۴-۵ ﻫﻤﮕﻨﻰ ﺿﺮﺍﻳﺐ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ

ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺩﺭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﻫﻤﮕﻨﻲ ﺿﺮﺍﻳﺐ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎﻱ ﻛﻤﻜﻲ ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﻤﮕﻮﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﻛﻤﻜﻰ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺍﻳﻦ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ( ﮔﺮﻭﻩ )ﻭ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻛﻤﻜﻰ(ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ )ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺁﻣﺎﺭﻯ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻫﻤﮕﻨﻰ ﺷﻴﺐ ﻫﺎﻯ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻰ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.

ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﺛﺮ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻫﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ F ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ٪۸۷۶ ﺑﺎ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱ ۰/۲۳۰ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺿﺮﺍﻳﺐ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻫﻤﮕﻮﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﻓﻮﻕ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﮕﻨﻰ ﺷﻴﺐ ﻫﺎﻯ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺷﺪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﻛﺮﺩ. ﻫﻤﮕﻨﻰ ﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﻫﺎ :ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻣﻔﺮﻭﺿﺔ ﺑﺮﺍﺑﺮﻯ ﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻟﻮﻳﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺑﺮﺍﺑﺮ (۱) ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺟﺪﻭﻝ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﺳﻄﺢ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺑﺮﺍﻯ ۰/۱۷۰ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺘﻐﻴﻴﺮ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ۰/۸۲۱ ﺭﺩ ﻓﺮﺽ ﺻﻔﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺍﻱ ﺑﺎﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻣﻔﺮﻭﺿﻪ ﻫﻤﮕﻨﻲ ﻭﺍﺭﻳﺎﻧﺲ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﻳﺎﻳﻰ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻌﺪﻯ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.

جدول ۴-۳ آزمون لوین

منبع تغییرات

درجه آزادی۱

درجه آزادی۲

آماره F

سطح معناداری

پس آزمون پیشرفت تحصیلی

۱

۱۰۴

۰٫۰۵۲

۰٫۸۲۱

پس آزمون اضطراب تحصیلی

۱

۱۰۴

۱٫۹۱

جدول۴-۴ نمره ی دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون پیشرفت تحصیلی

انحراف معیار

میانگین

تعداد

گروه

متغیر

۱٫۷۷

۱۵٫۹۰

۵۲

کنترل

نمره پس ازمون

۱٫۷

۱۷

۵۴

ازمایش

۲٫۱۵

۵٫۶۳

۵۲

کنترل

نمره پیش ازمون

۲٫۱۶

۵٫۵۳

۵۴

ازمایش

جدول ۴-۵ توصیف نمرات دانش آموزان در پس آزمون و پیش آزمون اضطراب امتحان

انحراف معیار

میانگین

تعداد

گروه

متغیر

۱۶/۲

۵۳/۵

۵۴

ازمایش

نمره پیش ازمون

۱۵/۲

۶۳/۵

۵۲

کنترل

۷۰/۱

۱۷

۵۴

ازمایش

نمره پس ازمون

۷۷/۱

۹۰/۱۵

۵۲

کنترل

جدول ۴-۶٫ نتایج تحلیل کواریانس

سطح معنی داری

fمقدار

درجه ازادی

منبع تغییرات

۰۱۳/۰

۵۴/۴

۲

پیش ازمون تحصیلی

۰۰۸/۰

۱۰/۵

۲

پیش ازمون اضطراب امتحان

۰۰۱/۰

۰۴/۴۲

۲

روش تدریس

جداول شماره ۴-۳ و ۴-۴ نشان می‌دهد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل نمره پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزایش و نمره اضطراب امتحان کاهش یافته است. این نتیجه حاکی از آن است که پیشرفت ایجاد شده معنادار بوده و حاصل عمل یادگیری مشارکتی می‌باشد پیش فرض تجانس واریانس گروه ها که با بهره گرفتن از آزمون لوین انجام گرفت بیان می‌دارد که واریانس گروه ها متجانس می‌باشد به عبارتی فرض صفر آزمون لوین مبنی بر متجانس بودن واریانس گروه ها قابل رد شدن نمی باشد. لذا فرض صفر مورد پذیرش قرار می‌گیرد و واریانس گروه ها متجانس می‌باشد.

ار طرفی آزمون نرمال بودن متغیرها نیز که با آزمون KS انجام گرفت نشان می‌دهد که پیش فرض نرمال بودن متغیرها نیز برای آزمون کواریانس محیا می‌باشد. در نهایت نتیجه ی آزمون تحلیل کواریانس نشان می‌دهد که بین گروه ها تفاوت معنادار وجود دارد. مقدار F تاثیر متغیر مستقل معنادار می‌باشد، یعنی پس از خارج کردن تاثیر پیش آزمون، اختلاف معناداری بین میانگین نمرات دو گروه وجود دارد. ‌بنابرین‏ فرضیه صفر معنادار نبودن اختلاف میانگین دو گروه در پس آزمون پس از حذف اثر احتمالی پیش آزمون رد می شود. لذا در تحقیق حاضر پس از خارج کردن اثر متغیرهای مزاحم یا مداخله گر مشاهده می شود که شیوه ی تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان تاثیر دارد.

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

۵-۱ بحث و نتیجه گیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...