دانلود منابع دانشگاهی : پژوهش های پیشین درباره :ارائه مدلی برای ... |
طول دوره عمر
حاشیه مشارکت
نرخ تنزیل
خوشهبندی مشتریان یکی از معروفترین روشها برای تعیین مشتریان باارزش است[۱۲]. در بسیاری از مطالعات انجامشده در زمینه بازاریابی، از روشهای خوشهبندی برای تعیین مشتریان هدف استفاده می شود. ازاینرو در بخش آخر این فصل به بررسی مفهوم خوشهبندی و الگوریتمهای مختلف مورد استفاده در آن پرداخته شده است. خلاصهای از این بررسی در جدول۲- ۱۵ آمده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول۲- ۱۵ تکنیک های خوشه بندی
خوشهبندی
تکنیک
شرح
منابع
K-means
یکی از الگوریتمهای خوشهبندی مسطح است که به دلیل قدرت بالا و سادگی، بهطور گسترده در خوشهبندی داده ها مورد استفاده قرار میگیرد. هدف اصلی این الگوریتم آنست که مجموع عدم تشابه بین تمام اشیاء یک خوشه از مراکز خوشههای متناظرشان کمترین باشد.
[۴۳]
[۱۱۹]
[۱۲۰]
الگوریتمهای تکاملی
ژنتیک
الگوریتم ژنتیک با کدگذاری راه حلهای یک مسئله، بهتـرین جـواب را بـرای مسئله پیـدا مـیکنند. این الگوریتم بر مبنای تولیدمثل و ترکیب ژنهای والدین عمل می کند. از این الگوریتم در خوشهبندی و یافتن بهینهترین مراکز خوشه استفاده می شود.
[۱۲۱]
[۱۲]
[۱۲۲]
[۱۲۳]
[۱۲۴]
رقابت استعماری
این الگـوریتم با تولـید کشـورهـای اولیه و بـهرهگیری از عملگرهای نظیر جذب، انقلاب و… وضعیت کشورها را تغییر میدهد. در ICA، کشورها بر اساس قدرتشان به دو دسته استعمارگر و مستعمره تقسیم میشوند. کشورهای استعمارگر دائماً در تلاش برای جذب کشورهای مستعمره بوده تا از این طریق قدرت خود را افزایش دهند. هدف الگوریتم رقابت استعماری بهبود این کشورها و یافتن بهینهترین جواب است.
[۱۲۶]
[۱۲۸]
[۱۲۹]
کلونی مورچگان
الگوریتم کلونی مورچه الهام گرفته شده از مطالعات و مشاهدات بر روی کلونی مورچههاست. هدف این الگوریتم، یافتن پاسخهای نزدیک به پاسخ اصلی میباشد که در این راه از تولید فرمونهای مصنوعی و شبیهسازی رفتار گـروهی مورچـهها و ارتبـاطـات غیرمستقیم آنها استفاده می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 08:36:00 ب.ظ ]
|