در همین راستا سه سوال اساسی را در این زمینه مطرح نمودیم و تمام توان خود را در جهت پاسخ به این سوالات به کار برده و در نهایت به پاسخ مورد نظر دست یافتیم . سوال اولی که مطرح نمودیم در این ارتباط بوده است که آیا خیار فسخ نکاح که در نتیجه عیوب مورد نظر قانونگذار و فقها ایجاد می شود قابل اسقاط است؟
با برسی های انجام گرفته این نتیجه حاصل شد که خیار فسخ مانند هر حق دیگر قابل اسقاط است. بنابراین دارنده ی خیار فسخ می تواند حق خود را یک جانبه اسقاط کند یا سقوط آنرا ضمن عقد نکاح یا عقد دیگری شرط بنماید .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

سوال دیگری که قصد داشتیم در این پژوهش به آن برسیم عبارت است از اینکه آیا موجبات فسخ نکاح ، منحصر و محدود به موارد مذکور در کلام فقها است ؟
نتایج پژوهش نشان می دهد که مذاهب امامیه و اهل سنت با برشمردن عیوب موجب فسخ نکاح،آنها را محصور و محدود و غیر قابل تعمیم می‌دانند.به طوری که،بعضی از فقها تصریح دارند که نکاح جز با عیوب مذکور،قابل فسخ نیست. قانون مدنی نیز با شمردن این عیوب راهی رفته است که فقها پیموده‌اند. شارحان قانون نیز در بیان و شرح ماده‌های ۱۱۲۱ تا ۱۱۲۶، با اکتفا به همین عیوب، قابل تعمیم بودن آنها را تصرح نکرده‌اند.
سوال سومی که قصد داشتیم به آن برسیم این بوده است که این عیوب برای ایجاد خیار فسخ نکاح در چه زمانی باید رخ دهد ؟
نتایج این پژوهش نشان می دهد که اگر عیب قبل از دخول حادث شود یا بعد از دخول،و طرف دیگر نسبت به‌ آن ناآگاه،و صاحب عیب نیز آن را تبیین نکرده باشد،حقش فسخ ایجاد خواهد شد، ولی اگر بعد از دخول حادث شود یا از قبل وجود داشته و طرفین به آن علم داشته‌اند و با رضایت بر آن عقد صورت گرفته باشد دیگر حق فسخی نخواهد بود، زیرا دخول‌ به منزله تصرف است و مرد می‌تواند با استدلال به حادث‌شدن عیب از دادگاه‌ تقاضای طلاق کند و زن نیز می‌تواند با بهره گرفتن از حق خلع یا با استناد به وجود عیب‌ در مرد و قاعده عسر و حرج،از دادگاه درخواست طلاق کند.
در پایان جا دارد که به این موضوع اشاره کنبم که در راه انجام این پژوهش محدودیت هایی وجود داشته که از آن جمله می توان به عدم وجود منابع مورد نیاز مذاهب اهل سنت به زبان فارسی اشاره کرد . ضمن اینکه در پایان ذکر این نکته لازم است که محدود کردن عیوب فسخ نکاح به عیب‌های خاص،توسط فقها و قانون محل بحث است زیرا با توجه به بروز بیماری ها و عیوب جدید که منجر به ضرر هر کدام از زوجین می گردد پیشنهاد می گردد که این نمی‌توان عیوب مجوز فسخ نکاح را به آنچه فقها گفته‌اند و در قانون‌ مدنی بیان شده محدود کرد،بلکه باید دایره آن وسیعتر کرد.
منابع و مآخذ
قران کریم
نهج البلاغه

منابع فارسی
امامی، دکتر سید حسن ، حقوق مدنی ، ج ۶ ، انتشارات کتابفروشی اسلامیه ، تهران ۱۳۷۶
امامی، سید حسن، حقوق مدنی ، انتشار کتابفروشی اسلامیه، تهران ، چاپ بیستم، ۱۳۸۶
حائری،سیدکاظم، عیوب موجب فسخ نکاح ،نشریه فقه اهل بیت ،شماره ۴۱، بهار ۱۳۸۶
حر العاملی , محمد بن الحسن, وسائل الشیعه،جامعه مدرسین،قم،,چاپ سوم ۱۳۸۴
حلی ، جعفر بن حسن ، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ، سید صادق شیرازی ، انتشارات استقلال ، چاپ دوم تهران ۱۴۰۹ ه ق
خمینی،سیدروح الله،کتاب البیع،موسسه تنظیم نشروآثارامام خمینی،تهران ، ۱۳۷۹
دهقانی،محمود، تأثیر عیوب و بیماری در فسخ نکاح از دیدگاه قانون مدنی و فقها،نشریه فقه و تاریخ تمدن ،شماره ۱۷، پاییز ۱۳۸۷
دیانی،عبدالرسول،وکالت درطلاق(شیوهای برای تعدیل حق انحلال یک جانبه)مجله دادرسی،سال دوره چهارم -شماره ۲۴، ۱۳۷۹
زحیلی،وهبه مصطفی ،الفقه الاسلامی و ادلّته،بینا، ج۹، دمشق،۱۴۱۸
ساکت ، محمد حسین ، شخصیت و اهلیت در حقوق مدنی ایران ، انتشارات مشهد ،مشهد , چاپ دوم ۱۳۸۱
شافعی،محمدبن‌ادریس،الام،دارالمعرفه،بیروت،بی‌تا،۱۴۱۵
شریف ،علی ،حقوق خانواده ،تهران،چاپ اول ،۱۳۷۷
صفایی،سید حسن ،امامی ،اسد الله ،مختصر حقوق خانواده ، تهران ،انتشارات میزان ،چاپ هشتم ۱۳۸۴
صفایی،سید حسن ،قاسم زاده مرتضی،اشخاص ومحجورین انتشارات وزارت فرهنگ ، تهران،چاپ هشتم،۱۳۸۲
صفایی ،سید حسین ، امامی، اسد الله، مختصر حقوق خانواده ، انتشارات میزان ، تهران ، چاپ هشتم ۱۳۸۴
عمید ، حسن ، فرهنگ فارسی ، انتشارات چاپ ایران گرافیک ، تهران ، چاپ ۱۸ ، سال ۱۳۶۲
کاتـوزیان، ناصر،حقوق مدنی، شرکت سهامی انتشار، چاپ هشتم، تهران، ۱۳۸۱،
کاتـوزیان،ناصر،حقوق مدنی،شرکت سهامی انتشار،چاپ هشتم، تهران،۱۳۸۱
محقق داماد،سید مصطفی ،حقوق خانواده ،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،چاپ هشتم ،۱۳۸۳
محمدی ، علی ، شرح تبصره ی علامه حلی ، دار الفکر،قم ،۱۳۸۰
مدنی کرمانی ،عارفه،دعاوی خانوادگی ، انتشارات مجد ،تهران،چاپ سوم ،۱۳۸۵
منصور،جهانگیر،قانون مدنی، نشر دیدار, تهران ،چاپ سی و چهارم،۱۳۸۵
موسوی خمینی ، روح الله ، تحریر الوسیله ،ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ، موسسه نشر آثار امام خمینی,تهران چاپ پنجم ۱۳۸۵
ناصری مقدم،حسین، نامداری موسی ابادی،مظاهر،تحلیل فقهی حقوقی عیوب مجوز فسخ نکاح با رویکردی بر نظر امام خمینی (ره)، پژوهشنامه متین شماره ۵۵، تابستان ۱۳۹۱ ،ص۶۷
نجفی ، محمد حسن ، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام ، شیخ عباس قوچانی ، دارالکتب اسلامیه ، چاپ۶ ، سال۱۳۹۸ه ق
منابع عربی
اصفهانی،شیخ محمدحسین، حاشیهالمکاسب،قم, علمیه،چاول، ۱۴۱۸
ابن اثیر، ابن اثیر، مـبارک بن محـمد جزری، النـهایه فی غریب الحدیـث و الاثر، اسماعیلیه، قم، چاپ چهارم، ۱۳۶۴
احمدبن‌حنبل،مسند،دار احیاء التراث العربی،بیروت،۱۴۱۲
الجبعی العاملی، زین الدین ،« مسالک الافهام » ، مؤسسۀ معارف اسلامی، قم چاپ اول ۱۴۱۳ ه.ق
الجبعی العاملی، زین الدین، الرّوضه البهیّه فی شرح اللمعه الدمشقیه، نشر دارالعلم الاسلامی، بیروت،
جزیری،عبدالرحمان ،کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه، مؤسسه الرساله،بیروت،۱۴۰۴،
جوهری، جوهری، ابی نصراسماعیل بن حماد، الصحاح، دار الکتب الاسلامیه، چ اول،۱۴۲۰ق
حلی ( علامه ) جمال الدین حسن بن یوسف بن مطهر حلی « قواعد الاحکام » قم انتشارات مؤسسۀ نشر اسلامی چاپ اول ۱۴۱۸ ه.ق
حلی ،حسن بن یوسف ، مختلف الشیعه فی الاحکام الشریعه،انتشارات نشر اسلامی ،قم چاپ دوم ،۱۳۸۶،
دسوقی،محمدعرفه،حاشیه الدسوقی علی الشرح الکبیر،دار احیاء الکتاب العربیه، بیروت،بی‌تا
دسوقی،محمدعرفه،حاشیه الدسوقی علی الشرح الکبیر،دار احیاء الکتاب العربیه، بیروت،بی‌تا؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...