۳-۱-روش پژوهش

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی بین سبک های دلبستگی و عزت نفس باکیفیت زندگی انجام گرفت. ‌بنابرین‏ روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.

۳-۲-جامعه آماری

جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی مقطع کارشناسی ارشد واحد کرمانشاه است که در سال ۱۳۹۳ مشغول به تحصیل بودند.

۳-۳-روش نمونه گیری

در این پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه در این پژوهش شامل۳۰۰ نفر از دانشجویان است.

۳-۴-متغیرهای پژوهش

متغیر مستقل: سبک های دلبستگی و عزت نفس

متغیر وابسته: کیفیت زندگی

متغیر کنترل: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

۳-۵-ابزار پژوهش

۳-۵-۱- پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان

این آزمون که توسط هازان و شاور(۱۹۸۷) ساخته شده، یک ابزار خودگزارش دهی است که بر مبنای سبک های دلبستگی سه گانه اینزورث(ایمن، اجتنابی، دوسوگرا)

طراحی شده است. این مقیاس شامل توصیف هایی در زمینه ی احساسات فرد درباره ی ادراک او از روابط خود با افراد مهم زندگی فعلی وی می‌باشد. طاهری قابلیت اعتماد این پرسشنامه را به وسیله ی همسانی درونی سبک های دلبستگی ۵۵% تا ۷۴% به دست آورده است و قابلیت اعتماد آن را با بهره گرفتن از روش بازآزمایی در دلبستگی ایمن (۸۴%=r) و در دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی (۷۸%=r) گزارش ‌کرده‌است. فینی و همکاران و همچنین بالدوین و همکاران درستی صوری و محتوایی این پرسشنامه را مورد تأیید قرار دادند(طاهری و همکاران،۱۳۸۹).در این پژوهش آلفای کرونباخ پرسشنامه محاسبه و ۷۹/۰ به دست آمد.

در این مقیاس سه سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی، دوسوگرا برحسب ۲۱ سوال در مقیاس ۵ درجه ای لیکرت(هیچ:۰ ؛ کم:۱ ؛ متوسط:۲ ؛ زیاد:۳ ؛ خیلی زیاد:۴ ) از هم متمایز می‌شوند.

۱)سبک دلبستگی ایمن: ۱-۳-۷-۱۲-۱۴-۱۷-۱۹٫

۲)سبک دلبستگی اجتنابی: ۲-۴-۸-۱۳-۱۵-۲۰٫

۳)سبک دلبستگی اضطرابی یا دوسوگرا: ۵-۶-۹-۱۰-۱۱-۱۶-۲۱٫

۳-۵-۲-پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ

این پرسشنامه شامل ۱۰ عبارت کلی می‌باشد و در آن ۵ جمله ی اول با لغات مثبت و ۵ جمله ی بعدی با لغات منفی بیان شده است. پاسخ موافق به هر یک از عبارت های ۱ تا ۵ ، ۱+ و پاسخ مخالف به آن ها ۱- دریافت می‌کند. همچنین پاسخ موافق به هر یک از عبارت های ۶ تا ۱۰، ۱- و پاسخ مخالف به آن ها ۱+ دریافت می‌کند. به هر سوال بر اساس مقیاس دو گزینه ای موافق و مخالف نمره داده می شود. برای تفسیر نتایج، جمع جبری کل نمرات به دست آورده می شود. حداقل نمره ۱۰- و حداکثر نمره ۱۰+ است.

همبستگی آزمون- آزمون مجدد در دامنه ۸۸/۰ -۷۷/۰ قرار دارد. این مقیاس از روایی درونی رضایت بخشی(۷۷/۰) برخوردار است. همچنین همبستگی بالایی با پرسشنامه ملی نیویورک و گاتمن در سنجش عزت نفس دارد، ضرایب همسانی درونی ماده ها در کل نمونه دانشجویی را ۸۴/۰ و ضرایب همبستگی بین هر یک از ماده های مقیاس با نمره کل ماده ها را ۵۶/۰ تا ۷۲/۰ متغیر و همگی را در سطح ۰۰۱/۰>p معنادار ذکر ‌کرده‌است. در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ ۸۴/۰ به دست آمد.

۳-۵-۳-پرسشنامه کیفیت زندگی

پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(۲۶-WHOQOL)[87] در سال(۱۹۹۵) توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه گردید. شامل۲۶ سوال است که زندگی فرد را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند. در این پرسشنامه، سوالات۱و۲ در جهت سنجش کلی کیفیت زندگی طراحی شده اند و مابقی سوالات۴ بعد سلامت جسمانی، روان شناختی، روابط اجتماعی و وضعیت زندگی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

۱-بعد بهداشت و سلامت جسمی(فعالیت های فیزیکی، وابستگی به مواد و داروهای کمکی، تحرک، درد، احساس ناراحتی، خواب و توانایی انجام کارها).

۲-بعد روان شناختی(احساس نسبت به وضع ظاهری بدن، احساسات مثبت و منفی، یادگیری، تفکر، حافظه، تمرکز، اعتماد به نفس، روحیه و رفتارهای شخصیتی).

۳-بعد روابط اجتماعی(روابط شخصی، حمایت اجتماعی و فعالیت های جنسی).

۴-بعد محیط اجتماعی(منابع مالی، آزادی، امنیت فیزیکی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی، فرصت های اجتماعی، دسترسی به اطلاعات جدید و مهارت های مختلف، فرصت شرکت در فعالیت های اجتماعی، محیط فیزیکی مانند: آلودگی، سر وصدا، ترافیک و حمل ونقل(هدایتی فرد،۱۳۹۰).

نجات در سال۱۳۸۶ مطالعه ای به منظور ترجمه و اعتبار سنجی پرسشنامهWHOQO-BREF برای اولین بار در ایران انجام داد. ابزار اندازه گیری عمومی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، به دو صورت WHOQO-BREF و WHOQO-100 می‌باشد. نتایج حاصل از این دو پرسشنامه همخوانی رضایت بخشی را در مطالعات مختلف نشان داده‌اند، این پرسشنامه شامل چهار حیطه سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط می‌باشد. برای اعتبار سنجی این ابزار۱۱۶۷ نفر از مردم تهران به صورت تصادفی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت کنندگان بر اساس وجود یا عدم وجود بیماری مزمن یا غیر مزمن به ادعای خود به۴ گروه تقسیم گردیدند. پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ و همبستگی درون خوشه ای حاصل از آزمون مجدد سنجیده شد. روایی پرسشنامه کیفیت زندگی با قابلیت تمایز این ابزار در ‌گروه‌های سالم و بیمار با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مورد ارزیابی واقع شد و جهت سنجش عوامل ساختاری پرسشنامه از ماتریس همبستگی سوالات با حیطه ها استفاده شد. مقادیر همبستگی درون خوشه ای و آلفای کرونباخ در تمام حیطه ها بالای۷۰/۰ به دست آمد ولی در حیطه روابط اجتماعی مقدار آلفای کرونباخ۵۵/۰ بود، که می

    1. -Berck ↑

    1. -Feeney, J.A.and Noller, P. ↑

    1. -Coopersmit ↑

    1. – Homeostasis of behavior ↑

    1. – Ainsworth ↑

    1. – spenser ↑

    1. – sadock & sadock ↑

    1. – Bottonari et al ↑

    1. – Masen ↑

    1. – Mikolinser & florien ↑

    1. – Bloem ↑

    1. -Belesky ↑

    1. ۲-Goldsmit & Alansky ↑

    1. ۳-Sasmsn- stilman ↑

    1. – Belesky ↑

    1. – Sharfe ↑

    1. – Hamilton ↑

    1. – Fraley ↑

    1. – Kaslow & et al ↑

    1. – Thompson ↑

    1. – Lewis & et al ↑

    1. – Tarjectory ↑

    1. – Pathways model ↑

    1. – Brown ↑

    1. – Logo & Harashi ↑

    1. – Pre attachment phase ↑

    1. – Attachment in making phase ↑

    1. – Clearcut , attachment phase ↑

    1. – Insecure – Avoidant ↑

    1. – Insecure – Resistant ↑

    1. – Insecure – Ambivalent ↑

    1. – Belsky , Rovin & Taylor ↑

    1. – Miake , chen & campos ↑

    1. – Weiss ↑

    1. – Armsden & Greenberg ↑

    1. – Surofe ↑

    1. – Berline ↑

    1. – Blatt & levy ↑

    1. – Lafirenirere ↑

    1. – Miake ↑

    1. – Blascovich , J. & Tomaka , J ↑

    1. – Sasoun ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...