کودک رابطه ندارد .

اسماعیلی ( ۱۳۸۷ ) در تحقیقی که به تأثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر – جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار در سه ماهه سوم بارداری پرداخت نتایج نشان داد که میانگین نمره سلامت روان قبل از مداخله در گروه مورد و شاهد اختلاف آماری معنی داری نداشت میانگین نمره سلامت روان بعد از مداخله در دو گروه شناخت آماری معنی داری داشته است . همچنین ‌میانگین نمره دلبستگی بعد از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی داری را داشته است . یعنی اینکه آموزش رفتارهای دلبستگی مادر – جنین می‌تواند موجب افزایش دلبستگی و سلامت روان مادر گردد .

۱- در مطالعه ای ابراهیمی ( ۱۳۸۷ ) به بررسی اثر بخشی برنامه عملی مهارت‌های روابط صمیمانه بر افزایش رضایتمندی زناشویی و تعدیل ابعاد دلبستگی انجام گرفت طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود حجم نمونه در پژوهش حاضر ۲۰ نفر خانم متاهل ( هر گروه ۱۰ نفر ) بود که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری در دسترس از میان مراجعه کنندگان به کلینیک ها انتخاب شدند . نتایج تحلیل آماری آزمون (تی) نشان داد که درمان گروهی کاربرد مهارت‌های روابط صمیمانه باعث افزایش معنی داری در تعدیل ابعاد دلبستگی در بعد اجتناب دارد . به طور خلاصه نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه مهارت‌های عملی روابط صمیمانه به طور معنا داری باعث افزایش میزان رضایتمندی زناشویی و تعدیل ابعاد دلبستگی می شود .

۲- متولی ( ۱۳۸۸ ) در یک مطالعه توصیفی مقطعی به بررسی رابطه میان رضایتمندی از زندگی زناشویی و صمیمیت زوجین در زنان باردار شاغل و غیر شاغل شهر اردبیل پرداخت نمونه شامل ۹۳ زن باردار شاغل و ۹۳ زن باردار غیر شاغل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری که به صورت نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی شده انتخاب شده بودند بوده نتیجه نشان داد که شاغل بودن بر میزان رضایتمندی و صمیمیت زنان باردار در نمونه های مورد پژوهش تاثیری نداشته است

۳- سرچشمه( ۱۳۸۴ ) نشان داد که ۱- بین سبک دلبستگی ایمن و رضایت زناشویی دانشجویان مرد متاهل دانشگاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ۲- بین سبک دلبستگی نا ایمن و رضایت زناشویی رابطه منفی معنی داری وجود دارد .۳- فارغ از اثر سن و طول مدت ازدواج بین سبک دلبستگی ایمن و رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد ۴- فارغ از اثر سن و طول مدت ازدواج بین سبک دلبستگی نا ایمن و رضایت زناشویی رابطه منفی معناداری وجود دارد .

مروری بر پژوهش های انجام شده در خارج از کشور

۱ – در ارتباط بین متغیرهای مذکور و رضایت زناشویی تحقیقات فراوانی صورت گرفته است .

آسچر[۶۱] و همکاران ( ۲۰۱۰ ) به بررسی رضایت زناشویی و رابطه آن با زبان هیجانی در مبتلایان به بیماری دمانس قشر قدامی کیجگاهی مغز ( FtD ) و آلزایمر ( AD ) پرداختند ۱۵ بیمار FtD و ۱۶ بیمار آلزایمر که تمامی آن ها زوج بودن مورد آزمایش قرار گرفتند . همچنین ۲۱ زوج هدایت کننده با گفتگو در رابطه با مشکلات رابطه ای در شرایط آزمایشگاهی مورد آزمون قرار گرفتند . زوجین FtD رضایت زناشویی کمتری نسبت به AD و زوجین کنترل کننده نشان دادند در حین تمایل سرپرست های AD و FtD با ارائه کلمات احساسی منفی بیشتری نسبت به دیگر زوجین ( تفاوت در زوج های کنترل کننده یافت نشد ) نشان داده شد . FtD ها همچنین لغات منفی بیشتری نسبت به AD به کار گرفتند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...