دانلود پایان نامه و مقاله | ابزارهای جمع آوری اطلاعات – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
سلیمان الانرواجو (۲۰۰۷) در پژوهشی رابطه بین رفتار تقلب علمی و انگیزش تحصیلی را در بین دانشجویان مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که شاخص رفتار تقلب علمی رابطه مثبت و معنیداری با نمره کلی از انگیزش داشت ولی نه همه اجزای آن یعنی با نتیجه رفتار، سطح هدف، تداوم و تلاش تکلیف، چشمانداز زمان و رفتار به رسمیت شناختن داشت.
نیو استد و همکاران (۱۹۹۶)، در پژوهشی رابطه بین هدف انگیزشی و تقلب در دانشجویان کالج در انگلستان را بررسی کردند، در این مطالعه، دانشجویانی که پیشرفت شخصی را به عنوان یک دلیل اصلی برای مطالعه شناسایی مواد میدانستند، به طور قابل توجهی تقلب کمتری از دانشجویانی که عمدتاًً برای رسیدن به یک کار بهتر و یا برای سود مالی مطالعه میکردند، گزارش کردند.
وان استین کینست و سیرنس (۲۰۰۹)، در پژوهشی نیمرخ انگیزشی از دیدگاه خودمختاری میان دانشآموزان و دانشجویان را بررسی کردند و یافته ها به طور کلی طرفدار چشمانداز کیفی، در مقایسه با گروه دیگر میباشد، گروه انگیزه با کیفیت خوب نمایش دادهشده بهینهترین الگوی یادگیری و بالاترین نمره در درک نیاز به حمایت تدریس را نشان دادند.
فورست و ویلیام (۱۹۸۴) که تقلب دانشگاهی را مورد مطالعه قراردادند فرضیه کلبرگ در باره محتوای مراحل اخلاقی دیگران را بررسی کردند، آن ها هیچ شرکت کنندهای که در سطوح بالا تر از مدل توسعه اخلاقی در تقلب درگیر شده باشند را پیدا نکردند.
نتایج تحقیق هاردی و همکاران(۲۰۱۰) حکایت از این دارد که افرادی که دارای هویت اخلاقی بالاتر
میباشند، سطح بالاتری از رفتار اخلاقی ر ا دارا هستند.
مالینوفسکی و اسمیت (۱۹۸۵)، رابطه بین مرحله اخلاقی شرکتکنندگان و رفتارهای تقلب را مطالعه کردند. آن ها یک همبستگی منفی بین سطح توسعه اخلاقی و تقلب را پیدا کردند. اگر چه شرکتکنندگان از لحاظ قضاوت اخلاقی در سطح پایین بودند، ولی افراد با قضاوت اخلاقی بالا نیز هنگامی که تقلب به وسوسه قوی تبدیل میشد نیز تسلیم میشدند.
پژوهشهای کلبرگ )۱۹۷۳(، مدستن و کدرستا (۱۹۷۶) ولمینگ، (۱۹۷۸) درباره تقلب به این نتیجه رسیدند که رفتار اخلاقی با مراحل بالای تحول اخلاقی ارتباط دارد (نقل از گلیگان، ۱۹۹۰).
ام سی کاب (۲۰۰۵) در شماره های مشابه در نظرسنجیهای ملی خود از دانشجویان کالج در برداشت: ۷۰درصد مراجعهکنندگان به درگیر شدن در برخی از شکل نادرستی دانشگاهی، نزدیک به ۲۵ درصد اقدام به عمل جدی تقلب در آزمون و ۴۰درصد به سرقت ادبی از اینترنت اعتراف کردند.
جمعبندی فصل دوم
در این فصل پایه های نظری پدیده تقلب، هویت اخلاقی و مؤلفههای انگیزش تحصیلی مورد بحث قرار گرفت. بر اساس مطالعات عوامل مختلفی ممکن است پدیده تقلب را تحت تأثیر قرار دهد، که هویت اخلاقی و مؤلفههای انگیزش تحصیلی از جمله این عوامل است که در این فصل از لحاظ نظری به آن پرداخته شد. همچنین به منظور آشنایی رابطه بین هویت اخلاقی و انگیزش تحصیلی با پدیده تقلب دانشجویان به بررسی مطالعات داخلی و خارجی مرتبط با پژوهش پرداخته شد. و نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که بین مؤلفه انگیزش بیرونی با پدیده تقلب دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد ولی انگیزش تحصیلی درونی رابطه منفی با پدیده تقلب دانشجویان دارد. همچنین از بین خرده مقیاسهای هویت اخلاقی، خرده مقیاس هویت نمادسازی شده با پدیده تقلب دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد ولی بین خرده مقیاس هویت درونی با پدیده تقلب دانشجویان رابطه منفی معنیداری وجود دارد.
فصل سوم
روششناسی تحقیق
مقدمه
در فصل حاضر به بررسی روش انجام پژوهش، جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری، ابزارهای گردآوری اطلاعات، شیوه اجرا و روشهای آماری استفاده شده برای توصیف و تحلیل داده ها پرداخته خواهد شد.
طرح پژوهش
طرح پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و هم چنین اهداف و سوالات پژوهش سعی میشود که موقعیت آن چنان که هست، بدون دخالت هیچ گونه متغیر اضافی مورد مطالعه قرار گیرد و نتایج عینی از موقعیت گرفته شود. لذا روش پژوهش حاضر توصیفی –همبستگی میباشد.
حجم جامعه و نمونه آماری
جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی که در سال تحصیلی ۹۲_۹۳ در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل میباشند، تشکیل میدهد. که تعداد آن ها بر اساس آمار موجود در آموزش کل دانشگاه برابر با ۱۲هزار نفر میباشد.
نمونه آماری
بر اساس جدول تعیین حجم نمونه گرجسی و مورگان (۱۹۷۰) برای جامعه آماری ۱۲ هزار نفر تعداد ۳۷۵ نفر برآورد کردند که در این پژوهش ۳۷۵ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد.
روش نمونهگیری
جهت انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد بدین صورت که از میان دانشکدههای دانشگاه تبریز دانشکدههای علوم انسانی، عمران، شیمی، کشاورزی، ریاضی و علوم تربیتی و روانشناسی به عنوان نمونه انتخاب شدند و از هر دانشکده دو کلاس انتخاب شد و اطلاعات لازم از دانشجویان این کلاسها دریافت شد .
ابزارهای جمع آوری اطلاعات
الف) انگیزش تحصیلی
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات در مورد مؤلفههای انگیزش تحصیلی از ابزار خودتنظیمی دسی ورایان استفاده میشود. این پرسشنامه توسط رایان و کانل (۱۹۸۹) برای سنجش دلایل مطالعه دانشآموزان در امور تحصیلی تهیه گردیده است. و در سال(۲۰۰۵) توسط وانستاین کیست و همکاران مورد تجدیدنظر قرار گرفت. این پرسشنامه شامل ۱۶ سوال است که بر اساس طیف لیکرت پنج درجهای نمرهگذاری شده است. همسانی درونی پرسشنامه با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسها شامل نتایج زیر میباشد:
انگیزه درونی ۸۹/۰ ،انگیزه همانندسازی شده ۷۹/۰ ، انگیزه درون فکن شده ۷۹/۰ ، انگیزش بیرونی ۷۷/۰ ، خودمختاری ۸۷/۰ و انگیزش کنترل شده ۷۲/۰
ب) پرسشنامه هویت اخلاقی
برای سنجش هویت اخلاقی، از پرسشنامه هویت اخلاقی آکینو و رید استفاده میشود. این پرسشنامه در سال ۲۰۰۲ توسط آکینو و رید به روش تحلیل عوامل ساختهشده و در ایران، توسط توکلی و لطیفی ترجمه و تعیین روایی و پایایی شده است. این پرسشنامه با ۱۳ سؤال که در مقیاس لیکرت نمرهگذاری میشود، نه ویژگی اخلاقی را بررسی میکند. این پرسشنامه، دو زیر مقیاس نمادسازی و درون سازی دارد. زیر مقیاس نمادسازی بیانگر صفاتی است که رفتار فرد را در ارتباط با دیگران منعکس میکند و زیر مقیاس درون سازی نشانگر صفاتی است که برای خودپنداره با اهمیت بوده و در هویت اخلاقی فرد نقش مرکزی دارد (آکینو،۲۰۰۲). روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط محققان این پژوهش، بر اساس نظر پنج نفر از اساتید گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ برابر با۷۰/۰ به دست آمد.
ج) پرسشنامه پدیده تقلب
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:49:00 ب.ظ ]
|