الف) فهرست کامل افراد جامعه مورد مطالعه ( چار چوب نمونه گیری ) در دسترس باشد.

ب) تغییرات صفت متغیر در جامعه ی مورد مطالعه شدید نباشد ( سرمد و دیگران ، ۱۳۸۱، ۱۸۳) .

لذا با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه در این پژوهش دارای صفات فوق الذکر می‌باشند از نونه گیری سیستماتیک استفاده شده است.

۵-۳ ابزار پژوهش

ابزار پژوهش در این تحقیق شامل دو پرسشنامه است

۱- پرسشنامه رضایت شغلی تهیه شده توسط مارتین جی گانن شده شامل ۳۷ پرسش هر کدام دارای ۵ طیف است که هر فرد از ۱ تا ۵ بخود نمره مید هد و حداکثر امتیازات ۱۸۵ و حداقل ممکن ۳۷ خواهد بود افرادی که امتیاز آن ها از ۸۷ کمتر باشد دارای رضایت شغلی کم و افرادی که در حد فاصل اعداد ۸۷ تا ۱۳۵ باشند دارای رضایت شغلی حد متوسط و افرادی که امتیاز آن ها بین اعداد ۱۳۵ تا ۱۸۵ قرار داشته باشد ، رضایت شغلی آنان در یک حد بهینه قرار دارد.

۲- پرسشنامه محقق ساخته میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی است که شامل ۳۰ سئوال بسته پنج گزینه

ای با بهره گرفتن از مقیاس لیکرت است که ترتیب آن به شرح زیر می‌باشد

۱

۲

۳

۴

۵

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

سئوال های سی گانه پرسشنامه محقق ساخته موارد زیر را که جژء مؤلفه‌ های اصلی پژوهش پژوهش هستند مورد سنجش قرار می‌دهد. هر مؤلفه‌ دارای ۵ سئوال می‌باشد.که هر دو پرسشنامه به صورت واحد ترکیب و مورد استفاده قرارگرفت

.

۵۳

۱- آموزش ۲- تفویض اختیار ۳- مشارکت سازمانی

۴- اعتماد سازی ۵- نظام پاداش دهی ۶- دسترسی به منابع جدول

۵-۳ روایی و پایایی پرسشنامه‌ها

روایی

برای کسب اطمینان از میزان روایی پرسشنامه ، که برای بررسی و اندازه گیری (( میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی )) توسط محقق طراحی شده است ، مراحل زیر طی گردید:

الف- مطالعه دقیق منابع مختلف موجود و دسترس و مباحث با موضوع توانمند سازی نیروی انسانی

ب- تعیین مؤلفه‌ های مطرح در توانمند سازی نیروی انسانی

ج- مطالعه جامعه مورد پژوهش که دبیران آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شهر تهران می‌باشد و تعیین و انتخاب مهم ترین مؤلفه‌ های مؤثر در توانمند سازی نیروی انسانی و رضایت شغلی با توجه به ویژگی های جامعه پژوهش و همچنین با توجه به اتفاق نظر صاحب‌نظران در این مؤلفه‌ ها در مدل های مختلف توانمند سازی نیروی انسانی و رضایت شغلی

د- اخذ نظرات اساتید مشاورو راهنما در خصوص مؤلفه‌ های انتخاب شده

ه- تدوین پرسشنامه مقدماتی با توجه به سئوالات تحقیق ( تدوین ۱)

و- مشورت با استاد راهنما و مشاور و همچنین استادان گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد رودهن در خصوص پرسشنامه مقدماتی و سپس انجام اصلاحات پرسشنامه اولیه بر اساس نظرات ارائه شده ( تدوین ۲)

ز- توزیع پرسشنامه بین تعدادی از افراد نمونه (۴۰ ) نفر و در خواست از آن ها برای ‌پاسخ‌گویی‌ و ارائه نظرات پیرامون جنبه‌های مختلف سئوالات برای اعمال و انجام اصلاحات نهایی و اخذ نظر اساتید در خصوص تغییرات مورد نیاز ( تدوین۳)

ی- تدوین پرسشنامه نهایی ( تدوین ۴)

پایایی

در این پژوهش به منظور سنجش پایایی ابزار پژوهش که پرسشنامه محقق ساخته توانمند سازی و رضایت شغلی تهیه شده مارتین جی گانن پس از جمع‌ آوری داده ها از نمونه اولیه که شامل (۴۰) نفراز دبیران منطقه ۱۸است داده ها ازطریق نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفته و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه ۹۵۹/۰ به دست آمد که با توجه به نزدیکی آن به ۱۰۰ درصد و همچنین با توجه به آن که در پژوهش های علوم انسانی ضریب آلفای بالای ۹۵ درصد قابل قبول است حاکی از پایایی پرسشنامه پژوهش می‌باشد.پس می توان پایایی پرسشنامه مذکور را اعلام نمود

۵۴

۶-۳ روش نمره گذاری

به منظور سازمان دادن ، خلاصه کردن ،تهیه جداول آماری ، و توصیف جمع‌ آوری شده ازروش آمار توصیفی استفاده شده است. که در آن از مقیاس لیکرت جهت نمره گذاری استفاده گردیده است .

۷-۳ روش تجزیه و تحلیل آماری

با بهره گرفتن از آمارهای توصیفی و استنباطی و ضریب همبستگی اسپیرمن براون و آزمون خی دو جهت تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفته است.

۵۵

فصل چهارم

یافته های پژوهش

فصل چهارم

یافته های پژوهش

۱-۴ مقدمه

در این فصل اطلاعات گردآوری شده از نمو نه آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در خصوص سوالات نتیجه گیری آماری به عمل آمده است. . در این بخش ابتدا به توصیف آماری داده ها حاصل از اجرای پرسشنامه‌ها پرداخته شده و سپس سوالات مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته و داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند. به منظور توصیف داده های مذکور از آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی ، فراوانی درصدی ، انحراف معیار استفاده شده است و در سطح استنباطی ، برای بررسی معنا دار بودن نمرات در هر کدام از مؤلفه‌ ها ، از آزمون های آماری مربوط شامل آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن براون به منظور سنجش میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی نیروی و رابطه آن با رضایت شغلی به شرح جداول زیر استفاده شده است.

۲-۴ توصیف داده ها

۱-۲-۴ جنسیت پاسخ دهندگان

جدول ۴-۱-توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنسیت

شلخص های آماری

درصد

فراوانی

جنسیت

ردیف

۵/۵۷

۱۹۵

زن

۱

۸/۴۱

۱۴۲

مرد

۲

۹/۰

۳

بدون پاسخ

۳

۱۰۰

۳۴۰

جمع کل

با توجه به داده های جدول ۴-۱ می توان استدلال نمود که بیشترین فراوانی شامل ۱۹۵ معادل ۵/۵۷ درصد مربوط به دبیران زن و فراوانی ۱۴۲ معادل ۸/۴۱ درصد مربوط به مردان است

۵۷

۲-۲-۴ سن پاسخ دهندگان

جدول ۴-۲–توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن

شاخص های آماری

درصد

فراوانی

جنسیت سن

ردیف

۱/۴۷

۵

۲۰ -۲۵ سال

۱

۶/۷۶

۲۳

۲۶- ۳۰ سال

۲

۲۷/۰۵

۹۲

۳۱ – تا ۳۵ سال

۳

۳۰

۱۰۲

۳۶- تا ۴۰ سال

۴

۱۶/۴۷

۵۶

۴۱ – ۴۵ سال

۵

۹/۱۱

۳۱

۴۶ – ۵۰ سال

۶

۲/۳۵

۸

۵۱ سال و بیشتر

۰/۸۸

۳

بدون پاسخ

۷

۱۰۰

۳۴۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...