با توجه به تنوع مدل های مطرح شده توسط پژوهشگران متفاوت، انتخاب مدل پژوهش در ابتدا امری دشوار می نمود. از این رو چارچوب های مختلفی درحوزه­های موضوعی مشابه با موضوع این تحقیق مطالعه شد و مدل های متفاوتی نیز مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که ما به دنبال شناسایی الزامات و مقدماتی جهت پیاده سازی مسئولیت اجتماعی در سازمان بوده ایم و از طرفی تاثیر این اقدامات (در صورت لحاظ کردن مسئولیت اجتماعی توسط سازمان) بر مصرف کنندگان برای ما اهمیت زیادی داشت، می بایست مدلی برگزیده می شد که تمام این جوانب در آن لحاظ شده باشد. پس از بررسی چندین مدل مختلف، در نهایت مدل مفهومی زیرکه توسط andnalSta.S.J Andrea , Murphy ., Patrick. E, Lwin May. O. ‌در سال‌ ۲۰۱۱ ارائه شده است، به دلیل انطباق پذیری بالا با هدف پژوهش حاضر به عنوان مبنای کار در این تحقیق مورد استفاده قرارگرفت .

نتایج حاصل از مسئولیت اجتماعی ادراک شده

مسئولیت اجتماعی شرکتی

الزامات و مقدمات مسئولیت اجتماعی

کیفیت ادراک شده بیانیه های اخلاقی

عملکرد مالی ادراک شده

مسئولیت اجتماعی ادراک شده

وجهه ادراک شده شرکت

اعتماد مصرف کننده

وفاداری مصرف کننده

مخاطره ادراک شده

شکل شماره ۱- ۱٫ مدل مفهومی پژوهش(استانالند ، لوین ، مورفی (۲۰۱۱ ))

۱ – ۸ . روش تحقیق

پژوهش حاضراز نظر گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی ‌می‌باشد: از این جهت توصیفی است که درصدد توصیف متغیرها، شرایط و پدیده‌های تأثیرگذار بر روی رابطه میان متغیرهای : الزامات و مقدمات مسئولیت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی شرکتی و نتایج حاصل از مسئولیت اجتماعی ادراک شده ‌می‌باشد. همچنین از آن روکه داده های مورد نیاز با بهره گرفتن از روش نظرسنجی نمونه به جهت بررسی توزیع ویژگی‌های جامعه حاصل شده است، پیمایشی است که در تحقیق پیمایشی از روش های مقطعی استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده زیرا سایر سازمان ها (بلاخص سازمان‌هایی که تعامل نزدیکی با مصرف کننده دارند) از این یافته­ ها برای ارزیابی و شناسایی جنبه‌های مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان برادراکات مصرف کننده استفاده می‌کنند .

همچنین جهت جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوعی از روش کتابخانه ­ای استفاده خواهد شد .

فرضیات این پژوهش با بهره گرفتن از نتایج مدل یابی معادلات ساختاری آزمون خواهد شد. برای تأیید ارتباط مثبت بین مسئولیت پذیری اجتماعی و وجهه شرکت از مدل معادلات ساختاری (SEM) و برای آزمون مدل پیشنهادی از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) استفاده می شود. روش تحلیل عاملی برای پی بردن به متغیرهای زیربنایی به کار برده شده و داده های اولیه این روش ماتریس همبستگی بین متغیرها است. مدل یابی معادلات ساختاری یک تکنیک نیرومند چند متغیری است و تمرکز اصلی خود را بر متغیرهای مکنونی قرار می­دهد که خود معلول متغیرهای مشهود دیگری هستند .

۱ – ۹ . قلمرو تحقیق

۱ – ۹ – ۱ . از نظر زمانی : داده های این تحقیق از نظر زمانی در تابستان سال ۱۳۹۲ جمع‌ آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

۱ – ۹ – ۲ . از نظر مکانی : داده های این تحقیق از میان مصرف کنندگان محصولات پاکشو در شهر تهران جمع‌ آوری شده است. جهت انتخاب نمونه مناسب از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی ساده استفاده و جامعه بر اساس حوزه جغرافیایی به ۵ طبقه (مصرف‌کنندگان محصولات پاکشو ساکن شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران) تقسیم شده است.

۱ – ۹ – ۳ . از نظر موضوعی : این تحقیق از نظر موضوعی به شناسایی تأثیرالزامات و پیامدهای مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان بر ادراکات مصرف کننده پرداخته و در حوزه مطالعات رفتار مصرف کننده قرار ‌می‌گیرد.

۱ – ۱۰ . تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

۱ – ۱۰ – ۱ . تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی :

* بازاریابی شرکتی : به آن دسته از فعالیت هایی می پردازد که باعث تسهیل مبادلاتی می‌شوند که در برگیرنده محصولات و مشتریان در بازارهای شرکتی هستند. بازارهای شرکتی تمام سازمان هایی را در بر می‌گیرد که کالاها وخدماتی را می‌خرند تا از آن ها برای استفاده در تولید دیگر محصولات و خدمات که به دیگران فروخته، اجاره داده یا عرضه می‌شوند، استفاده کنند (marketing management Blogfa.com) .

* مسئولیت اجتماعی شرکت : عبارت است از «تأثیرات سازمان بر جامعه». مدیر باید کلیه فعالیت هایش را در ضوابط و شرایط جامعه ببیند و نسبت به تأثیرات فعالیت هایش درنظام جامعه مسئول باشد( Carroll Buchholts, 2005 ). همچنین می توان گفت مسئولیت اجتماعی سازمان مجموعه فرآیندهایی است که موجب بهبود و افزایش رفاه و آسایش جامعه می شود.

* بیانیه های اخلاقی : سیاست های اخلاقی سازمان که به دقت طراحی شده و به صورت مکتوب درآمده است. در واقع بیانیه های اخلاقی روش ها و رویه هایی هستندکه انسان را وادار می‌کنند تا از مرحله تئوری پردازی اخلاقی به مرحله اقدام و اجرا برسد (اکبریان،۱۳۸۸) .

* ذی نفعان : گروه هایی هستند که به طور مستقیم بر سازمان اثر می‌گذارند و اقدامات سازمان نیز بر آن ها تأثیردارد. ذی‌نفعان سازمان دو دسته اند: کارکنان و سهام‌داران به عنوان گروه‌های ذی نفع داخلی به حساب می‌آیند، در حالی که عده ای هم مثل مشتریان، رقبا، دولت و… گروه‌های ذی‌نفع خارجی تلقی می‌شوند (افقهی فریمانی،۱۳۸۷،ص ۲۶۵) .

۱ – ۱۰ – ۲ . تعاریف مفهومی ­متغیرها

* مسئولیت اجتماعی ادراک شده: ارزیابی و ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی سازمان (Stanaland et al, 2011) .

* وجهه ( شهرت) ادراک شده شرکت: شهرت سازمان عبارت است از ادراک وارزیابی کلی ذی‌نفعان از شرکت درطول زمان. این ارزیابی از تجربه مستقیم ذی‌نفعان ازشرکت، ارتباط شرکت که حاوی اطلاعاتی از آن باشد و مقایسه این اطلاعات با عملکرد سایر رقبا شکل می‌گیرد ( Stanaland et al, 2011) .

* مخاطره ادراک شده: احتمال میزان مخاطره آمیز بودن محصول یا خدمت برای شخص. محققان رفتار مصرف کننده، اغلب ریسک (مخاطره) ادراک شده را به عنوان ادراک مصرف کننده ‌در مورد عدم اطمینان و نتایج معکوس بالقوه خرید یک محصول و یا سرویس تعریف کرده‌اند (Littler&Melanthioue, 2006).

* اعتماد مصرف کننده: تمایل مصرف کننده به اطمینان کردن به یک شریک تجاری که قابلیت اعتماد دارد، از این رو مصرف کننده انتظار دارد که در رفتار فرصت طلبانه درگیر نشود (et al,2011 Stanaland). اعتماد شبیه کاهش دادن ادراک مصرف کننده از ریسک همراه با رفتار فرصت طلبانه ای است که از جانب فروشنده بروز می‌کند. در نتیجه انتظار می رود اعتماد مصرف کننده به سازمان با ریسک ادراک شده در تقابل باشد (Murphy,2007) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...