معمولاً فعالیت‌هایی که جزء مأموریت اصلی سازمان به شمار می‌روند واگذاری نمی‌شوند. بدین ترتیب هر چه انجام یک فعالیت نقش بیشتری در تحقق ماموریت و اهداف راهبردی سازمان داشته باشد، تمایل به واگذاری آن کمتر است.
این فعالیت به چه میزان با حقوق معنوی یا دانش‌تخصصی سازمان در ارتباط است؟
وجود حقوق معنوی یا دانش تخصصی در هر سازمان ی یک مزیت بزرگ تلقی می‌شود. از این رو هر چه یک فعالیت ارتباط بیشتری با دانش یا حقوق معنوی سازمان داشته باشد تمایل واگذاری آن کمتر است.
این فعالیت چقدر با توانمندی‌های محوری سازمان مرتبط است؟
واگذاری باعث می‌شود که سازمان بر روی فعالیت اصلی خود متمرکز شود و در نتیجه منعطف تر گردیده و منابع آزاد شده خود را به روش موثرتری در راه ایجاد ارزش به کار گیرد.بدین ترتیب فعالیت‌هایی که به نوعی با توانمندی‌های محوری ارتباط دارند در اولویت پایین‌تر واگذاری قرار می‌گیرند.

۲-۲-۳-۱۵-۶ محیط بیرونی

این وجه بر بازار تامین‌کنندگان خدمت و عوامل قانونی موثر متمرکز است.
سؤالاتی که در این وجه باید پاسخ داده شوند عبارتند از:
آیا از لحاظ قوانین و مقررات امکان واگذاری فعالیت وجود دارد؟
مجموعه مقررات خاص سازمان یا هر نوع قوانینی که بر واگذاری فعالیت موثر است، باید در نظر گرفته شوند. در برخی موارد واگذاری یک فعالیت با منع قانونی روبرو است.
چه تعداد تامین کننده بالقوه برای انجام این فعالیت موجود است؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تأمین کنندگان خارج از سازمان ، معمولا موسساتی هستند که در ارائه مجموعه‌ای از خدمات ویژه به مشتریانشان تخصص دارند. این بدان معنی است که آنها دارای مهارت‌های منحصر بفردی در مدیریت فرایندهای کسب و کار خود هستند. به علاوه، صرفه‌جویی‌های مقیاس به آنها امکان می‌دهد تا منابعی را در اختیار بگیرند که از توان غالب سازمان ‌ها خارج است. هر چه تعداد تامین‌کنندگان بالقوه بیشتر باشد خطر واگذاری کمتر خواهد بود. تعداد اندک تامین کنندگان خطر وابستگی سازمان به آنها را افزایش داده امکان ایجاد انحصار را فراهم می‌کند.
میزان توانمندی و صلاحیت تامین‌کنندگان بالقوه چقدر است؟
صرفه نظر از تعداد تامین کنندگان ارزیابی قابلیت‌ها و توانایی‌های آنها برای برآورده کردن انتظارات و تحقق اهداف مورد نظر سازمان ضروری است. هر چه توانمندی تامین‌کنندگان بالقوه برای انجام فعالیتی بیشتر باشد، تمایل به واگذاری آن بیشتر است. (چشم براه،مرتضوی،۱۳۸۶ : ۱۲۶).
۲-۲-۳-۱۶ رویکرد های مهم واگذاری
به علت ماهیت چند رش ته ای موضوعات واگذاری ، این مساله در ابعاد مختلف از قبیل اقتصاد، خرید، تحقیق در عملیات، حسابداری، و مدیریت استراتژیک مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به مرور ادبیات، دو جریان اصلی در این رابطه قابل شناسایی است . جریان اول سعی دارد سوال واگذاری را از نقطه نظر هزینه پاسخ دهد . جریان دوم، واگذاری را از بعد استراتژیک با در نظر گرفتن عوامل دیگری علاوه بر هزینه مورد توجه قرار می دهد.
۲-۲-۳-۱۷ضرورت واگذاری
سازمان هایی که اجرای بخشی از فرایندهای آموزشی خود را به دیگران سپرده اند چه ضرورت هایی را حس کرده‌اند؟ پاسخ این پرسش در وهله نخست، ممکن است معطوف به عدم زیرساخت های مناسب [تجهیزات، تدارکات، فضا] کمبود نیروی متخصص و کیفی، عدم وجود مقررات و سازوکارهای مناسب جهت اجرای موثر آموزش ها شود یا اینکه متوجه منافع مورد انتظار، نظیر کاهش هزینه ها، حرکت به سمت کارایی بیشتر، افزایش کیفیت تولیدات و لزوم دسترسی به نیروهای مجرب آموزش دیده گردد.(گریگوری[۳۳]، ۲۰۰۳) اما کمی تأمل در این ضرورت ها نکات اساسی را روشن می‌سازد. مثلاً چنانچه تأمین کنندگان بیرونی بتوانند فعالیت پیشنهادی سازمان را با شرط حفظ کیفیت در کارکرد و شرایط اجرا، با هزینه پایین‌تری عهده‌دار شوند، آیا باید واگذاری را در زمینه اقتصادی جستجو کرد؟ و اصولاً آیا می‌توان ادعا کرد که همه فرصت ها و تهدیدات توسط مدیران در هر لحظه قابل شناسایی است و همواره بهترین انتخاب ها را انجام می‌دهند؟ در اغلب موارد، سازمان ها خدمات آموزشی خود را به دلایلی چون «ایجاد فرصت تمرکز بر فعالیت های اصلی»، «توزیع و کاهش هزینه های جاری»، «پرهیز از دوباره کاری ها»، «تأمین سرمایه برای آموزش های پر هزینه»، «افزایش سرعت در حصول اثر بخشی»، «بهره مندی از توانایی علمی سایر سازمان ها»، واگذاری می نمایند. «ولچ » و «نایاک » عواملی همچون «افزایش تمرکز بر یک فعالیت خاص»، «کاهش و کنترل هزینه‌ها»، «آزاد کردن منابع برای دیگر اهداف» و «مدیریت وظایف مشکل یا کنترل ناپذیر» را در جهت گیری تصمیمات مؤثر می دانند. (هاریگان[۳۴]، ۱۹۸۵)
۲-۲-۳-۱۸ شیوه‌های واگذاری
روش های گوناگونی برای واگذاری آموزش مطرح است. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بهره گیری از دانش متخصصان بیرونی.گاهی اوقات، سازمان ، با کارکنانی روبرو است که در انجام وظایف تخصصی دچار ضعف دانشی هستند.در مواردی نیز ممکن است سازمان بنا به ضرورت به نوع خاصی از آموزشها نیاز پیدا کند که در هر دو مورد، دعوت از متخصصان بیرونی می تواند به رفع نیاز سازمان بیانجامد.سرعت دستیابی به مهارت های مورد نیاز و صرفه جویی در هزینه از مهمترین ویژگی های این رویکرد می باشند
همکاری با دانشگاه ها. شناسایی اعضای هیأت علمی یا متخصان دانشگاهی و بهره برداری از دانش ایشان جهت رفع مشکلات علمی سازمان ، از جمله مصادیق همکاری محسوب می گردد. از مهمترین ویژگی های این رویکرد می توان به دستیابی به مهارت، ایجاد تخصص و ترمیم شکاف های علمی سازمان اشاره نمود.
تفاهم‌نامه‌های آموزشی. این همکاری که بطور رسمی یا غیر رسمی میان دو یا چند سازمان انجام می‌شود، مبنای توسعه یک برنامه آموزشی جدید محسوب می گردد. از ویژگی های اصلی این رویکرد می توان به هزینه کمتر، سرعت بیشتر در رسیدن به اهداف، انعطاف پذیری منابع و کمک به رفع کمبودهای علمی اشاره نمود.
۲-۲-۳-۱۹ مدل تصمیم گیری منبع یابی استراتژیک
واگذاری بعنوان بخشی از تصمیمات راهبردی سازمان تلقی گردیده و عواملی چون چشم‌انداز، شایستگی‌های اصلی، ساختار، هزینه‌ها و مزیت های رقابتی را در مقایسه با سایر تصمیمات مورد توجه قرار می دهد. ذیلاً ابعاد موضوع واگذاری آموزش توسط مدل مفهومی تصمیم گیری منبع یابی استراتژیک آورده می شود.
نقطه شروع مدل مذکور از اینجا است که آیا تصمیمات اتخاذ شده استراتژیک هستند؟(۱) چنانچه استراتژیک باشند، سؤال بعدی مربوط به تأمین هزینه آن است(۲) اگر هزینه اجرا در خارج از سازمان پایین‌‌تر از هزینه اجرا در داخل باشد، سؤال آن است که آیا نیازی به سرمایه گذاری وجود دارد؟(۳) اگر نیاز به سرمایه‌گذاری نباشد، سازمان باید نسبت به اجرای تصمیمات در داخل اقدام نماید (۴) اما اگر نیاز به سرمایه‌گذاری باشد باید به لحاظ بازگشت سرمایه توجیه مالی وجود داشته باشد(۵) اگر تحلیل های انجام شده، بازگشت سرمایه را تضمین نمود، می بایست سرمایه‌گذاری مربوطه را انجام داد(۶).برای سرمایه‌گذاری هایی که بازگشت سرمایه مطلوب نیست، این سؤال طرح می گردد که آیا تأمین کننده بیرونی وجود دارد یا نه؟در مواردی که تأمین کننده‌ بیرونی وجود ندارد چاره‌ای جز اجرا در داخل سازمان نیست اما اگر تأمین کننده بیرونی وجود داشت، موقعیت استراتژیک تصمیم، باید بازنگری شود این امر موجب می گردد که فرایند واگذاری در یک حلقه بازخورد قرار گیرد و تضمین شود که تصمیم اتخاذ شده واقعاً استراتژیک است. اگر تصمیم اتخاذ شده برای دومین بار در این حلقه استراتژیک شناخته شود، سازمان باید سرمایه‌گذاری و اجرای فوری آن را در دستور کار قرار دهد. با فرض اینکه تصمیم مورد بحث، استراتژیک تشخیص داده نشود سؤال این است که آیا سازمان قابلیت اجرای آن را دارد؟ اگر قابلیت اجرا را نداشت می بایست گزینه واگذاری را انتخاب نماید ولی اگر واگذاری نتواند نیاز سازمان را برآورده نماید، مشخصات تصمیم مورد نظر نیاز به ارزیابی مجدد دارد در غیر این صورت، سؤال مهم، تأمین ظرفیت فعلی در داخل سازمان است اگر منابع در دسترس و استفاده از آنها اقتصادی باشد، سازمان باید اجرای داخلی را انتخاب نماید ولی اگر هر یک از منابع در دسترس نباشد و هزینه واگذاری بیشتر از اجرای داخل باشد سؤال نهایی این است که آیا کمبود منابع قابل رفع هستند یا خیر؟ البته قبل از هر تخصیص نسبی باید تبادل بین منابع مختلف تأمین نیازها بطور کامل ارزیابی شود. این عمل باعث می شود که فرایند تصمیم گیری دوباره در یک حلقه بازخورد قرار گیرد تا تضمین شود که منابع تا حد ممکن بصورت بهینه آرایش می‌شوند. وجود حلقه کنترل/ بازخورد جهت بازنگری تصمیمات استراتژیک مثلاً اینکه آیا اثربخشی دوره می‌تواند بوسیله یک تأمین کننده تضمین شود (تاولس و دیگران[۳۵]، ۲۰۰۱)
۲-۲-۳-۲۰ فرایند اجرایی
با توجه به پیچیدگی های مدل یاد شده در ارزیابی آمادگی نظام آموزش برای واگذاری ، استفاده از فرایندی سیستماتیک در تصمیم گیری ها ضروری به نظر می‌رسد. پیش نیاز این فرایند، پاسخگویی به سؤالات زیراست(مام[۳۶]، ۲۰۰۲).
آیا واگذاری منطقی به نظر می‌رسد؟ ارزیابی اولیه می بایست مشتمل بر تحلیل هزینه‌ها و خدمات به همراه نظر نظام آموزش در رابطه با مسایل و مشکلات احتمالی و احتمالات مفروض بر واگذاری صورت پذیرد.
آیا اهداف از طریق واگذاری قابل دستیابی هستند؟پاسخ این سؤال، مستلزم پرداختن به این موضوع است که به چیز می‌خواهید دست یابید، نه اینکه چگونه می‌خواهید آن را بدست آورید.ارزیابی میزان تأثیر گذاری واگذاری بر استراتژی های آموزش و ارزیابی قابلیت های نظام آموزش برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده از جمله اقدامات عملی برای پاسخگویی به این سؤال می باشد.
آیا نظام آموزش آماده واگذاری است؟میزان آمادگی نظام آموزش متأثر از فاکتورهایی نظیر کارکنان و افراد ذیربط، ساختار آموزش، سبک مدیریت و قابلیت مدیریت قراردادها است.
گزینه‌های واگذاری کدامند؟ در این مرحله، امکان انجام فعالیت مورد نظر در حالت کارا و اثربخش از لحاظ هزینه‌ای و سادگی انجام در داخل سازمان بررسی می گردد. در صورت عدم امکان، ضروری است تا گزینه‌های بیرونی برای تأمین و انجام فعالیت های مورد نظر تعیین شوند.
ویژگی های تأمین کنندگان بیرونی چیست ؟یک تأمین کننده ایده‌ال چه ویژگی هایی دارد؟ باید واجد چه قابلیت هایی باشد؟ پس از تهیه فهرستی از تأمین کنندگان، می‌توان اطلاعات مورد نیاز را از آنها درخواست نمود.
تدابیر و تاکتیک های مذاکره و گفتگو چیست؟این مسأله مشتمل بر مواردی نظیر دامنه فعالیت ها، مسایل مربوط به هزینه و قیمت، تغییرات و فسخ قرارداد و ساختار تیم مذاکره کننده است.
۱- آیا واگذاری آموزش گزینه مناسبی است؟
- جمع آوری داده‌های مرتبط با واگذاری آموزش مورد نظر
- مصاحبه با مدیریت ارشد
- مصاحبه با عوامل ذیربط
- ارزیابی اولیه
- گزارش نهایی
- ارزیابی گزینه‌های واگذاری برحسب فعالیتها و عملیات
- ترسیم نظام آموزش برحسب فعالیت ها
- تحلیل و بررسی فعالیتها و گزینه‌ها
- تعیین گام‌های موقتی برای واگذاری فعالیت مورد نظر
- طرح اولیه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...