طول دوره عمر

 
 

حاشیه مشارکت

 
 

نرخ تنزیل

 

خوشه­بندی مشتریان یکی از معروف­ترین روش­ها برای تعیین مشتریان باارزش است[۱۲]. در بسیاری از مطالعات انجام‌شده در زمینه بازاریابی، از روش­های خوشه­بندی برای تعیین مشتریان هدف استفاده می­ شود. ازاین‌رو در بخش آخر این فصل به بررسی مفهوم خوشه­بندی و الگوریتم­های مختلف مورد استفاده در آن پرداخته شده است. خلاصه­ای از این بررسی در جدول۲- ۱۵ آمده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول۲- ۱۵ تکنیک های خوشه بندی

 

خوشه­بندی

 

تکنیک

 

شرح

 

منابع

 
 

K-means

 

یکی از الگوریتم­های خوشه­بندی مسطح است که به دلیل قدرت بالا و سادگی، به‌طور گسترده در خوشه­بندی داده ­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف اصلی این الگوریتم آنست که مجموع عدم تشابه بین تمام اشیاء یک خوشه از مراکز خوشه­های متناظرشان کمترین باشد.

 

[۴۳]
[۱۱۹]
[۱۲۰]

 
 

الگوریتم­های تکاملی

 

ژنتیک

 

الگوریتم ژنتیک با کدگذاری راه­ حل­های یک مسئله، بهتـرین جـواب را بـرای مسئله پیـدا مـی­کنند. این الگوریتم بر مبنای تولیدمثل و ترکیب ژن­های والدین عمل می­ کند. از این الگوریتم در خوشه­بندی و یافتن بهینه­ترین مراکز خوشه استفاده می­ شود.

 

[۱۲۱]
[۱۲]
[۱۲۲]
[۱۲۳]
[۱۲۴]

 
 

رقابت استعماری

 

این الگـوریتم با تولـید کشـورهـای اولیه و بـهره­گیری از عملگرهای نظیر جذب، انقلاب و… وضعیت کشورها را تغییر می­دهد. در ICA، کشورها بر اساس قدرتشان به دو دسته استعمارگر و مستعمره تقسیم می­شوند. کشورهای استعمارگر دائماً در تلاش برای جذب کشورهای مستعمره بوده تا از این طریق قدرت خود را افزایش دهند. هدف الگوریتم رقابت استعماری بهبود این کشورها و یافتن بهینه­ترین جواب است.

 

[۱۲۶]
[۱۲۸]
[۱۲۹]

 
 

کلونی مورچگان

 

الگوریتم کلونی مورچه الهام گرفته شده از مطالعات و مشاهدات بر روی کلونی مورچه­هاست. هدف این الگوریتم، یافتن پاسخ­های نزدیک به پاسخ اصلی می­باشد که در این راه از تولید فرمون­های مصنوعی و شبیه­سازی رفتار گـروهی مورچـه­ها و ارتبـاطـات غیرمستقیم آن‌ها استفاده می­ کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...