مقالات و پایان نامه ها | ۲-۲۱- ویژگیهای اصلی افراد شادکام – 4 |
پلاتچیک[۸۵] (۱۳۷۶) هیجانها را به چهار بعد اصلی تقسیم می کند و جایگاه شادی و نشاط را در این چارچوب مشخص میسازد. در این طبقه بندی هیجانها بر اساس ابعاد زیر از یکدیگر مشخص شدهاند که عبارتاند از: ۱- مثبت و منفی. ۲- نخستین یا مختلط. ۳- قرار گرفتن در قطبهای متضاد. ۴- سطوح مختلف شدت. با توجه به ابعاد بیان شده میتوان شادی و نشاط را عنوان یک هیجان مثبت در نظر گرفت که امکان دارد با هیجانهای دیگر ترکیب گردد. این حالات در قطب متضاد با خشم، احساس گناه و افسردگی قرار می گیرند و میزان شدت آنها تغییرپذیر است.
هار[۸۶] و لوتز[۸۷](۱۹۸۱؛ به نقل از آریایی مقدم، ۱۳۸۲) معتقدند که حالات هیجانی بر اساس احساسات مثبت و منفی کوتاه مدت نسبت به یک موضوع معین (واقعی یا خیالی) برانگیخته می شود. مانستد[۸۸] (۱۹۹۶؛ به نقل از جان بزرگی، ۱۳۷۸) هیجانها را واکنشهای عاطفی شدیدی تلقی می کند که تابع مراکز دیاسفالیک[۸۹] و شامل تظاهرات نباتیاند و جلوههای آنها در شادی، ترس، خشم و تنفر قابل مشاهدهاند. پژوهشهای گوناگون روانشناسی چهار متغیر اصلی که اجزاء هیجان را تشکیل میدهند، نام میبرند: ۱- ارزشیابی موقعیتی. ۲- تغییرات بدنی. ۳- تجلی هیجانی. ۴- عمل برانگیخته.
سانتروک[۹۰] (۱۹۹۱؛ به نقل از جان بزرگی، ۱۳۷۸) معتقد است که هیجانهای منفی به کاهش سطح عزت نفس و کیفیت روابط با دیگران منجر میشوند در صورتی که هیجانهای مثبت عزت نفس را افزایش می دهند و به گسترش روابط با دیگران میانجامند. در چهارچوب هیجانهای مثبت نشاط هیجانی است که همه انسانها در جستجوی آن هستند و شدت آن نیز مانند هر هیجانی متغیر است.
۲-۲۱- ویژگیهای اصلی افراد شادکام
۱- اعتماد به نفس و عزت نفس. اشخاص شاد به خودشان علاقهمند و متکی هسنتد. ۲- خوش بینی. مردم شاد به وقایع و اتفاقات آینده خوشبین هستند و در ضمن آنها مالامال از امید میباشند. ۳- برونگرایی. مردم شاد برونگرا، خوش مشرب، اجتماعی، اهل معاشرت و گفت و شنود هستند. ۴-کنترل شخصی. افراد شاد عقیده دارند که سرنوشتشان را خودشان انتخاب میکنند و بر وقایع و حوادث و همچنین زندگی خود کنترل و احاطه دارند. ۵- شوخ طبعی. افراد شادکام دارای طبعی شوخ و مزاحگونه هستند. ۶- پذیرش خود، دیگران و طبیعت. افراد شاد خویشتن، افراد دیگر و عالم خارج را آن چنان که در واقع هستند، میبینند و قبول دارند(آرگایل؛ ۱۹۹۰ به نقل از کریمی، ۱۳۸۱).
۲-۲۲- اسلام و شادی
اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تأیید کردهاست. قرآن که یکی از بهترین و مستحکمترین منابع اسلام به شمار میرود، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت خدا تلقی فرموده، و زندگی همیشه توأم با گریه و زاری و ناله را خلاف رحمت و نعمت خداوند دانسته است. گواه این مطلب آیه قرآن است که میفرماید: (فَلیَضحَکوُا قَلیلاً و لیَبکو کثیراً) «باید کم بخندند و زیاد بگریند» (سوره توبه آیه ۸۲). شأن نزول این آیه این بود که پیغمبر خدا (ص) دستور داد که باید تمام نیروهای قابل، برای شرکت در مبارزه علیه کفار و مشرکین که به سرزمین اسلام هجوم آورده بودند، بسیج شوند. عدهای با بهانههای مختلف از شرکت در این لشکرکشی خودداری کردند و از فرمان خدا و پیغمبر (ص) تخلف نمودند؛ خداوند در قرآن به آنها وعده عذاب میدهد و به دنبال آن میفرماید: (این گروه نافرمان) از این پس کم بخندند و زیاد بگریند.
پر واضح است که نفرین به صورت کیفر و مجازاتی است که همواره برخلاف طبیعت و فطرت آدمی او را دچار عذاب و رنج میسازد. این که خداوند آرزوی کم خندیدن و زیاد گریستن برای نافرمانان می کند، حکایت از این حقیقت دارد که خنده به عنوان یکی از عوامل نشاط، امر طبیعی و فطری است که خداوند میخواهد به عنوان کیفر، نافرمانان از این امر محروم باشند(خامنهای، ۱۳۸۴).
توصیفات قرآن در خصوص بهشت نیز حاکی از این واقعیت است که اسلام بر نشاط و شادی مهر تأیید کردهاست، زیرا باغهای زیبا، آبهای زلال و روان، زیباترین بسترها، نرمترین و چشمگیرترین پارچهها، برترین دیدنیها و … که قرآن در وصف بهشت ترسیم می کند، همه جزء عوامل نشاط و شادی به شمار میروند و خداوند متعال برای شاد کردن انسانها بهشت را این چنین قرار داده است( قرآن کریم سوره الرحمن، آیه ۴۵ تا ۷۸؛ سوره واقعه، آیه ۹ تا ۳۹؛ سوره یس، آیه ۵۵ تا ۵۸).
قرآن در فراز دیگری، برخی عوامل شادی و نشاط را مخصوص مؤمنان دانسته است(قُل مَن حرمَ زینَه الله التی اخرَج لِعبادِهِ وَ الطیباتِ منَ ارزقِ قُل هی للذین آمنوُا فی الحیاهِ الدُنیا خالصَه یوم القیامه) (سوره اعراف، آیهی ۳۲) « بگو در برابر کسانی که بسیاری از مواهب زندگی را تحریم میکردند» ای پیغمبر چه کسی زینت و آرایش و زیباییهایی را که خداوند از درون طبیعت برای بندگانش بیرون کشیده، حرام کردهاست. بگو این مواهب پاک و این زیباییها برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا و در زندگانی جاوید آخرت قرار داده شده است. با این تفاوت که در این دنیا، زیباییها و این مواهب پاک، برای مردم با ایمان به صورت خالص وجود دارد(خامنهای، ۱۳۸۴).
این آیه به خوبی بیانگر این حقیقت است که اسلام به بهرهمند شدن از زیباییها و مواهب زندگی که در زمره عوامل نشاط آورند اهمیت میدهد و آن را زیبنده دینداران و مؤمنان میداند. از زبان معصومان علیهم اسلام نیز ( که مترجمان حقیقی وحیاند) میخوانیم:
۱- رسول اکرم (ص) « مؤمن شوخ و شاداب است» (بحرانی، ۱۳۶۳).
۲- حضرت علی(ع)، شادمانی، گشایش خاطر میآورد، اوقات شادی، غنیمت است (آمدی، ۱۳۶۶). «هر کس شادیاش اندک باشد، آسایش او در مرگ خواهد بود(مجلسی، ۱۴۰۳ ه ق)».
۲-۲۳- پیشینه پژوهشی تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:09:00 ب.ظ ]
|