از نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی ، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، فعالیت منظم و مستمری در زمینه تجدید نظر در کتاب‌های ریاضی دوره ابتدایی را آغاز کرد . نخستین کتاب از مجموعه ی ۵ کتاب ریاضی در سال تحصیلی ۶۱-۱۳۶۰ در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و پس از آن هر سال یک کتاب جدید جایگزین کتاب قدیمی شد .

پس از پایان تألیف و طی یک دوره کامل ۵ ساله تحصیلی از آموزش جدید ریاضی ، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی به ارزشیابی این برنامه آموزشی پرداخت . ارزشیابی از سال ۱۳۶۷ آغاز شد و تا سال ۱۳۶۹ به طول انجامید . هدف از ارزشیابی آن بود که معلوم شود اهداف مورد نظر مؤلفان در پایان یک دوره پنج ساله تدریس این کتاب تا چه اندازه تأمین شده است .

ارزشیابی نشان داد که متأسفانه آنچه به دست آمده است ، با آنچه باید به دست می‌آمد فاصله بسیار دارد . نتیجه این بررسی این بود که مشکل دست نیافتن به اهداف بیش از آنکه به برنامه ریزی درسی مربوط باشد به برنامه ریزی آموزشی یعنی به عواملی از قبیل توانایی معلمان ، امتحانات ، امکانات آموزشی ، آموزش های ضمن خدمت ، نظارت بر اجرای عمل و امثال آن مربوط است . ( فرخ لقا رئیس دانا ـ ۱۳۷۱ – ۱۳۶۹ )

به طور تقریبی پس از سی سال تدوین محتوا و چارچوب موضوعی که تنها بعضی از اصلاحات و تغییرات جزیی در این مدت انجام شده بود، برنامه درسی جدید ریاضیات ابتدایی در سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ با ارائه کتاب های جدیدالتالیف اول ابتدایی آغاز شد.سال بعد نیز کتاب های پایه دوم دبستان و در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ کتاب های پایه سوم ، از جمله ریاضیات تغییر یافتند.

رویکرد برنامه جدید درسی ریاضیا ت با تأکید بر این که هدف از آموزش ریاضی تنها نخبه پروری نیست ، بلکه هدف بهتر زندگی کردن دانش آموزان می‌باشد ، معتقد است که همگی دانش آموزان توانایی کسب و کشف معارف بشری را به طور فطری دارا هستند .لذا رسالت آموزش و پرورش از قوه به فعل درآوردن و شکوفا کردن اصتعدادهای الهی از طریق ایجاد فرصت های مناسب جهت یاددهی – یادگیری است .رویکرد اصلی حاکم بر این برنامه یک رویکرد فرهنگی – تربیتی با تأکید بر حل مسئله از طریق محور قرار دادن یادگیرنده در بازسازی مستمر تجربه از راه مهارت های اکتشافی است.دوم ، این که هماهنگی بین این توانایی‌های اولیه فجری با مهارت های اکتشاف :چون رمز گشایی نمادهای نوشتاری ، محاسبه ، اندازه گیری ، ترسیم شکل و نظم بخشیدن به دادها می‌باشد.

به طور کلی اهداف آموزش ریاضیات جدید عبارتند از:

    1. برقراری ارتباط بین ریاضی و زندگی روزمره

    1. کسب مهارت های مدل سازی ریاضی و حل مسئله

    1. رشد مهارت های تفکر (ریاضیات علمی است که دارای نظم وسازگاری درونی است و به منظور پرورش نظم فکری و بالا بردن قدرا اندیشیدن و استدلال منطقی و نیز خلاقیت ذهنی مورد توجه قرار می‌گیرد.)

    1. برقراری ارتباط بین نمایش های مختلف ریاضی و تعبیر و تفسیر آن ها

  1. برقراری ارتباط بین ریاضی و سایر علوم و در حالت کلی به کارگیری مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی و تفسیر و تحلیل آن ها

در این برنامه علاوه بر تأکید بر استاندارهای ریاضی بر مهارت هایی که دانش آموزان بایستی کسب کنند نیز توجه شده است.این مهارت ها عبارتند از :

  1. مهارت حل مسئله ۲- مهارت استدلال و کشف ۳-مهارت تخمین و تقریب عددی ۴-مهارت اندازه گیری ۵-مهارت استفاده از ابزار و فناوری ۶- مهارت محاسبات عددی و عملیات ذهنی ۷- مهارت استفاده از نمودارها و شکل های هندسی ۸- مهارت الگویابی و مدل سازی ۹- مهارت شمارش ۱۰-مهارت فرضیه سازی و نظریه پردازی

به طور کلی دلایل تغییر برنامه درسی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱-طراحی و تولید برنامه درسی ملی و به دنبال آن همسو کردن برنامه های درسی حوزه ها با برنامه درسی ملی و به خصوص الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی

۲-رشد و گسترش آموزش ریاضی و به دنبال آن ارائه چالش‌های جدید آموزش ریاضی و عدم پاسخ گویی برنامه های قبلی ‌به این چالش‌ها

۳-تحولات و تغییرات اجتماعی باعث تغییر نیازها و انتظارات دانش‌آموزان شده است و این برنامه درسی نیازهای جدید دانش‌آموزان و جامعه را مورد توجه قرار داده است( ریاضی مالی – احتمال ………)

۴-برقراری ارتباط بین ریاضی و زندگی روزمره، کسب مهارت های مدل‌سازی ریاضی و حل مسئله، رشد مهارت‌‌های تفکر، برقراری ارتباط بین نمایش‌های مختلف ریاضی و تعبیر و تفسیر آن‌ ها، برقراری ارتباط بین ریاضی و سایر علوم و در حالت کلی به کار گیری ریاضی در محیط پیرامونی

۵-برقراری ارتباط بین ریاضی و زندگی روزمره، کسب مهارت های مدل‌سازی ریاضی و حل مسئله، رشد مهارت‌‌های تفکر، برقراری ارتباط بین نمایش‌های مختلف ریاضی و تعبیر و تفسیر آن‌ ها، برقراری ارتباط بین ریاضی و سایر علوم و در حالت کلی به کار گیری ریاضی در محیط پیرامونی

۶-نتایج مطالعات بین‌المللی ریاضی نظیر آزمون تیمز که ‌بر اساس نتایج آن ها دانش‌آموزان از قدرت بالایی در پاسخ‌گویی به سؤالاتی که در اهداف بالا ذکر شده برخوردار نبوده‌اند.(راهنمای برنامه درسی ریاضی،۱۳۹۲)

۲-۱۲- پژوهش­های انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش

الف) در خارج

  • اولین بررسی که به طور رسمی ‌در مورد درس­پژوهی صورت گرفت، مطالعه­ ویدیویی برخی از کلاس­های شرکت کننده در TIMSSبود که نشان داد، رویکرد ژاپن به توسعه حرفه­ای بسیار متفاوت با بسیاری از کشورها ‌می‌باشد. این بررسی توسط استیگلر و هیبرت، در کتاب شکاف آموزشی منتشر شد و درس­پژوهی به عنوان عامل اصلی پیشرفت دانش ­آموزان ژاپنی شناخته شد. انتشار این کتاب موجب شد تا برخی از مدارس آمریکا و حتی جهان، به آزمایش و اجرا و بررسی درس­پژوهی بپردازند(هیبرت و استیگلر، ۱۹۹۷)

چگونگی این مطالعه­ ویدیویی در قسمت­ های قبلی بیان شده است، پژوهشگر، برای پرهیز از تکرار به ذکر این نکته بسنده می­ کند که به نظر بسیاری از صاحب­نظران در زمینه­ درس­پژوهی، این بررسی سرآغاز تحول فکری عظیمی در عرصه­ یاددهی- یادگیری محسوب می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...