شفیع آبادی، دلاور و صدرپوشان (۱۳۸۳) تحقیقی روی دانش آموزان دختر انجام داده‌اند. نتیجه حاصل از آن نشان داد آموزش به شیوه واقعیت درمانی بر کاهش اضطراب دانش آموزان مؤثر است.

اسحاق (۲۰۰۵، به نقل از موسوی اصل، ۱۳۸۸)، در پژوهشی مداخله های کوتاه مدت را به عنوان روش جایگزینی در کمک به ناسازگاری دانش آموزان، روش مشاوره گروهی با رویکرد واقعیت درمانی و رویکرد رفتاری را در اصلاح رفتارهای ناسازگاری دانش آموزان نشان داده که روش واقعیت درمانی و رفتاری هر دو در بهبود ناسازگاری دانش آموزان مؤثر بوده است .

رضا یزدی در سال ۱۳۸۹،علل و عوامل کمرویی را مورد بررسی قرار داد.این عوامل شامل شیوه های تنبیه خانواده ،نقص و عیب ظاهری فرد ،میزان تحصیلات والدین ،بیماری جسمی و روانی والدین در خانه بود.

گوسویک و جونز[۱۱] (۱۹۸۱) در یک پژوهش نشان دادند که افراد تنها و کمرو به جای این که از بودن در کنار دیگران خشنود باشند، بیشتر بدبین و نگران هستند و آموزش مهارت های اجتماعی می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

زیمباردو[۱۲] (۲۰۰۱) در یک پژوهش نشان دادند که کمرویی یک پدیده پیچیده و مرکب ذهنی، روانی و اجتماعی است که به دلیل بی شمار در طول دوران رشد به تدریج پدیدار می شود و با دارو برطرف می شود. کمرویی اساسا رفتاری اکتسابی و آموخته شده است و برای درمان و برطرف کردن آن باید یادگیری زدایی صورت گیرد و رفتار تازه و مطلوب اجتماعی در فرد فراگیر شود.

لیزگیک[۱۳] (۲۰۰۴) در یک پژوهش نشان دادند که کم رویی و هراس اجتماعی نه تنها با احساس ناراحتی از بودن در جمع و تصویرسازی ذهنی منفی از خود همراه است، بلکه با قضاوت های غیر طبیعی از خود و دیگران نیز همراه است.

کیت[۱۴] (۲۰۰۷ ) در مطالعات خود ‌به این نتیجه دست یافته است که بسیاری از افراد کمرو به جنبه‌های منفی شخصیتشان زیاد توجه دارند، آن ها نقاط ضعفشان را بزرگ و نقاط قوتشان را کم ارزش می‌دانند. افراد کمرو نه تنها تصویری منفی از خود در ذهن دارند ، بلکه درباره خود به قضاوت‌های غیرطبیعی میپردازند و احساس می‌کنند دیگران آن ها را قبول ندارند .

مونر و ریچارد[۱۵] (۲۰۰۹) در تحقیق خود ‌به این نتیجه دست یافتند که اضطراب و خود کم بینی باعث کمرویی می شود.

کاسپی[۱۶] ۲۰۰۹ در پژوهش خود درایفت که مردان کمرو نسبت به پسرهان غیر کمرو دیرتر ازدواج می‌کنند و دیرتر بچه دار می‌شوند و دیرتر ثبت شغلی پیدا می‌کنند ولی دخترهای کمرو در ازدواج و بچه دار شدن تأخیر ندارند و تمایل دارند وقتی ازدواج می‌کنند دست از کار بکشند.

چیک و باس[۱۷] (۲۰۱۰) ثابت کردند که کمرویی با مردم آمیزی پایین یکسان نیست در حالی که مردم آمیزی با دیگران به صورت یک برتری در مقابل تنهایی است چیک و باس کمرویی را برابر خود آگاهی از تنش در حضور دیگران می دانند که یکی از مهمترین علایم تشخیص کمرویی می‌تواند اضطراب ذهنی و اجتناب از رفتار اجتماعی باشد.

لورا و کتی[۱۸] در سال ۲۰۱۱ در تحقیق خود ‌به این نتیجه دست یافتند که اکثر کودکانی که کمرو و ترسو بودند پریشانی و احساسات منفی زیادی داشتند.

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱-مقدمه

در این فصل ابتدا توضیحاتی ‌در مورد روش تحقیق، جامعه آماری، تعیین حجم نمونه مناسب و روش نمونه گیری داده شده است و در ادامه نیز ابزار اندازه‌گیری، اعتبار و روایی پرسشنامه، نحوه جمع‌ آوری داده ها و روش های آماری مورد استفاده توضیح داده شده است.

۳-۲ روش تحقیق

در این تحقیق از روش آزمایشی استفاده شده است. مبانی نظری تحقیق از کتب ، نشریات و مقالات تخصصی فارسی متعدد گردآوری می شود و بخش می‌دانی آن از طریق پرسشنامه و مصاحبه و بهره گیری از نظرات افراد آگاه در زمینه­ سیستم اطلاعات مدیریت و وفاداری مشتریان انجام می‌گیرد.

۳-۳-طرح پژوهش

روش پژوهش حاضر ­آزمایشی با طرح ‌پیش‌آزمون – ‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش مداخله درمانی که واقعیت درمانی بود بر گروه آزمایشی اعمال شد.

۳-۴-جامعه آماری

جامعه، شامل گروهی از افراد می‌باشد که دارای یک یا چند صفت مشترک هستند که این صفات مورد توجه محقق می‌باشد. جامعه ممکن است همه افراد، یک نوع خاص و یا عده محدودتری از همان گروه را در بر گیرد(خاکی ، ۱۳۷۸).

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر اصلاندوز در سال تحصیلی۹۲-۹۱ می‌باشد که ۳۰۰۰ نفر دانش آموز ‌می‌باشد. (N=3000)

۳-۵-نمونه و روش نمونه گیری

برای دستیابی به نمونه مورد پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند­ مرحله­ ای استفاده شد. از بین مدارس مقطع متوسطه، ۴ مدرسه (۲مدرسه دخترانه و ۲ مدرسه پسرانه). و از هر کدام از این مدارس دو رشته و از هر رشته دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید. ۳۴۱ نفر بر اساس جداول حجم نمونه مورگان (۱۹۷۰) انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه ­های نارسایی هیجانی تورنتو-۲۰ و کمرویی چیک و بریگز، در نهایت ۳۰ نفر از افرادی که در کمرویی و نارسایی هیجانی نمره (درصد) بالاتری از سایرین دریافت کرده بودند، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ‌بنابرین‏ در پژوهش حاضر پژوهشگر تعداد اعضای هر دو گروه آزمایش و گروه کنترل را ۱۵ نفر تشکیل داده است.(موسوی اصل،۱۳۸۸)

۳-۶-ابزارهای پژوهش

یکی از مهمترین مراحل در اجرای تحقیق، انتخاب ابزار اندازه گیری مناسب می‌باشد که بتواند محقق را در جمع‌ آوری اطلاعات به بهترین نحو کمک نماید در این پژوهش برای جمع‌ آوری اطلاعات و کشف نظرات افراد مورد مطالعه از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه‌ها که نمونه آن در بخش پیوست ها آمده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...