۴-۳

 

قابلیت بازاریابی بر عملکرد همکاری مشتری تأثیر مثبت دارد. (MC:CCP)

 

۴۷۳/۰

 

۱۸۳/۲

 

۰۳۰/۰

 

تأیید

 
 

۵-۳

 

قابلیت پیوند با بازار بر عملکرد مالی تأثیر مثبت دارد. (MLC:FP)

 

۲۱۵/۰

 

۳۴۷/۱

 

۱۷۹/۰

 

عدم‌تأیید

 
 

۶-۳

 

قابلیت بازاریابی بر عملکرد مالی تأثیر مثبت دارد. (MC:FP)

 

۳۷۴/۰

 

۴۰۸/۳

 

۰۰۱/۰

 

تأیید

 

منبع: یافته‌های تحقیق
شکل ۴-۶ نیز نتایج مقدار t در نرم‌افزار SmartPLS را در شرکت‌های تولیدی نشان می‌دهد. خطوط نقطه‌چین نشان‌دهنده رد فرضیه و خطوط مستقیم حاکی از تائید فرضیه می‌باشند.
شکل (۴-۶): نتایج مقدار t در شرکت‌های تولیدی در نرم‌افزار SmartPLS
۰۸۴/۰
۰۹۴/۴
۷۴۲/۱۲
۰۷۵/۰
۶۴۱/۱۰
۰۳۳/۱
۴۱۲/۰
۱۸۳/۲
۵۱۷/۰
۳۴۷/۱
۴۰۸/۳
منبع: یافته‌های تحقیق
با توجه به نتایج ارائه شده در جدول ۴-۳۶ و همانگونه که در شکل ۴-۶ مشاهده می‌شود، در شرکت‌های تولیدی از بین ۱۱ فرضیه، ۵ فرضیه تائید و ۶ فرضیه رد شدند؛ تاثیر مستقیم ارتباطات مبتنی بر همکاری بر عملکرد مالی همانند دو نتیجه‌گیری قبلی رد شد ولی بر خلاف نتیجه‌گیری قبلی (در شرکت‌های تجاری) و همانند نتیجه‌گیری کلی، تاثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر عملکرد متمرکز بر مشتری، بر عملکرد همکاری مشتری و بر عملکرد مالی به صورت غیرمستقیم و با نقش میانجی قابلیت پیوند با بازار و قابلیت بازاریابی بوده است یعنی تاثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر عملکرد متمرکز بر مشتری، بر عملکرد همکاری مشتری و بر عملکرد مالی غیرمستقیم و شرطی است.
۴-۷- خلاصه و جمع‌بندی فصل چهارم
در این فصل داده‌های جمع‌ آوری‌شده به روش میدانی، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به‌تفصیل ارائه شد. به این منظور، ابتدا با بهره گرفتن از جداول فراوانی به توصیف ویژگی‌های جمعیت شناختی پاسخ‌دهندگان پرداخته شد. در ادامه از آمار استنباطی جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد که این تجزیه‌وتحلیل در سه بخش تحلیل تک متغیره، دومتغیره و چند متغیره انجام گرفت. در بررسی‌های تک متغیره، ویژگی‌های هر یک از متغیرها از بعد نرمال بودن داده‌ها با بررسی شاخص‌های چولگی و کشیدگی بررسی شد و مشخص گردید که داده‌ها دارای توزیع نرمال هستند. سپس به‌منظور ارزیابی امکان تعمیم نتایج به‌دست‌آمده از نمونه به جامعه، با بهره گرفتن از آزمون t، وضعیت متغیرهای پژوهش و نوع ادراک پاسخ‌دهندگان از آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم. در تحلیل‌های دومتغیره، از آزمون همبستگی اسپیرمن با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS جهت تعیین ارتباط بین دوبه‌دوی متغیرها استفاده گردید. در ادامه در قسمت تحلیل‌های چندمتغیره، مدل یابی معادلات ساختاری ارائه شد که شامل تحلیل عاملی و بررسی مدل ساختاری بود. قبل از انجام تحلیل عاملی باید مشخص می‌گردید که آیا تعداد داده‌های موجود برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا خیر؟ برای این منظور از شاخص‌های KMO و آزمون بارتلت به کمک نرم‌افزار SPSS استفاده گردید و مشخص شد که داده‌ها برای تحلیل عاملی بسیار مناسب هستند. سپس با به‌کارگیری نرم‌افزار SmartPLS تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت تا مشخص شود سؤالات (متغیرهای آشکار) چه میزان همبستگی با متغیر مکنون خود دارند که با بررسی بارهای عاملی مشخص شد سؤالات پرسشنامه به‌خوبی توانسته‌اند سازه/ متغیرهای پنهان خود را بسنجند و توضیح دهند. در ادامه ضریب قابلیت اطمینان ساختاری، محاسبه شد که ملاحظه شد همه‌ی ابعاد مدل قابل قبول می‌باشند. برای ارزیابی روایی مدل از دو معیار روایی همگرا و روایی افتراقی استفاده شد. سپس مدل ساختاری پژوهش ارائه شده و بر اساس ضرایب مسیرها و اعداد معناداری آن‌ها، وضعیت تأیید یا رد فرضیات تحقیق مشخص شد. بر این اساس از مجموع ۱۱ فرضیه تحقیق، ۵ فرضیه مورد تأیید قرار گرفت و ۶ فرضیه رد گردید. سپس در بررسی اثرات غیرمستقیم مدل، مشخص شد که ارتباطات مبتنی بر همکاری به‌صورت غیرمستقیم از طریق متغیرهای قابلیت پیوند با بازار و قابلیت بازاریابی تأثیر بیشتری بر عملکرد مالی، عملکرد متمرکز بر مشتری و عملکرد همکاری مشتری دارد تا به‌صورت مستقیم؛ بنابراین، متغیرهای قابلیت پیوند با بازار و قابلیت بازاریابی در روابط بین ارتباطات مبتنی بر همکاری و عملکرد به‌عنوان متغیر واسطه عمل می‌کنند. هم‌چنین در تحلیل مقایسه‌ای، نتایج آزمون کروسکال- والیس نشان داد که نوع شرکت (سهامی خاص، سهامی عام و تضامنی) تفاوت معناداری در متغیرهای پژوهش ایجاد نمی‌کند. و در تحلیل مقایسه‌ای من ویتنی و ویلکاکسون، نتایج آزمون نشان داد که بین متغیرهای پژوهش و نوع فعالیت شرکت (تولیدی و تجاری) رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین به منظور مقایسه‌ی فرضیه‌ها در شرکت‌های تولیدی و تجاری مدل ساختاری مجددا در نرم‌افزار PLS آزمون شد و نشان داده شد که ارتباط بین ارتباطات مبتنی بر همکاری و معیارهای عملکرد روابط در شرکت‌های تجاری مستقیم و غیرشرطی ولی در شرکت‌های تولیدی غیرمستقیم و شرطی است؛ یعنی نوع شرکت در روابط بین متغیرها نقش تعدیل‌گر را ایفا می‌کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل پنجم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...