دانلود پایان نامه و مقاله | ۲۰-۲ آشنایی با بانک پاسارگاد – 2 |
قرار است برای سالهای ۹۱ تا ۹۴ که سالهای حاکمیت برنامه پنجم توسعه کشور است هرسال و بر اساس تکالیف دستگاههای اجرایی خدمات جدیدی تنظیم و به سند جامع دولت الکترونیک افزوده شود.
۱-۱۹-۲ شاپرک از موفقترین طرحهای فناوری اطلاعات در کشور است
مرکز «شتاب» در سال ۱۳۹۱ فراگیری و شمول خود را در تمامی شبکه بانکی کشور حفظ نموده و در همین راستا بانکهای قرضالحسنه رسالت و خاورمیانه به شبکه شتاب پیوستند. بر این مبنا تعداد
جدول ۸-۲ رتبه کشورهای منطقه در آمادگی دولت الکترونیک سال ۲۰۱۲
اعضای مرکز شتاب در پایان سال ۱۳۹۱ به سیویک عضو رسید. روند افزایشی رشد تعداد تراکنشها که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود، در سالهای بعدی با شیب تندی افزایش یافت. دریازده ماهه اول سال ۱۳۹۱ مرکز «شتاب» بیش از ۳۵۷۴ میلیون تراکنش را پردازش کرد و ضمن عبور از مرز سه میلیارد تراکنش در سال، میانگین روزانه مبادلات آن به بیش از ده میلیون تراکنش رسید، ضمن آنکه بانک مرکزی از طریق سامانه شتاب موفق به مدیریت ۳۴ میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه و ۵/۳۸ میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفندماه ۱۳۹۱ شد. در سال ۱۳۹۱ بیش از ۵۰ درصد از تراکنشهای مرکز «شتاب» به پایانههای فروش اختصاص داشت، این روند در خصوص خالص اسناد مبادله شده نیز به چشم میخورد. پس از نرخ رشد ۱۲۸ درصدی در سال ۸۸ و ۱۳۲ درصدی در سال ۱۳۸۹، میزان رشد خالص اسناد مبادله شده مرکز «شتاب» دریازده ماهه ۱۳۹۱ نسبت به دوازدهماهه ۱۳۹۰ به بیش از ۲۷۱ درصد رسید.
سامانه پایا (پایاپای الکترونیک) که در دیماه ۱۳۸۸ به صورت آزمایشی آغاز به کار نمود، در سال ۱۳۸۹ به صورت کامل عملیاتی گردید و در همین سال و به منظور پوشش پرداختهای انبوه تجاری، استاندارد پرداختهای گروهی آن تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شد، در سال ۱۳۹۰ هدایت کلیه پرداختهای خرد شبکه بانکی از طریق سامانه مذبور در دستور کار قرار گرفت که نهایتاًً با ارائه بخشنامه شماره ۲۵۱۱۴۶/۹۰ مورخ ۱۹/۱۰/۱۳۹۰ کلیه انتقالات کمتر از یکصد و پنجاه میلیون ریال در پایا مورد پردازش قرار گرفتند.
از آذرماه سال ۱۳۹۱ و با محول شدن وظیفه تسویه پذیرندگان به این سامانه از طریق «شاپرک»، افزایش شدیدی در تعداد و ارزش تراکنشها روی داد و این سامانه در هسته واریز مستقیم خود به حداکثر ظرفیت اسمی (سه میلیون تراکنش در روز) رسید.
شاپرک به منظور ساماندهی پایانههای فروش، نظارت دقیق و همهجانبه بر عملیات بانکی و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات پایانههای فروشگاهی با ضوابط مبارزه با پولشویی، بهرهبرداری بهینه سرمایهگذاریهای انجامشده، افزایش سطح پوشش پایانههای فروش، پرهیز از رقابتهای ناسالم و تقویت مشارکت واقعی بخش خصوصی در شبکه پرداخت کشور؛ پسازانجام بررسیهای تطبیقی، امکانسنجی فنی و اجرایی، در نظر گرفتن ملاحظات بومی و سیاستهای پولی، با الگوبرداری از عملکرد بهترین شبکه های پرداخت در سطح بینالملل در چارچوب مصوبه مورخ ۲۵/۱۲/۸۹ شورای پول و اعتبار طراحی، تدوین و مطابق با برنامهریزیهای بهعملآمده تا پایان سال ۱۳۹۰ راهاندازی گردید و از اردیبهشتماه سال ۱۳۹۱ به صورت عملیاتی آغاز به کار نموده و رسالتی حیاتی و مهم را در توسعه پرداخت الکترونیکی کشور به عهده گرفت.
در تاریخ پنج دیماه ۱۳۹۱، «شاپرک» به عنوان تنها شبکه پرداختکارتی کشور تثبیت و فاز اول طرح که انتقال ارائهدهندگان خدمات پرداخت از سوئیچ بانکها به سوئیچ «شاپرک» را در برمیگرفت به صورت کامل و مطابق با برنامه زمانبندی به انجام رسید.
۳-۱۹-۲ نتیجهگیری
با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی بشر امروز بهویژه بعد اقتصادی آن دچار تحولی عمیق و بنیادین گردیده است و این روند همچنان ادامه دارد. به جرات میتوان گفت که عدم توجه به این روند و تأخیر در هماهنگی با آن موجب اختلال در روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میگردد. حضور در بازارهای جهانی با بهره گرفتن از شیوه های موفق و کارآمد ازجمله ضرورتهای تطبیق با نظام بینالمللی کنونی است بدون تردید بهرهگیری از فناوری اطلاعات در زمینههای مختلف تجاری و مالی یکی از ابزارهای لازم برای افزایش کارایی تجاری در اقتصاد ملی است. استقرار نظام ملی بانکی کارآمدی که ضمن ارتباط با سیستمهای بینالمللی توانایی ارائه خدمات بانکی نوین را نیز داشته باشد از ضروریات استقرار نظام تجارت الکترونیک در کشور باشد. در این زمینه اقداماتی از دهه هفتاد آغاز گشته و طی پنج سال گذشته با ایجاد برخی زیرساختهای لازم (ازجمله زیرساختهای قانونی و مخابراتی) رشد آن شتاب فزایندهای داشته است. لیکن همچنان تا رسیدن به مقصد و جبران زمان از دسترفته راه درازی در پیش است.
۲۰-۲ آشنایی با بانک پاسارگاد
۱-۲۰-۲ تاریخچه تشکیل و تأسیس بانک
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:29:00 ب.ظ ]
|