بندورا (۱۹۸۷) در این باره گفته است شواهد فراوان نشان داده ­اند که افرادی که فعالیت­های خود را پاداش می­ دهند از کسانی که همان فعالیت­ها را به دستور دیگران انجام می­ دهند، اما تقویت دریافت نمی­کنند، یا تقویت می­شوند اما این تقویت وابسته به رفتار آنان نیست، و نیز از کسانی که رفتارها و هدف­های خود را مشخصاً هدایت ‌می‌کنند، اما موفقیت­های خود را پاداش نمی­دهند، عملکرد سطح بالاتری دارند (سیف، ۱۳۸۰).

گیج و برلاینر (۱۹۸۴) معتقدند که افرادی که خود را برای رفتاری که نمی­خواهند انجام دهند (مثلاً رفتار وسواس) یا برای رفتاری که از سوی دیگران با تنبیه مواجه خواهند شد (مثل دزدی) تنبیه ‌می‌کنند، می ­توانند از این طریق به تغییر دادن رفتار نامطلوب خود بپردازند. گاهی فرد از طریق فعالیت­های شناختی خود را تقویت یا تنبیه می­ کند. برای مثال به خود می­گوید:«واقعاً آن کار را به طور احمقانه­ای انجام داد» و ‌به این طریق خود را سرزنش نماید. علاوه بر این شخصی می ­تواند از طریق ترتیب دادن شرایط محیطی عوامل تقویتی و تنبیه برای رفتار خود فراهم آورد. مثلاً می ­تواند بعد از انجام تکالیف درسی، به دیدن فیلم و دلخواهش برود.

به طورخلاصه ما می­توانیم از طریق مشاهده رفتارهای خود، قضاوت درباره آن­ها و تقویت رفتارهای مطلوب و سرزنش یا تنبیه رفتارهای نامطلوب خود به ترک عادت­های ناپسند و ایجاد رفتارهای پسندیده بپردازیم و اعمال خود را کنترل کنیم (سیف، ۱۳۸۸).

بندورا معتقد است، خودانگیزشی انسان همان اندازه که به کاهش اختلاف بستگی دارد، به ایجاد اختلاف نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر خودانگیزشی مستلزم هر دوی آن­ها، هم کنترل پیش گستر و هم کنترل بازخوردی است. ابتدا فرد خود را از طریق کنترل پیش گستر برمی­انگیزاند سپس خود را ‌بر اساس برآورد انتظار این که چقدر تلاش برای موفقیت لازم است، به کار وا می­دارد. پس از این که به معیاری که اتخاذ کرده بود، دست یافت، معمولاً معیاری بالاتر را برای خود برمی­گزیند. اتخاذ معیارها و چالش­های سطح بالای بعدی اختلاف جدیدی بین عملکرد و معیار مرجع ایجاد می­ کند که فرد را مجدداً برای عمل برمی­انگیزاند (خان محمدی، ۱۳۸۳)

به طور کلی توانایی خودسامانی به فرد امکان می­دهد تا بر رفتارهایش کنترل و نظارت داشته باشد یعنی رفتارهایش را ارزشیابی کند، آن­ها را با معیارهای خویش بسنجد و ‌در مورد شخص خود، تقویت و تنبیه اعمال کند. شخصی که نتیجه ارزشیابی از خودش مثبت است خود را کارآمد تشخیص می­دهد و با علاقه و پشتکار به انجام کارها می ­پردازد، زیرا معتقد است که می ­تواند پیشرفت بیشتری کسب نماید. هم چنین کسی که از نتایج خود سنجی­اش خیلی راضی نیست، الزاماًً سطح خودکارآمدی و انگیزشش را برای کوشش­های بیشتر کاهش نمی­دهد. به شرط آن که بر این باور باشد که توانایی موفق شدن را دارد، اما روشی که تاکنون به کار بسته نادرست بوده است (بندورا، ۱۹۸۶).

شانک (۲۰۰۰) می­­گوید:«در این گونه دانش ­آموزان می ­توانند فرایندهای خودسامانی و خود نظم­دهی را از راه سخت­کوشی، استقامت، انتخاب راهبرد دیگر و نیز کمک از معلمان و دوستان تغییر دهد» پس از اینکه دانش ­آموز توانایی خود سامانی را کسب کرده هر چه بیشتر یادگیری­اش را خودش نظم بدهد، به همان نسبت در انجام کارهای مدرسه موفق­تر خواهد بود (سیف، ۱۳۸۸)

    1. . Zimmerman ↑

    1. . Ponz ↑

    1. Martinz ↑

    1. Dweck & leggeit ↑

    1. Motivation Achievement ↑

    1. Eslavin ↑

    1. Batel ↑

    1. . Feruid ↑

    1. . Bandora ↑

    1. .Gardner ↑

    1. . Self system ↑

    1. . Pintrich & Schunk ↑

    1. . De Groot ↑

    1. . Chi ↑

    1. . Boekaerts , Pintrich & Zeidner ↑

    1. . Mithaug ↑

    1. . Carven & Scheier ↑

    1. . Bronson ↑

    1. . Expectation – value ↑

    1. . Garcia ↑

    1. . Affection ↑

    1. . Self – efficacy ↑

    1. . Internal Valuation ↑

    1. . Test anxxiety ↑

    1. . Cogni tive ↑

    1. . Meta cogni Tive ↑

    1. . Paris & oka ↑

    1. . Ames & Archer ↑

    1. .Learning Strategies ↑

    1. . Montalro & Garman ↑

    1. . Allex ↑

    1. . Ryan & Deci ↑

    1. . Berger & Karabing ↑

    1. . Heikkila & lonkeb ↑

    1. . Nota , soresi & zimmerman ↑

    1. . Bloom ↑

    1. . Corno & Mandinach ↑

    1. . Elbam & Bayta ↑

    1. . Geag & Berlayner ↑

    1. . Social Cognitive ↑

    1. . Santrack ↑

    1. .Green & Azevedo ↑

    1. . Kimber ↑

    1. . Batler & Winne ↑

    1. . DeclaraTive knowledge ↑

    1. . Procedural knowledge ↑

    1. . Conditional knowledge ↑

    1. Mortag & Tad ↑

    1. lemus ↑

    1. Sharp ↑

    1. Process oriented model of met cognition ↑

    1. General Fram work For SRl ↑

    1. Winn & Hadwin ↑

    1. Stage model of self-regulated Learning ↑

    1. Social cognitive of self – regulaTion ↑

    1. Fore though ↑

    1. Monitoring ↑

    1. Control ↑

    1. Reflection ↑

    1. Negotiation ↑

    1. Goal orientations ↑

    1. Mastery orientations ↑

    1. Winne & Hadwin Madel ↑

    1. Four Stage ↑

    1. Apprasil ↑

    1. Kuhl ↑

    1. Iazarus & Folkman ↑

    1. Carver & Scheier ↑

    1. Paris & Byrnes ↑

    1. Self – Knowledge ↑

    1. Remember ↑

    1. Understand ↑

    1. Reason ↑

    1. Probhem solve ↑

    1. . Searching behavior ↑

    1. Corno & Mandinach ↑

    1. Behavioral ↑

    1. Motivational ↑

    1. Cognitional ↑

    1. Meta Cognitional ↑

    1. Brown ↑

    1. Bransford ↑

    1. Compions ↑

    1. Ferrara ↑

    1. Good now ↑

    1. Austin ↑

    1. Perels ↑

    1. Dignath ↑

    1. Schmitz ↑

    1. Harllo ↑

    1. Flavel ↑

    1. Dembo ↑

    1. Behavioral self – regulated ↑

    1. Motivational ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...