بلنتین، جک و پارسونز، ۲۰۱۰

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طبقه بندی ها اجزاء
محرک های خارجی علائم خارجی، ورودی، ویترین، ارتفاع سقف فروشگاه، اندازه ی فروشگاه، موقعیت مکانی، سبک هنری، وجود پارکینگ، ترافیک مسیر و غیره
محرک های کلی داخلی ترکیب رنگ های استفاده شده، نورپردازی، موسیقی، رایحه، عرض و طول قفسه ها، درجه دمای محیط فروشگاه، پاکیزگی و …
چیدمان و طراحی نحوه ی طراحی و اختصاص فضا، نحوه ی قرارگیری محصولات، نحوه ی بسته بندی محصولات، نحوه ی قرارگیری صندوق ها، جریان ترافیک و ازدحام محیط فروشگاه، صف های انتظار، مبلمان و صندلی برای استراحت ؟؟؟
نقطه ی خرید و دکوراسیون علائم آگاه کننده ی محیط فروشگاه، تابلوهای موجود در محیط، آثار هنری موجود در محیط فروشگاه، نحوه ی نمایش قیمت محصولات و غیره
محرک های انسانی ویژگی های شخصی کارمندان، لباس رسمی کارمندان و غیره

۲-۸- تجارت دیداری:
کاتلر (۱۹۷۳)، فضا را این گونه تعریف می نماید: نوعی از طراحی محیط است که بر خریداران اثر می گذارد و احتمال خرید آنها را افزایش می دهد. مهم ترین جنبه ی محیط فروشگاهی، تجارت دیداری است. تجارت دیداری را می توان این که چگونه یک محصول به طور دیداری در معرض دید مشتری قرار می گیرد(کرفوت و همکاران، ۲۰۰۳).
به بیان دیگر تجارت دیداری در محیط فروشگاه، ابزاری برای هدایت مشتریان به سمت فروشگاه و تشویق آنها و جلب نظر آنها و افزایش احتمال خرید در محیط فروشگاه است (مورگان، ۲۰۰۸).
گرمند، تجارت دیداری را این گونه تعریف می کند: هر چیزی که مشتری ببیند و در فروشگاه حس کند که علاقه و تمایل آنها را افزایش می دهد. در واقع ابزار بسیار مهمی برای جلب توجه مشتریان به سمت محصولات و تحریک آنها به خرید کردن است که این موضوع خود منجر به افزایش زمان سپری شده در محیط فروشگاه و اتخاذ تصمیم به خرید محصولات بیشتری است.
کرفوت و همکاران (۲۰۰۳) می گوید که در تجارت دیداری این که چگونه محصول یا برند از لحاظ دیداری با مشتری ارتباط برقرار می کند و هم این که پیغام دیداری به طور مناسبی رمزگشایی می شود یا خیر را، مورد بررسی قرار می گیرد.
از سوی دیگر شیمپ(۱۹۹۰) نقش تجارت دیداری را در کسب و کار خرده فروشی این گونه شرح می دهد:
- ایجاد آگاهی بین مشتریان راجع به وجود یک محصول و ارائه ی اطلاعات مرتبط با آن
- یادآوری به مشتریان درباره ی منافع و مزایای یک کالا
- تشویق مشتریان به خرید کالا یا برند خاصی
- حداکثر کردن استفاده از فضا
- تقویت ارتباط خرده فروشان با مشتریان
- کمک به مشتریان در ارزیابی و انتخاب محصول
با توجه به نظر شیمپ درباره ی اهمیت نقش تجارت دیداری نتیجه می شود که تجارت دیداری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و فروشگاه را قادر می سازد که مشتریان بیشتری جلب کند و به آنها در یافتن کالایی که به دنبالش هستند، کمک کند. مشتری ها را برای مدت طولانی تری در فروشگاه نگه می دارد و آنها را به خرید کالاهایی با قصد خرید قبلی و بدون قصد خرید قبلی، ترغیب نماید:
استفاده از تکنیک های با کیفیت تجاری بصری می تواند مقاومت فیزیکی افراد را در مقابل خرید کردن کاهش دهد.
کرفوت(۲۰۰۳) بیان می کند که خرده فروشان امروزه به تجارت بصری اهمیت بسیاری می دهند چرا که بدین وسیله می توانند رفتار خرید مشتری را تغییر دهند. خرده فروشان مایلند تا به این طریق به افراد کمک کنند تا به بهترین و راحت ترین طریق ممکن، کالای مورد نظر خود را پیدا کنند، هم چنین آنها را به سمت خرید برنامه ریزی شده سوق دهند. علاوه بر این خرده فروشان درصدد ایجاد تجربه ی خرید لذت بخشی در ذهن مشتریان هستند(لوی و ویتز، ۲۰۰۹)
پگلر(۲۰۰۶)، پیشنهاد می دهد که جلوه های موجود در فروشگاه، به عنوان ابزاری قدرتمند برای تجارت بصری به شمار می روند که برای معرفی محصول جدید، ایده های جدید، پیشنهاد فروش و غیره به کار گرفته می شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...