دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۹-۱-۲ عوامل محیطی مرتبط با تعللورزی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۹-۱-۲ عوامل فردی مرتبط با تعللورزی
چاری و دهقانی (۱۳۸۷) در پژوهشی رابطه بین تعللورزی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که راهبردهای خودتنظیمی به طور منفی و معنادار تعللورزی تحصیلی را پیش بینی میکنند. همچنین مؤلفه های راهبردهای انگیزشی یعنی خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان و راهبردهای شناختی، پیش بینیکننده منفی تعللورزی تحصیلی بودند.
نامیان و حسین چاری (۱۳۹۰) در پژوهشی به تبیین تعللورزی تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هستهی کنترل پرداختند، نتایج این پژوهش نشان داد که تعللورزی تحصیلی به وسیله بُعد (مؤلفه) اخلاقیات از جهتگیری مذهبی و هستهی کنترل درونی به صورت منفی پیش بینی می شود. همچنین نتایج نشان داد که هستهی کنترل درونی و بُعد اخلاقیات از جهتگیری مذهبی پیش بینیکننده منفی دو بُعد تعللورزی در آماده سازی تکالیف و تعللورزی در آماده سازی مقاله هستند. همچنین تعللورزی در آمادگی برای امتحان، توسط هیچ یک از ابعاد جهتگیری مذهبی و هستهی کنترل درونی پیش بینی نشد.
عوضیان، بدری، سرندی و قاسمی (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی رابطه بین تعللورزی و عزت نفس با انگیزش پیشرفت پرداختند، یافته های این پژوش نشان داد که بین دو متغیر عزت نفس و انگیزش پیشرفت با تعللورزی ارتباط منفی وجود دارد، همچنین بین عزت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.
نتایج پژوهش راثبلوم، بسویک و مان (۱۹۸۸، نقل در شیرزادی، ۱۳۸۹) در خصوص پیش بینیکننده های روانشناختی تعللورزی نشان داد تعللورزی با عواملی از قبیل دودل بودن در تصمیم گیری، پایین بودن عزت نفس و داشتن عقاید غیرمنطقی درباره خود مرتبط است. تعللورزی در بین افرادی که در تصمیم گیری دچار تردید هستند و قادر به یافتن راه حل منطقی برای مشکلات خود نیستند، بیشتر است. همچنین افرادی که عقیده دارند که باید توانایی انجام هر کاری را داشته باشند، در هنگام مواجه با شکست احساس خود کمبینی میکنند و در نتیجه انجام امور خود را به تعویق میاندازند. افرادی که عزت نفس پایینی دارند، تعللورزی بیشتری دارند و از آن به عنوان سپری برای حفظ عزت نفس خود استفاده میکنند. آن ها همچنین نشان دادند که اضطراب و افسردگی با تعللورزی مرتبط هستند.
استیل (۲۰۰۷) عواملی را که در پژوهشهای مختلف به عنوان پیشایندها، دلایل و پیامدهای تعللورزی مورد توجه قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که عواملی از قبیل خشم و عصبانیت، روانرنجوری و احساساتی بودن با تعللورزی ارتباط ضعیفی دارند، اما عواملی مانند خودکارآمدی، انگیزش پیشرفت، خودکنترلی، بیزاری از تکلیف، هشیاری و اضطراب و پریشانی از جمله پیش بینیکننده های قوی تعللورزی هستند.
رستم اوغلی، موسیزاده، رضازاده و رستم اوغلی (۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه به این نتیجه رسیدند که تعللورزی و باورهای فراشناختی به واسطه خودتنظیمگری بر نارسایی هیجانی تأثیر می گذارد. دانش آموزان با خودتنظیمگری بالا که از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده میکردند تعللورزی و ناگویی خلقی پایینتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آن ها بیشتر بود.
نتایج پژوهش اونووگبوزی (۲۰۰۷) در خصوص ارتباط بین تعللورزی تحصیلی و اضطراب آمار در دانشجویان نشان داد که حدود ۸۰ درصد از دانشجویان دوره لیسانس در حیطههای انجام پژوهش، مطالعه برای امتحان و مطالعه دروس هفتگی خود دچار تعللورزی هستند. همچنین در این پژوهش تعللورزی تحصیلی با اضطراب امتحان و به ویژه اضطراب در فهم مطالب، اضطراب در مورد موقعیت امتحان و ترس از درخواست کمک ارتباط داشت.
کراچانک و راجانی (۲۰۰۸) در پژوهشی رابطه بین تعللورزی تحصیلی را با عوامل فردی از قبیل خودتنظیمی، خودکارآمدی، خودکارآمدی برای خودتنظیمی و عزت نفس بررسی کردند. نتایج این پژوهش نشان داده است که همه این عوامل با تعللورزی تحصیلی مرتبطاند، ولی خودکارآمدی برای خودتنظیمی پیش بینیکننده قوی تعللورزی میباشد. آن ها همچنین نشان دادند که اگرچه خودتنظیمی و خودکارآمدی برای پیش بینی تعللورزی مهم هستند، ولی اگر فقط خودتنظیمی را عامل مهم و پیش بینیکننده تعللورزی در نظر بگیریم، نقشی را که انگیزش در کاربرد راهبردهای شناختی و فراشناختی بازی می کند، نادیده گرفتهایم. بنابرین فرد باید علاوه بر داشتن مهارت های خودتنظیمی، به تواناییهای خود در کاربرد این راهبردها نیز اعتماد داشته باشد تا بتواند از آن ها استفاده نماید. آن ها همچنین دریافتند که تعللورزی با عزت نفس و نمرات درسی و در نتیجه با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی دارد؛ افراد دارای سطح بالای تعللورزی، نمرات درسی و معدل کمتری دارند.
دنیس، تراس و آیدوگان[۳۷] (۲۰۰۹) اثر هوش هیجانی را بر تعللورزی تحصیلی و منبع کنترل در گروهی از دانش آموزان بررسی کردند و دریافتند که خرده مقیاسهای سازش و انطباق با استرس هوش هیجانی، با تعللورزی مرتبط است. همچنین بین مهارت های هوش هیجانی و تعللورزی تحصیلی و منبع کنترل رابطه منفی وجود دارد.
نتایج پژوهش رضاپور، پورباغبان و فتحی (۱۳۹۲) در خصوص پیش بینی تغییرات تعللورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی به صورت منفی پیش بینیکننده تعللورزی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی ۲۰ درصد از واریانس مشترک تعللورزی را پیش بینی کرد که به این معنی است که دانشجویانی که از خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی برخوردارند، از تعللورزی تحصیلی کمتری برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که تقویت خودکارآمدی و بهبود رضایت از زندگی تأثیر بسزایی در کاهش تعللورزی دارد.
۲-۹-۱-۲ عوامل محیطی مرتبط با تعللورزی
ریچارد (۱۹۸۶، نقل در شیرزادی، ۱۳۸۹) در پژوهش خود دریافته است که مدارسی که از دانش آموزان امتحانات روزانهی بیشتری می گیرند و به عبارت دیگر یادگیری دانش آموزان را گام به گام ارزیابی میکنند، دانش آموزانشان تعللورزی کمتری دارند و خود را به یادگیری و انجام فعالیتهای تحصیلی ملزم میدانند.
پادن و استل (۱۹۹۷) در پژوهشی با عنوان کاهش تعللورزی از طریق طراحی تکلیف و دوره به این نتیجه رسیدند که بین ویژگیهای تکالیف و میزان تعللورزی ارتباط وجود دارد. تکالیف درسی اگر با اهمیت، جالب و از سطح دشواری متوسطی برخوردار باشند، دانش آموزان میل و رغبت بیشتری برای انجام این تکالیف دارند. این محققان به معلمان توصیه میکنند که تکالیف درسی را به گونه ای مرتبط با درس خاص که دارای جذابیت باشد طراحی کنند تا دانش آموزان در انجام این تکالیف تعلل نکنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:37:00 ب.ظ ]
|