۲-۲-۲-۲-۸ اثر استقلال اعضای هیات مدیره بر عملکرد شرکت

همبریک و جکسون (۲۰۰۰) معتقدند هر چه تعداد اعضای مستقل هیات مدیره در ترکیب هیات مدیره بیشتر باشد، عملکرد شرکت بهتر خواهد بود؛ نتیجه ای که محققانی همچون دونالدسون و دیویس[۲۲] (۱۹۹۱) خلاف آن را به تأیید رسانده اند . البته در این میان تحقیقات قالیباف اصل و رضایی (۱۳۸۶)؛ ‌نیک‌بخت و دیگران (۱۳۸۹) در فضای داخلی نشان می‌دهد که رابطه ای میان اندازه هیات مدیره و عملکرد هیات مدیره وجود ندارد. (همان منبع).

۲-۲-۲-۲-۹ اثر چندعضویتی بودن اعضای هیات مدیره بر عملکرد شرکت

در رابطه با اثر چند عضویتی بودن اعضای هیات مدیره تحقیقات پیترا و دیگران (۲۰۰۸) نشان می‌دهد که این مسئله تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت داشته است ؛ در حالی که در نتیجه تحقیقات فیچ و شیوداسانی (۲۰۰۶) چند عضویتی بودن اعضای هیات مدیره از ارزش سهام‌داران کاسته است. (همان منبع).

۲-۲-۲-۲-۱۰ اثر جنبه‌های ترکیب هیات مدیره بر یکدیگر

کنگ و دیگران (۲۰۰۷) معتقدند اندازه هیات مدیره می‌تواند بر تنوع سنی اعضای هیات مدیره در ترکیب هیات مدیره تأثیر مثبتی داشته باشد؛ اما نمی تواند بر تنوع جنسیتی تیم هیات مدیره و تعداد اعضای مستقل در آن اثر مثبتی داشته باشد. از سوی دیگر دنیس و سارین (۱۹۹۹) معتقدند که میان اندازه تیم هیات مدیره و تعداد اعضای مستقل به هیات مدیره رابطه مثبتی وجود دارد. (همان منبع).

۲-۲-۲-۳ ویژگی های اعضای هیات مدیره

نکته کلیدی در ترکیب اثربخش هیات مدیره،حصول اطمینان از این امر است که افرادی صندلی های تصدی عضویت در هیات مدیره را تصاحب کنند که از مهارت، تجربه و دانش کافی به منظور تحلیل مسائل سازمان و چاره جویی برای ‌پاسخ‌گویی‌ آن ها برخوردار باشند.تردیدی نیست که بهترین ایده ها و تصمیم ها در جلسات هیات مدیره هایی با ترکیب اثربخش ، سوالاتی را مطرح می‌کنند که تبیین و تفسیری عمیق از مسائل پیش روی هیات مدیره ها را امکان پذیر می‌کند و اطلاعاتی را مطالبه می‌کنند که می‌تواند در تحلیل چالش‌ها و پدیده‌های مقابل سازمان کمک فراوانی کند. نادلر و همکارانش (۱۳۸۹) معتقدند که برای ایجاد ترکیبی بهینه در هیات مدیره و انتخاب اعضایی مناسب و متناسب می بایست سه عنصر کلیدی مدنظر قرار گیرد.لحاظ این عناصر و وزن دهی مشخص به هر یک از آن ها با توجه به نقش و انتظار مورد نظر از آن کرسی در تیم هیات مدیره می‌تواند به بهبود کلی و افزایش اثر بخشی جمعی هیات مدیره،کمک قابل ملاحظه ای کند.

در شکل زیر سه عنصر کلیدی در بررسی شایستگی های هیات مدیره مطرح می شود:(لگزیان و همکاران،۱۳۹۰).

    • دانش بازارهای منطقه ای

    • تنوع در نحوه برقراری ارتباطات

    • استقلال

    • اعتبار تجاری

    • درک و شم مالی

    • اعتماد و روحیه

    • کار تیمی

  • مشارکت فعالانه

مسئولیت نمایندگی

ویژگی های فردی

مجموعه مهارت‌ها و تجارب اعضاء

    • دانش صنعتی

    • بازارهای سرمایه

    • تخصص مالی

    • تخصص در مبحث سمت و سوی تجاری شرکت

    • دانش بازاریابی و رفتار مصرف کننده

  • تجربه مدیر عاملی

شکل ۱: ویژگی های اعضای هیات مدیره

۱٫ ویژگی های فردی

این ویژگی ها مبتنی بر برخی ویژگی های کلی نظیر سن ، جنس ، هوش و ذکاوت ، شم مالی و کسب و کار و… و همچنین برخی از ابعاد شخصیتی چون استقلال روانی ، شهامت ،رازداری ، توانایی خود مدیریتی، خود نقدی و … اعضاء می‌باشد که کارآمدی اعضاء را در انجام وظایف محوله شان میسر می‌سازد. در تعیین ویژگی های فردی مورد انتظار از هر عضو هیات مدیره، تعادل ترکیب هیات مدیره زمانی برقرار می شود که این ویژگی ها، با ویژگی شخصیتی مورد انتظار از هیات مدیره(شخصیت حقیقی و جمعی هیات مدیره) همسانی داشته باشد. شکاف موجود در این حالت را می توان با استخدام اعضایی که ویژگی های آنان با شخصیت مورد انتظار از هیات مدیره سنخیت داشته باشد،ترمیم کرد.[۲۳]به طور مثال، زمانی که هیات مدیره از مشارکت لازم برخوردار نیست با انتصاب اعضای جدیدی که از حس مشارکت بالایی برخور دارند،می توان بر میزان مشارکت هیات مدیره افزود .

اعضای هیات مدیره با ابعاد شخصیتی،روان سازه‌ها و احساسات متفاوتی در جلسات و مباحثات هیات مدیره حاضر می‌شوند و ترکیب این ویژگی های روانی در نهایت خصوصیات رفتاری و شخصیتی ترکیب هیات مدیره را شکل می بخشد. به طور مشخص شخصیت هیات مدیره از شخصیت جمعی و الگوهای مشترک شخصیتی بین اعضای هیات مدیره شکل می‌گیرد که بسیار متفاوت از ویژگی های شخصیتی فرد فرد اعضای هیات مدیره خواهد بود. هیات مدیره ها در انتخاب اعضای جدید خود می بایست شکاف شکل یافته میان شخصیت تیمی مورد انتظار و شخصیت موجود را شناسایی کرده و بر اساس آن به انتصاب عضو جدید اقدام کنند. بدیهی است تنوع شخصیتی تک تک اعضای هیات مدیره زمانی می‌تواند اثر بخش باشد که مبتنی بر شخصیت تیمی مورد انتظار باشد نه شخصیت بارز فعلی.

نتایج تحقیق نیومن و همکارانش (۱۹۹۹) حاکی از آن است که وجدان کاری، توافق جمعی و رابطه مداری آزادنه (به ‌عنوان ویژگی های شخصیتی بارز در هیات مدیره های موفق) رابطه مثبتی با عملکرد گروه داشته و برونگرایی و ثبات عاطفی (به ‌عنوان ویژگی های فردی مناسب اعضا هیات مدیره) نیز از رابطه مثبتی با عملکرد آنان برخوردار است. در نتیجه مطالعات این محققان،۴۸ درصد از تنوع عملکرد گروهی به تنوع ویژگی های شخصیتی و ترکیبات گوناگون وابسته است. .(همان منبع).

۲٫نمایندگی سازمانی

مسئولیت نمایندگی سازمانی ، حوزه هایی همچون دانش هر عضو با توجه به مسائل جغرافیایی و بازاری اعضاء را در بر می‌گیرد که عموماً در نحوه برقراری ارتباط یک عضو با محیط برون سازمانی و مزایای حاصله از آن قابل تعیین است. .(همان منبع).

۳٫مهارت ها و تجربیات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...