عوامل تغییر و تحول، چابکی سازمانی است(ابراهیمیان جلودار،۱۳۹۰).

پژوهشگران پیشنهاد کردند که سازمان­ های امروزی در پاسخ به فشارهای رقابتی باید با راهبرد متنوعی، جهت دستیابی به چابکی سازمانی تلاش کنند. ادبیات پژوهش­های اخیر بیان می‌کند که امروزه، کشش جریان رقابتی در سطح جهانی به سمت پارادایم چابکی سوق یافته است)یعقوبی و راحت ده مرده[۹۱]،۲۰۱۰).

مفهوم چابکی

واژه چابک [۹۲] در فرهنگ لغت، به معنای حرکت سریع، چالاک، فعال، و چابکی توانایی حرکت به صورت سریع و آسان، و قادر بودن به تفکر به صورت سریع و با یک روش هوشمندانه است(نیک­پور، برکم؛۱۳۹۱). تاکنون، تعاریف زیادی برای چابکی پیشنهاد شده است، اما هیچ یک، مخالف یکدیگر نیست و همدیگر را نقض نمی­کند. در جدول زیر نمونه ­ای از تعاریف چابکی بیان می­ شود:

تعاریف ارائه شده از چابکی، گردآورنده: مؤلف

ارائه دهنده

تعریف

کاید(۱۹۹۴)

سازمان چابک یک کسب و کار با سرعت، سازگار و آگاهانه است که قابلیت سازگاری سریع در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده، فرصت­های بازار و نیازمندی­های مشتری را دارد.

گلدمن و دیگران (۱۹۹۵)

پاسخ جامع به چالش­های تجاری به منظور سود بردن از تغییرات سریع، تجزیه مستمر، بازارهای جهانی در جهت ارائه محصولات و خدمات با کیفیت عالی و با طراحی مشتری

روت(۱۹۹۶)

چابکی استراتژیک توانایی شناسایی فرصت­های نوآور و ثبت فرصت­های بازار رقابتی از طریق گردآوری دارایی­ های حیاتی،دانش و ارتباطات سریع و ناگهانی

فلیدنر(۱۹۹۸)

چابکی عرضه ی محصولات متنوع و با کیفیت در کوتاه ترین زمان است.

ورنادت(۱۹۹۹)

تولید چابک توانایی هماهنگی سیستم­های شرکت با نیازهای در حال تغییر تجاری به منظور تحقق عملکرد رقابتی است

شریفی و ژانگ (۱۹۹۹)

توانایی سازگاری با تغییرات غیرمنتظره، چیرگی بر تهدیدات بی سابقه تجاری و استفاده کردن از تغییرات به عنوان فرصت

شریفی و ژانگ (۱۹۹۹)

توانایی سازگاری با تغییرات غیرمنتظره، چیرگی بر تهدیدات بی سابقه تجاری و استفاده کردن از تغییرات به عنوان فرصت

یوسف و دیگران

(۱۹۹۹)

تولید چابک عبارت است از کشف موفق مبناهای رقابتی(سرعت،انعطاف پذیری،نوآوری بیش فعالانه،کیفیت و سودآوری) از طریق ادغام و پیکر بندی مجدد منابع و فعالیت عالی در محیط غنی دانش در جهت فراهم آوردن محصولات و خدمات مشتری محور در محیط به سرعت در حال تغییر.

توانایی کسب و کار در جهت رشد در بازار رقابتی با تغییرات مستمر و غیر قابل پیش‌بینی.

دی و دیگران (۲۰۰۰)

توانایی سازمان برای غلبه بر تغییرات مستمر محیط غیرقابل پیش‌بینی

هرمزی(۲۰۰۱)

سازمان­ های چابک برای واکنش نسبت به شرایط متغیر بازار انعطاف پذیر بوده و از سرعت بالایی برخوردارند.

بسانت و دیگران

(۲۰۰۱)

تولید چابک عبارت است از توانایی شرکت در پاسخ سریع و منعطف به محیط و مواجهه با چالش­های نوظهور از طریق پاسخ­های نوآور.

داو(۲۰۰۱)

توانایی مدیریت و به کارگیری دانش به صورت اثربخش که بر اساس آن سازمان ظرفیت بالقوه غلبه بر تغییرات مستمر و محیط تجاری غیرقابل پیش‌بینی را دارد.

سامبامورتی و دیگران(۲۰۰۳) و روت(۱۹۹۶)

چابکی استراتژیک توانایی شناسایی فرصت­های نوآور و ثبت فرصت­های بازار رقابتی از طریق گردآوری دارایی­ های حیاتی،دانش و ارتباطات سریع و ناگهانی.

آرتتا و گیاتچی (۲۰۰۴)

توانایی پاسخ به تغییرات غیرقابل پیش‌بینی(توانایی ‌پاسخ‌گویی‌) و توانایی اقدام بیش فعالانه در ارتباط با تغییر (مدیریت دانش)

لین و دیگران (۲۰۰۶)

چابکی زنجیره عرضه ادغام حساسیت مشتری، سازمان، فرآیندها، شبکه ها و سیستم­های اطلاعاتی است.

کومر و همکارانش (۲۰۰۶)

چابکی سازمانی، توانایی انعطاف پذیری نهاد حساس به منظور ‌پاسخ‌گویی‌ سریع به تغییرات برنامه ریزی شده و نشده است.

ستیا و دیگران (۲۰۰۸)

توانایی سازمان در۱)کشف فرصت­های جدید مزیت رقابت۲) استفاده از دارایی­ ها، دانش و روابط به منظور تصرف این فرصت ها۳) سازگاری با تغییرات ناگهانی در شرایط تجاری.

برانزچیدل، سورش

(۲۰۰۹)

چابکی نتیجه هشیار بودن نسبت به تغییرات، به صورتی همه جانبه (تشخیص فرصت­ها و چالش­ها ) هم در محیط داخلی و هم در محیط خارجی است و با وجود قابلیتی شایسته در استفاده از منابع برای ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این تغییرات در زمان مناسب و به شکلی انعطاف پذیر و مربوط که سازمان نیز توانایی اجرای آن را داشته باشد، صورت مؤثری به خود می‌گیرد.

برانزچیدل، سورش

(۲۰۰۹)

چابکی نتیجه هشیار بودن نسبت به تغییرات، به صورتی همه جانبه (تشخیص فرصت­ها و چالش­ها ) هم در محیط داخلی و هم در محیط خارجی است و با وجود قابلیتی شایسته در استفاده از منابع برای ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این تغییرات در زمان مناسب و به شکلی انعطاف پذیر و مربوط که سازمان نیز توانایی اجرای آن را داشته باشد، صورت مؤثری به خود می‌گیرد.

ابعاد چابکی

الف.ستاده(محصولات به عنوان راه حلی جامع برای ارضای مشتری): توانایی ساخت محصول تعیین کننده­ یک قابلیت رقابتی نیست. کاهش هزینه­یی ماشین آلات، دسترسی طراحان محصول به ابزارهای طراحی رایانه ای قدرتمند و افزایش تجارت جهانی توزیع این محصولات را گسترش داده و تولیدکنندگان را نیز ‌به این چهت سوق داده که فراتر از محصول بنگرند و ترکیب متمایزی از محصول، اطلاعات و خدمات بلند مدت را برای هر مشتری فراهم کنند. در واقع سازمان­ها باید به جای محصول، راه ­حل­هایی برای مشکلات مشخص مشتریان ارائه کنند و بر ارزش دریافت شده مشتریان از محصول متمرکز شوند.

ب.داده(همکاری به منظور افزایش رقابت پذیری یا ایجاد سازمان مجازی): تدارک راه حلی برای هر مشتری مشخص از طریق منابع محدود یک شرکت، به تنهایی قابل دستیابی نیست. این امر خصوصآ زمانی به حقیقت می­پیوندد که شرکت بر شایستگی اصلی خود متمرکز باشد. ‌بنابرین‏ همکاری برای ایجاد راه­حلی برای مشتریان ضروری به نظر می­رسد. در واقع همکاری های داخلی و خارجی همکاری­های مورد نظرند و هدف عرضه­ی محصولات به بازار در کمترین زمان ممکن با استغاده از منابع از طریق همکاری است. نیل ‌به این اهداف تنها با تشکیل سازمان مجازی[۹۳] و مشارکت­های سریع در ساخت، قابل دسترسی خواهد بود.

ج.عوامل تأثیر گذار خارجی(تغییر و عدم اطمینان): مشکل­ترین عاملی که شرکت­ها با آن مواجهند، تغییر سریع و بدون توقف است. عواملی مانند کاهش چرخه­ی تولید محصول، کاهش زمان ایجاد مفهوم تا زمان فروش، تسریع در آهنگ توسعه فناوری، افزایش جهانی سازی تجارت، افزایش تراکم ارتباطات الکترونیکی و افزایش رشد سریع جمعیت همه به فضای تغییر کمک ‌می‌کنند. تغییرات خارجی تحمیل شده را نیز ‌می‌توان در دو بخش در نظر گرفت:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...