تفسیر اقتصادی چسبندگی هزینه ها بر دو فرض اولیه ‌بنا نهاده شده است:

    1. بسیاری از هزینه ها نتیجه تصمیمات تعهد منابع است که به وسیله مدیران آینده‌نگر اتخاذشده است

  1. مدیران هزینه های تعدیل را زمانی که سطح منابع تعهد شده را تغییر می‌دهند، متحمل می‌شوند.

منظور از هزینه های تعدیل، هزینه هایی است که هنگام حذف و یا اضافه کردن منابع بر شرکت تحمیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به هزینه های مرتبط با استخدام یا اخراج نیروی کار، هزینه های نصب یا واگذاری ماشین‌آلات و تجهیزات اشاره نمود. (ویس،۲۰۱۰،۱۴۵۹).[۱۵]

زمانی که یک واحد از منابع تعهد شده شرکت حذف یا اضافه می‌شود، مدیر شرکت با دو رویداد مختلف مواجه خواهد شد؛ یکی هزینه های تعدیل مرتبط با اضافه یا حذف شدن آن منبع و دیگری، خالص ارزش فعلی جریان وجوه نقد که این واحد اضافه یا حذف‌شده برای شرکت ایجاد خواهد کرد؛ ‌بنابرین‏ برای بهینه‌سازی سطح منابع تعهد شده، مدیران باید بین هزینه های تعدیل و خالص ارزش فعلی جریان وجوه نقد، توازن ایجاد کنند.

قاعده تصمیم‌گیری بهینه ‌در مورد منابع، در نمودار شماره ۱ با سه خط نشان داده‌شده است: ۱) خط نیروی کار موردنیاز، ۲) خط استخدام و ۳) خط اخراج. خط استخدام در نمودار شماره (۲-۱)، نشان‌دهنده تصمیمات بهینه در زمان افزایش فروش است. تا زمانی که باشد، مدیران به‌اضافه کردن نیروی کار ادامه خواهند داد، به‌طوری‌که شان دهنده هزینه های استخدام است . خط آخر نمودار شماره (۲-۱) نشان‌دهنده تصمیمات بهینه مدیران برای اخراج نیروی کار در زمان کاهش فروش است. مدیران تا زمانی که باشد، به اخراج نیروی کار ادامه خواهند داد، به‌طوری‌که هزینه های اخراج است . در نتیجه به‌طورکلی، می‌توان گفت در بحث راجع به چسبندگی هزینه ها، در یک سطح مشابه از فروش پس از یک کاهش یا افزایش، سطح منابع تعهد شده در زمان کاهش فروش، بیشتر از افزایش فروش است و همچنین، شیب‌خط اخراج از خط استخدام بیشتر است که این به دلیل وجود هزینه های تعدیل است . (بهار مقدم و کاوسی، ۱۳۹۲، ۶۰-۵۹).

نمودار (۲-۱): سطح بهینه منابع با توجه به هزینه های تعدیل

فروش

منابع (هزینه­ ها)

sales

پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیقات داخلی

خالقی مقدم و کرمی (۱۳۸۷) در پژوهش خود به پیش‌بینی سود با بهره گرفتن از مدل مبتنی بر تغییرپذیری و چسبندگی هزینه پرداخته‌اند. در این پژوهش با بهره گرفتن از رویکرد حسابداری مدیریت ‌در مورد رفتار هزینه و توجه ‌به این مطلب که رفتار هزینه در زمان افزایش و کاهش فروش نامتقارن است، مدل پیش‌بینی سود مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دخالت دادن رفتار نامتقارن هزینه در پیش‌بینی سود، باعث افزایش قدرت پیش‌بینی به صورت معناداری نسبت به سایر مدل‌ها می‌شود.

نمازی و دوانی پور (۱۳۸۹) در تحقیقی به بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. هدف اصلی این پژوهش آن است که چسبندگی هزینه ها را در بورس اوراق بهادار تهران موردمطالعه قرار دهد و هزینه های اداری، عمومی و فروش به عنوان نمونه مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. به عبارت دقیق‌تر، هدف اصلی این پژوهش پاسخ ‌به این پرسش‌ها است:

    1. آیا هزینه های اداری، عمومی و فروش چسبنده هستند؟

  1. در صورت وجود چسبندگی، شدت چسبندگی هزینه ها چگونه است؟

فرضیه‌های این تحقیق شامل:

فرضیه اول: بزرگی نسبی افزایش در هزینه های اداری، عمومی و فروش هنگام افزایش درآمد فروش بیشتر از بزرگی نسبی کاهش در هزینه های اداری، عمومی و فروش در هنگام کاهش در درآمد فروش است.

فرضیه دوم: شدت چسبندگی هزینه های اداری، عمومی و فروش در دوره هایی که در دور ه قبل آن کاهش درآمد رخ‌داده، کمتر است.

فرضیه سوم: شدت چسبندگی هزینه های اداری، عمومی و فروش با افزایش سطح دارایی‌های شرکت (نسبت جمع دارایی‌ها به جمع خالص فروش) افزایش می‌یابد.

جامعه‌ آماری موردمطالعه شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره‌ زمانی ۱۰ ساله از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۶ بود. که تعداد آن‌ ها از ۲۷۹ شرکت در سال ۱۳۷۷ شروع می‌شود و ۳۳۳ شرکت در سال ۱۳۸۶ ختم می‌یابد. به عبارت دیگر پایه اطلاعاتی مطالعه، تلفیقی از داده های سری زمانی و مقطع زمانی بوده است و درمجموع ۳۰۵۴ مشاهده (سال- شرکت) آزمون شده است. متغیرهای به کار گرفته‌شده در این پژوهش شامل جمع هزینه های اداری، عمومی و فروش (متغیر وابسته)، خالص فروش و جمع دارایی‌ها (متغیرهای مستقل) است. این اطلاعات با بهره گرفتن از نرم‌افزار تدبیر پردازان و صحرا و لوح‌های فشرده اطلاعات بورس، منتشرشده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، جمع‌ آوری‌شده‌اند. نتایج پژوهش مذکور نشان داده است درازای ۱% افزایش فروش، هزینه های اداری، عمومی و فروش ۶۵% افزایش می‌یابد در حالی که درازای ۱% کاهش فروش، هزینه های اداری، عمومی و فروش ۴۱% کاهش می‌یابد، نتایج این تحقیق همچنین نشان‌دهنده آن است که شدت چسبندگی هزینه ها در دوره هایی که قبل از آن کاهش درآمد رخ‌داده کمتر و شدت چسبندگی برای شرکت‌هایی که نسبت جمع دارایی‌ها به فروش بزرگ‌تری دارند بیشتر است.

مرتضوی (۱۳۹۰) در پایان‌نامه خود تحت عنوان شناسایی عوامل تعیین‌کننده چسبندگی هزینه های شرکت‌ها ‌به این نتایج دست‌یافت:

پیش‌بینی افزایش فروش آتی توسط مدیران موجب افزایش چسبندگی هزینه فروش اداری و عمومی می‌گردد و میزان خوش‌بینی مدیران درباره افزایش فروش آتی با درجه چسبندگی بهای تمام‌شده کالای فروش رفته رابطه مثبت دارد و چسبندگی هزینه ها در دوره بعد از دوره کاهش فروش وارونه می‌شود و اگر فروش در دو دوره متوالی کاهش یابد چسبندگی هزینه ها در دوره دوم کمتر است و همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که هر چه دارایی شرکت بیشتر باشد چسبندگی بیشتر است.

کردستانی و مرتضوی (۱۳۹۱) در تحقیقی به شناسایی عوامل تعیین‌کننده چسبندگی هزینه های شرکت‌ها پرداختند. در این تحقیق وارونگی چسبندگی هزینه ها در دوره پس از کاهش فروش، طول دوره مطالعه، استمرار کاهش فروش، رشد اقتصادی، میزان دارایی‌ها و تعداد کارکنان، به عنوان عوامل احتمالی مؤثر بر چسبندگی هزینه ها در نظر گرفته‌شده و تأثیر آن‌ ها بر میزان چسبندگی بهای تمام‌شده کالای فروش رفته و هزینه های فروش، عمومی و اداری، طی دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ آزمون شده است. فرضیه‌های آن عبارت‌اند از:

فرضیه اول: چسبندگی هزینه ها در دوره پس از دوره کاهش فروش، وارونه می‌شود.

فرضیه دوم: میزان چسبندگی هزینه ها با افزایش طول دوره موردمطالعه، کاهش می‌یابد.

فرضیه سوم: اگر فروش در دو دوره متوالی کاهش یابد، چسبندگی هزینه ها در دوره دوم، کمتر می‌شود.

فرضیه چهارم: چسبندگی هزینه ها در دوره های رشد اقتصادی، افزایش می‌یابد.

فرضیه پنجم: هر چه دارایی‌های شرکت، بیشتر باشد، چسبندگی هزینه ها بیشتر می‌شود.

فرضیه ششم: هر چه تعداد کارکنان شرکت بیشتر باشد، چسبندگی هزینه بیشتر می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...