دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – روش اجرای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
بیگی (۱۳۸۰) نسخه فارسی آزمون تحلیل سبکشناختی رایدینگ و چیما (۱۹۹۱) را بر روی ۳۷۹ دانشآموز برای جمعیت ایرانی هنجاریابی کرد. وی برای سنجش پایایی، از روش آزمون مجدد به فاصله سهماهه بر روی ۲۵ دانشجو استفاده نمود. همبستگی میانگین نمرات آزمودنیها در این دو بار اجرای آزمون برای بعد کل گرا-تحلیلی ۵۳/۰ و برای بعد کلامی-تصویری ۵۷/۰ گزارش کرد. همچنین، نظر به اینکه آزمون فوق استاندارد بوده و در تحقیقات داخل و خارج مورداستفاده قرارگرفته است، میتوان گفت روایی آن مورد تأیید است.
متغیرهای آزمون تحلیل سبکشناختی به شرح زیر است:
-
- درصد پاسخگویی به محرکهای کلگرا: همان طور که گفته شد، دومین سری در آزمون تحلیل سبکشناختی شامل یک جفت تصویر می شود که آزمودنی باید تعیین کند که آیا این دو شکل یکساناند یا خیر، درصد پاسخهای درست در این قسمت تعیینکننده ین است که آزمودنی به چند درصد از محرکهای کلگرایی پاسخ صحیح داده است.
-
- درصد پاسخگویی به محرکهای تحلیلی: سومین سری در آزمون تحلیل سبکشناختی شامل یک جفت تصویر می شود که آزمودنی باید تعیین کند که آیا شکل ساده در درون شکل پیچیدهتر قرار گرفته است یا خیر، درصد پاسخهای درست در این قسمت تعیینکننده ین است که آزمودنی به چند درصد از محرکهای تحلیلی پاسخ صحیح داده است.
-
- زمان واکنش کلگرایی: مدتزمانی به میلیثانیه که آزمودنی صرف تشخیص و پاسخ به محرکهای کلگرایی (دومین سری تکلیف) می کند.
-
- زمان واکنش تحلیلی: مدتزمانی به میلی ثانیه که آزمودنی صرف تشخیص و پاسخ به محرکهای تحلیلی (سری سوم تکلیف) می کند.
-
- سرعت کلگرایی: این شاخص از تقسیم درصد پاسخهای صحیح به محرکهای کلگرا بر زمان واکنش آزمودنیها به این محرکها، به دست می آید.
-
- سرعت تحلیلی: این شاخص از تقسیم درصد پاسخهای صحیح به محرکهای تحلیلی بر زمان واکنش آزمودنیها به این محرکها، به دست می آید.
- نمره کلگرا-تحلیلی: کلیه این نمرات توسط نرمافزار آزمون تحلیلی سبکشناختی صورت میگیرد. این نرمافزار بر اساس سرعت پاسخگویی به محرکهای کلگرایی و تحلیلی، نمره کلگرا-تحلیلی را محاسبه می کند.
روش اجرای پژوهش
برای مطالعه اول، در ابتدا از سازمان حراست و حفاظت فیزیکی فرهنگسرای ترافیک شهر مشهد مجوز حضور در فرهنگسرا و درخواست همکاری از رانندگان سازمان حملونقل در این پژوهش کسب گردید. به آزمودنیها فرم رضایتنامه پژوهش که در آن توضیحات کامل در مورد هدف پژوهش، مدتزمان لازم برای اجرای آزمون و محرمانه بودن اطلاعات توضیح داده شده بود، ارائه شد. در ادامه از آزمودنیهایی که رضایت خود را برای شرکت در پژوهش اعلام کرده بودند خواسته شد اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، میزان تجربه رانندگی، سابقه گواهینامه، تعداد تخلفات (مجموع تعداد تصادفاتی که راننده مقصر بوده و تعداد جریمه ها) در طول یک سال گذشته و میزان رانندگی در طول روز را تکمیل نمایند. آزمونها با بهره گرفتن از لپتاپ با صفحه نمایشگر ۱۷” و در اتاق نسبتاً ساکت که ازنظر نور و تهویه هوا نیز مناسب بود، در فرهنگسرای ترافیک شهر مشهد اجرا شد. روند اجرای آزمون برای هر نفر در یک جلسه چهل دقیقهای به طول انجامید. تمامی آزمونها در یک جلسه ارائه شد. شیوه ارائه برای همه آزمودنیها به ترتیب آزمون درک خطرات ترافیکی، آزمون تحلیل سبکشناختی رایدینگ، تکالیف ایست-علامت و برو-نرو بود.
مطالعه دوم، با کسب رضایت از مسئولین محترم امور اداری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برای شرکت دانشجویان در این پژوهش و اطمینان به آن ها در حفظ و محرمانه بودن اطلاعات دانشجویان، در صورت رضایت برای شرکت در پژوهش اطلاعات جمعیتشناسی مربوط به سن، وضعیت تأهل و … خود را تکمیل کردند. آزمودنیها از طریق اطلاعیه در تابلوی اعلانات دانشکده یا با حضور در کلاسها و توضیح هدف و روند پژوهش فراخوان شدند. مدتزمان لازم برای اجرای آزمون، فاصله زمانی بین پیشآزمون و پسآزمون، مدتزمان لازم برای اجرای جلسه آموزشی و فاصله جلسه آموزشی با پیشآزمون و پسآزمون به طور کامل توضیح داده شد. آزمون به صورت انفرادی با بهره گرفتن از رایانه آزمایشگاه با صفحه نمایشگر ۲۲ اینچی و در اتاق آزمایش دانشکده که دارای نور و تهویهای مناسب است و محیط نسبتاً آرامی دارد، اجرا شد. روند اجرای آزمون برای هر نفر بیست دقیقه و جلسه آموزشی دوازده دقیقه به طول انجامید.
آموزش به صورت انفرادی و در یک جلسه و با بهره گرفتن از رایانه انجام شد. فیلم آموزشی شامل بیستوهفت قطعه بیست ثانیهای حاوی موقعیتهای خطر ترافیکی بود. این قطعات به وسیله نرمافزار ویرایشگر فیلم در کنار هم قرار گرفته بودند که تقریباً دوازده دقیقه به طول میانجامید. در ابتدای فیلم متنی قرار داده شد که توضیحدهنده فیلم بود. فیلم آموزشی شامل موقعیتهای ترافیکی بودند که توسط کارشناسان و گروه مطالعاتی ازنظر میزان خطر، خطرناک یا خیلی خطرناک ارزیابی شده بودند. لازم به ذکر است که این ۲۷ قطعه فیلم ازنظر کارشناسان و گروه مطالعاتی علاوه بر موقعیت خطر، حاوی یکی دو موقعیت احتیاطی یا موقعیتهای شلوغ بودند و برای آزمون سنجش درک خطر از آن ها استفاده نشد. طبق نظر کارشناسان قطعات فیلمی که در آن ها خطرات اصلی کاملاً مشخص است ولی به دلیل شلوغ بودن موقعیت و یا وجود چند موقعیت احتیاطی، در آزمون قرار نگرفتند به دلیل شبیه بودن به موقعیتهای ترافیکی سطح شهر، برای آموزش مناسب ارزیابی شد. در این آموزش به شرکتکنندگان خطراتی که راننده موظف است در زمان مناسب به آن ها پاسخ رفتاری دهد ارائه میشد. در هر قطعهی فیلم خطر اصلی با دایرهی قرمزرنگ و موقعیتهای احتیاطی با فلشهای زرد و قرمز برای آزمودنیها مشخص شدند. طبق نظر کارشناسان در موقعیتهایی که خطر اصلی در ابتدا به صورت احتیاط ظاهر میشد، با فلشهای زرد و قرمز نشان داده شد. بعد از تبدیلشدن به خطر واقعی که در آن لازم است راننده عکسالعمل رفتاری نشان دهد، آن فلشها محو و همزمان دایرهی قرمز دور خطر ظاهر میشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:53:00 ب.ظ ]
|