دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۱-۴٫ فرضیهها (سوالهای تحقیق) – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۲٫ بیان مسئله
یکی از هدفهای اساسی ادبیات کودکان ونوجوانان علاقهمند کردن آن ها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه درآنهاست و از آنجا که عادت به مطالعه امری اکتسابی است . محیطی پویا ، خانواده و اجتماع درایجاد عادت نقش مهمی دارند . این نقش از خانه شروع می شود والدین ، مادربزرگ ، پدر بزرگ برای بچه های خردسال قصه میگویند یا میخوانند و بدین طریق او را به مطالعه علاقهمند میکنند و سپس معلمین درمدرسه این عادت را پرورش میدهند و کتابداران کتابخانهها در تبدیل این علاقه به عادت سهم مهمی به عهده میگیرند. شناخت چگونگی علاقهمندکردن کودکان ونوجوانان به مطالعه نکاتی است که والدین ، معلمان و کتابداران باید بیاموزند ، تا آموزش و پرورش بتواند از نظر کیفی پیشرفت کند . (حجازی ، ۱۳۸۴ ، ص ۱۹۷)هم چنین در کشور ما بخش بزرگی از کودکان در خانه بافضایی مناسب برای مطالعه روبرو نیستندبنابراین آموزشگاه ها باید باراصلی تشویق به کتابخوانی را برعهده بگیرند.برای دانشآموزی که در خانه عادت به مطالعه را به دست نیاورده این موضوع از مهم ترین چالشهای آموزگاراست.در حالی که دانشآموزانی که به هر دلیل قبل از ورود به مدرسه باکتاب ارتباط دارند،مطالب را روانتر می خوانندوبهتر درک میکنند.
کودکی که کتاب میخواند ، دارای بینش واطلاعات وسیعتری است . هر چه اطلاعات وسیعتر باشد ،جذب مطالب درسی آسانتر میشود . کودکانی که مطالعه میکنند ، هوشیار ، دارای اعتماد به نفس و مسلط به دنیای اطراف خود هستند ؛ مستقلاند ؛ احساس نیاز نمیکنند ؛ بر کارهای خود توانایی دارند ، امورشان را خود به عهده میگیرند ؛ رفتارشان را خود تنظیم میکنند ؛ از مناعت طبع فوقالعاده برخوردارند ؛ دارای جهان بینی وسیعاند و تمام این خصوصیات باعث پیشرفت درزندگیشان میشود . کودکی که مطالعه میکند ، درکتاب با سرزمینهای مختلف وبا علوم و هنرهای جدیدشان آشنا میشود . کودک شخصیت داستآنها را دوستان خود میداند و با آن ها دردنیای خیال خود زندگی میکند . پدر ، مادر و معلم باید هدایتگر مطالعه کودکان باشند . با سوال کردن در زمینه کتابی که میخواند، به خواندن او جهت بدهند و دراو تفکر ایجاد کنند ، تا درآینده فردی خلاق بارآید .
برنامه های آموزشی ما به کودکان و نوجوانان مجال مطالعه آزاد نداده است . اولین کار شروع از خانه است . والدین از بدو تولد ، همان گونه که راه رفتن و سخن گفتن را به کودک میآموزند از همان زمان مطالعه را درکودک نهادینه میکنند . رشد انسان در پنج سال اول زندگی است . کودکان از بدو تولد آماده آموختن هستند . به هر تعداد به آن ها زبان بیاموزیم ، میآموزند و اگربا آن ها حرف نزنیم ، قادر به تلکم نخواهند بود . با قراردادن کتاب دردید بچه ها و همراهی آن ها ، زیبایی مطالعه به آن ها نشان داده میشود و همین که لذت و زیبایی را حس کردند ، رهایش نخواهند کرد. (کولنیان . ۱۳۸۲، ص ۱۱-۱۳)همه مراقب هستند که فرزند شان غذا ، پوشاک ، خواب ، … مناسب داشته باشد . اما فکرش چه؟ آیا به رشد کنجکاوی بی پایان افکارش به شیوهای سالم توجه شده است؟(کولینان،۱۳۸۲، ص ۲۰)از طرف دیگر والدین لزوم مطالعه کتابهای غیر درسی را در زندگی خود احساس نکردهاند، چون خودشان با کتاب انس و الفتی نداشتهاند . ممکن است علتهای دیگری نیز وجود داشته باشد ولی واقعیت این است که درکشور ما عشق به خواندن از کودکی درکودک ایجاد نشده است و بعد از گذشت سالها ، درسنین بالاتر بسیار مشکل خواهد بود او را با کتاب آشتی داد. این رابطه علت و معلولی همواره ادامه خواهد یافت و منطقی است که این دور در یکجا قطع شود .(سلطان القرابی، ۱۳۹۰ ، ص ۴۸) بتلهایم وزلان[۱] تأکید میکنند صرفاً مهارت کودک نیست که مطالعه را برایش جذاب میکند، بلکه نقش مؤثر والدین در این میان بسیار ارزنده است . آنچه کودک را جذب میکنداین است که بتواند والدین خویش را متوجه و مجذوب خود سازد . (نقل دریغمایی و خندان ، ۱۳۸۳، ص ۷۰) اگر دست اندرکاران مطالعه در رفتار انسان بجای مطالعه صرف کتابها با مردم میزیستتند و به مطالعه و مشاهده زنده پندار ، گفتار و کردارایشان میپرداختند ، در شناخت انسان و گزینش راه صحیح زودتر به تفاهم میرسیدند و با وجود دانستن همه جنبههای تئوری ، فضای عملی بهتری در پیش رویمان گشاده میشد .سبدخواندن طرحی است که از نزدیک باافراد ارتباط داشته و در جریان تغییرات و تاثیرات کتاب خوانی اعضاقرار میگیرد ولی تا کنون این تجربیات مستند نشده است ،آن چه که موضوع این پژوهش است.مروری برامار و ارقام سرانه مطالعه،میزان خرید کتب غیر درسی،تجربیات و درکل آنچه شواهد وپژوهشها نشان میدهد:اگر زمانی دغدغه اصلی دست اندرکاران تعلیم وتربیت،تدوین کتابهای مناسب هرگروه سنی و راهبردها بود،اکنون تا حدودی آن ها را در دست داریم ،ولی استفاده کنندگان مشتاق را از دست دادهایم.این در شرایطی است که با توجه به رشد فناوری لازم است خانواده هامهارتهای جست وجوی اطلاعات وارزیابی آن ها رانیز به دست آورندوفرزندانشان را مجهز نمایند.
روند زندگی کنونی وسرعت رشد تکنولوژی به جهتی است که پس از زمان تولد، کودکانمان از حس گرمی آغوش پدر ومادر خود به عنوان اولین موهبتهای زندگی بهره کمی میبرندوبه دنبال آن زمزمهی لالاییها،جمع گرم خانواده،قصههای مادر بزرگها و.. به تدریج بی رنگ شده که باز خورد آن را در کم علاقگی فرزندانمان به مطالعه می بینیم.با توجه به تبلیغات و در دسترس بودن رسانه های دیگران ها جایگزین کتاب شده است..
تأکید برعادت مطالعه ازکودکی مورد توجه بسیاری ازدوست داران ودست اندرکاران کودک و نوجوان بوده است.درهمین راستا یکی از مؤسسات کشور(خانه کتابداروترویج خواندن کودک و نوجوان)عمده فعالیت خودراترویج کتابخوانی قرارداده است.برای نیل به این هدف ازسال۱۳۸۷تاکنون، مجری طرح سبد خواندن با خانواده بوده است.
۱-۳٫ پرسشهای پژوهش
-طرح سبد خواندن چیست ؟
– طرح سبد خواندن با خانواده چه تاثیری در علاقهمندی کودکان و نوجوانان زیر پوشش این طرح داشته است؟
– طرح سبد خواندن با خانواده چه تاثیری بر سایر اعضای خانواده از حیث علاقهمندی به مطالعه داشته است؟
۱-۴٫ فرضیهها (سوالهای تحقیق)
با توجه به توصیفی بودن این پژوهش فرضیهای برای آن نمیتوان در نظرگرفت.
۱-۵٫ اهمیت وضرورت پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:04:00 ب.ظ ]
|