فایل های دانشگاهی| قسمت 14 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
سرمایه انسانی، دانش و مهارتهای کل نیروی کار یک سازمان است. مدیران تحول آفرین، کسانی هستند که افراد یک سازمان را منابع حیاتی میدانند که بسیاری شایستگیهای اصلی سازمان را میسازند و در صورت بهره برداری موفق از آن ها، یک مزیت رقابتی مهم به شمار میآیند. در اقتصاد جهانی سرمایه گذاریهای زیادی توسط شرکتها برروی منابع انسانی باید صورت بگیرد. زیرا همه رقابتهااز آن ناشی میشوند. اهمیت سرمایه گذاری آموزشی برروی افراد سازمان، مورد حمایت بسیاری سازمانها واقع شده است. بررسیهای اخیر نشان داده شده است که سازمانهای که ۱۰ درصد بیشتر روی آموزش سرمایه گذاری کردند، یک افزایش ۵/۸ درصدی در بهره وری مشاهده کردهاند. بنابرین یک چالش بزرگ برای مدیران تحول آفرین در هزاره سوم، یافتن راه حلهای برای تشویق و انگیزه کارکنان برای به فعل در آوردن پتانسیلهای بالقوه آن ها است (حسینی سرخوش، ۱۳۸۹).
۲-۲۵ پیشینه تحقیق
در این بخش از فصل دوم به مرور برخی از تحقیقات انجام شده در زمینههای مرتبط با موضوع پایان نامه حاضر میپردازیم، ابتدا به تحقیقات داخلی اشاره میکنیم و سپس به چند تحقیقی که در خارج از کشور انجام شده اند میپردازیم. لازم به ذکر است در این بخش به شکل مبسوط در مورد روشهای بکاررفته در تحقیقات و نتایج آن ها بحث خواهیم کرد.
۲-۲۵-۱ تحقیقات داخلی
رمضانیان و دیگران (۱۳۹۳) در مقاله ای تحت عنوان ” شناسایی اولویت های رقابتی و تعیین رابطه آن با مزیت های رقابتی منبع محور (مطالعه موردی: شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت)” به دنبال بررسی و شناخت اولویتهای رقابتی با توجه به شرایط جدید رقابتی و همچنین بررسی تأثیر این اولویتها بر مزیتهای رقابتی منبع محور هستند. این مقاله پس از معرفی رویکردهای مختلف تدوین راهبرد، به معرفی رویکرد منبع محور، یعنی رویکرد مد نظر مقاله می پردازد. به منظور آزمون فرضیهها، نظرهای ۱۴۲ نفر از مدیران شرکت های صنعتی شهرک صنعتی رشت، در قالب پرسشنامه جمع آوری شده است. به کمک روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تجزیه وتحلیلها انجام گرفته است. درنهایت هشت عامل کیفیت، هزینه، تحویل، انعطاف پذیری، حفاظت از محیط زیست، نوآوری، دانش فنی و تمرکز بر مشتری ، اولویت های رقابتی تأثیرگذار بر مزیتهای رقابتی شناخته شدند. در این میان مؤلفه های تمرکز بر مشتری و هزینه، به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در کسب مزیتهای رقابتی داشتند.
رضایی دولت آبادی و مهرآذین (۱۳۹۲) در تحقیق خود با عنوان « تحلیل نقش حسابداری مدیریت در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها، در محیطهای متغیر و پویا» به تاثیر عامل حسابداری مدیریت بر ایجاد مزیت رقابتی پرداختند. در این مقاله عنوان شده است که : حسابداری مدیریت با ارائه سیستمهای هزینه یابی جدید و کاهش هزینه، ارائه تکنیکهای مدیریتی جدید و حل مشکلات و موانع سازمانها در راه کسب موفقیت آن ها میتواند موُثر واقع گردد. در این مقاله با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای سعی در بیان میزان تاثیر حسابداری مدیریت در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها در محیط متغیر و پویا دارد. نتیجه اینکه استفاده از تکنیکهای نوین حسابداری مدیریت تنها یک توصیه نبوده و در عصر حاضر به عنوان ابزار مدیریت در فضای کسب و کار رقابتی، یک نیاز اساسی و یک ضرورت حیاتی به شمار میرود.
مظلومی و دادوند (۱۳۹۱) در مقاله ای با عنوان ” شناسایی و رتبه بندی عومل مؤثر در کسب مزیت رقابتی شرکت های بیمه” در یک تحقیق توصیفی – پیمایشی با هدف شناسایی عواملی که میتواند به کسب مزیت رقابتی در شرکت های بیمه کمک کند به انجام این تحقیق پرداختهاند.علاوه بر شناسایی عوامل به منظور مشخص شدن اینکه کدام عوامل اولویت بیشتری برای کسب توسط شرکت های بیمه دارند، به رتبه بندی آن ها نیز پرداخته شده است. در این مقاله از مدل هیل و جونز[۷۲] – که روی عوامل داخلی متمرکز می شود- به عنوان چهارچوب اصلی استفاده شده است.این مدل دارای چهار بعد کارایی، کیفیت، نوآوری و پاسخ گویی به مشتری است.برای نمونه گیری در جامعه اول که شامل خبرگان صنعت است از روش گلوله برفی استفاده شده است و در جامعه دوم که شامل مدیران ارشد شرکت های بیمه است از سرشماری استفاده شده است.به منظور شناسایی شاخص های هریک از ابعاد به مطالعه ادبیات تحقیق پرداخته شده است که در نهایت با بهره گرفتن از نظر خبرگان صنعت ، ۱۳ شاخص به عنوان اثرگذارترین شاخص ها معرفی شدند در مرحله دوم با بهره گرفتن از نظر مدیریان ارشد شرکت های بیمه به رتبه بندی ابعاد و شاخص ها با بهره گرفتن از روش ANP پرداخته شده است. بر اساس نظر مدیران ارشد، پاسخ گویی به مشتری بالاترین اولویت، کیفیت، کارایی و نوآوری به ترتیب اولویت های بعدی را در کسب مزیت رقابتی دارند.
تحقیقی دیگر توسط رضازاده و عزیزی (۱۳۹۱) تحت عنوان « تأثیر رهبری تحول آفرین بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان (مورد مطالعه: نمایندگی های یک شرکت بیمه ای در استان یزد) » و با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر گرایش کارآفرینانه افراد سازمان در سال ۱۳۹۱ در نمایندگیهای یک شرکت بیمه ای در استان یزد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق تقریباً شامل ۱۰۰ نفر از کارکنان بود که با بهره گرفتن از روش سرشماری کل جامعه به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد سبک رهبری MLQ و گرایش کارآفرینانه دس و لامپکین[۷۳] انجام گرفت.
-
- .Competitive Adnantage ↑
-
- .Sadri and Lees ↑
-
- .Transformational Leadership ↑
-
- .Geijsel ↑
-
- .Charismatic ↑
-
- .Seetharaman et al ↑
-
- .Li and Zhao ↑
-
- .Shahzad Khan and Muhammad Asif ↑
-
- .Porter ↑
-
- .Tracy and Hinkin ↑
-
- .Barney ↑
-
- .Clulow ↑
-
- .Miller ↑
-
- .Saayman et al ↑
-
- .Pearce and Robinson ↑
-
- .Fred R ↑
-
- .Ma ↑
-
- .Chakravorti ↑
-
- .Generic ↑
-
- .Michael Porter ↑
-
- .De Toni and Tonchia ↑
-
- .Alagoz and Ayten ↑
-
- .Jeyavelue ↑
-
- .Rodan ↑
-
- .Porter and Kramer ↑
-
- .Li ↑
-
- .Phusavat and Kanchana ↑
-
- .Awwad and Bin Talal ↑
-
- .Allen and Helms ↑
-
- .Kaizen ↑
-
- .Parajogo ↑
-
- .Heizer and Render ↑
-
- .Hersey and Blanchard ↑
-
- .Robert Blake and Jane Mouton ↑
-
- .Danton ↑
-
- .Burns ↑
-
- .Bass and Avolio ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:01:00 ب.ظ ]
|