نگارش پایان نامه در مورد بررسی رابطه بین عوامل کلیدی نوآوری ... |
محتوا از طریق تصاویر ارائه می شود.
محتوا به صورت مستقیم از طریق اینترنت، وبها و نرمافزارها ارائه می شود.
استفاده از تکنولوژیهایی که بهترین ارائه دهنده دانش محتوایی هستند.
TCK
هدف تربیت عمومی (هیوز[۱۸۱]، ۲۰۰۵)
بازسازی هدفها: توسعه مهارت ها به منظور توجه فراتر به فناوری و پیکربندی (بازسازی) مجدد آن برای اهداف تربیتی خود (کهلر و میشرا، ۲۰۰۸، ص ۱۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
توجه به یادگیری دانش آموزان: درک تغییرات زمانی که از فناوریهای خاصی استفاده می شود (کهلر و میشرا، ۲۰۰۸، ص ۱۶).
استفاده از تکنولوژی به عنوان قسمتی از استراتژی های تربیتی
TPK
استفاده از تکنیکهای تربیتی که به طور مداوم و سازنده فناوریهایی را برای تدریس محتوا ترکیب می کند. تدریس موفق با بهره گرفتن از تکنولوژی، نیازمند برقراری مداوم، ایجاد، حفظو نگهداری تعامل پویا بین هر جز دارد (کهلر و میشرا، ۲۰۰۸، ص ۲۰).
TPACK
۲-۱-۲-۸- تعریف اصطلاحات دانش محتوایی، تربیتی و فناورانه و واژه های مرتبط
۲-۱-۲-۸-۱- دانش فناورانه
دانش فناورانه، سومین حیطه اصلی دانش مدل محتوایی تربیتی فناورانه است (استفاده از کامپیوتر، نرم افزار و غیره). دانش فناورانه به صلاحیت فناورانه مدرسان و میزان آشنایی آنها با بهره گرفتن از محیطهای کامپیوتری به منظور طراحی فعالیتهای آموزشی، اشاره میکند. دانش فناورانه با پیشرفتهای جاری در زمینه فناوری دیجیتال رابطه دارد. اگر چه باید تأکید کرد که در این زمینه در آموزش، خصوصیات و محدودیتهای خاصی وجود دارد. مدرسان نیز باید محدودیتهای فناوری و نیز محیطهای کامپیوتری خاص مناسب که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد را درک کنند. همچنین آنها باید با فنآوریهای موجود و کاربرد آنها در آموزش و نیز محدودیتهای کلی فنآوری در سطح خاص آموزش، آشنا باشند (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵، ص ۲۱۴ و ۲۱۵). دانش فناورانه به دانش مرتبط با فناوریهای مختلف، اعم از فناوریهای ساده، مانند خودکار و کاغذ تا فناوریهای دیجیتال مانند اینترنت، دیجیتال، ویدئو، وایتبردهای هوشمند تعاملی و برنامه های نرمافزاری را شامل می شود (اشمیت؛ باران، تامپسون، میشرا، کهلر و شاین[۱۸۲]، ۲۰۰۹ و کهلر، میشرا و یحیی[۱۸۳]، ۲۰۰۷). میشرا و کهلر (۲۰۰۶) از دانش فناورانه به عنوان جز سوم از دانش معلمان یاد کرده و آن را قسمتی از دانش محتوایی تربیتی ندانسته اند، بلکه آن را جزیی مستقل از دانش معلمان فرض کرده اند. بنابراین همانطور که در مطالب فوق مشاهده می شود میتوان دانش فناورانه را به عنوان دانش مرتبط با فناوریهای مختلف، از فناوریهای ساده تا فناوریهای پیچیده در نظر گرفت.
۲-۱-۲-۸-۲- دانش محتوایی
یکی از سازههای اصلی دانش محتوایی تربیتی فناورانه، دانش محتوایی است. دانش محتوایی به محتوای آموزشی اشاره می کند که شامل دانش برنامه درسی، دانش هر حیطه موضوعی در آموزش ، و اهداف تدریس مرتبط، می باشد (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵، ص ۲۱۳). دانش محتوایی به معنی دانش مرتبط با موضوع واقعی است که باید آن را یاد گرفت و تدریس کرد (میشرا و کهلر، ۲۰۰۶؛ کهلر و همکاران، ۲۰۰۷ و هریس و همکاران، ۲۰۰۹). معلمان باید درباره محتوایی که قصد دارند تدریس کنند و همچنین در مورد چگونگی ماهیت دانش که برای حوزه های محتوایی گوناگون متفاوت است، بدانند (اشمیت و همکاران، ۲۰۰۹). به عنوان مثال شولمن (۱۹۸۶) اشاره می کند که محتوا شامل دانش مفاهیم، تئوریها، ایده ها، چارچوب سازمانی، روشهای اثبات و همچنین شیوه های استقرار و روشهای مورد استفاده در جهت توسعه چنین دانشی در یک رشته خاص میباشد.
دانش محتوایی دارای سه زیردامنه، دانش محتوایی عمومی[۱۸۴]، دانش محتوایی تخصصی[۱۸۵] و دانش محتوایی افقی [۱۸۶]می شود (بال و همکاران، ۲۰۰۸).
دانش محتوایی عمومی: بال و همکاران (۲۰۰۸) دانش محتوایی عمومی را به عنوان دانش کلی ریاضیات میدانند که در همه رشتهها و مشاغل مرتبط با ریاضیات مورد نیاز است. همچنین آنان دانش محتوایی تخصصی را شامل دانشی میدانند که فقط برای تدریس ریاضیات (حوزه تخصصی) مورد نیاز است به علاوه آنان دانش محتوایی افقی را نیز به عنوان طیف گستردهای از درک و فهم محتوای ریاضی (حوزه تخصصی) میدانند که بین موضوعات ریاضیات (حوزه تخصصی) در برنامه درسی ارتباط برقرار می کنند.
-دانش محتوا و دانش آموزان[۱۸۷]: این نوع دانش شامل ترکیب دانش محتوایی و دانش آموزان میباشد (بال و همکاران، ۲۰۰۸).
دانش محتوا و تدریس[۱۸۸]: این نوع دانش شامل ترکیب دانش تدریس و محتوا میباشد (بال و همکاران، ۲۰۰۸). بنابراین میتوان این نوع از دانش را به عنوان دانش مرتبط با موضوع درسی تعریف کرد.
۲-۱-۲-۸-۳- دانش تربیتی
سازه اصلی دوم دانش محتوایی تربیتی فناورانه، دانش تربیتی است. اصطلاح دانش تربیتی به درک مفاهیم و شیوهها در زمینه آموزش، اشاره می کند (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵، ص ۲۱۴). دانش تربیتی به روشها و فرایندهای تدریس اشاره دارد و شامل اهداف آموزشی، اهداف، ارزشها، استراتژیها، دانش مدیریت کلاس درس، ارزیابی، توسعه طرح درس و یادگیری دانشجو، دانش تکنیکها یا روشهای مورد استفاده در کلاس درس، ماهیت نیازهای یادگیرندگان، ترجیحات و استراتژیها برای سنجش درک دانشجویان میباشد (اشمیت و همکاران، ۲۰۰۹؛ هریس و همکاران، ۲۰۰۹ و کهلر و همکاران، ۲۰۰۷). کهلر و همکاران (۲۰۰۷) بیان می کنند که محتوایی که در تحصیلات تکمیلی تدریس می شود با محتوایی که در دوره های دیگر اتخاذ می شود متفاوت است. یک استاد با دانش تربیتی عمیق ساخت دانش دانشجویان و کسب مهارت ها توسط آنان و همچنین توسعه عادات ذهنی دانشجویان در جهت یادگیری را از طرق مختلف درک می کند به این ترتیب دانش تربیتی نیاز به درک نظریه های شناختی، اجتماعی و توسعه تئوریهای یادگیری و چگونگی اعمال آنها در کلاس درس برای دانشجویان دارد (هریس و همکاران، ۲۰۰۹). گروسمن (۱۹۸۹ و ۱۹۹۱؛ شولمن ۱۹۸۹ و ۱۹۸۶) معتقدند که دانش تربیتی به شیوه های تدریس موثر مرتبط است و به عنوان دانش روشها و استراتژی های تدریس و یادگیری تعریف می شود و شامل توانایی طراحی، اجرا و ارزیابی دستورالعملهایی است که به نیازهای دانش آموزان پاسخ میگوید. بنابراین به طور کلی دانش تربیتی، به عنوان دانش مرتبط با روشها و شیوه های مختلف تدریس تعریف می شود.
۲-۱-۲-۸- ۴- دانش محتوایی تربیتی
به دانش محتوایی اشاره دارد که با فرایندهای تدریس سروکار دارد (شولمن، ۱۹۸۶). در واقع این نوع دانش به درک منحصر به فرد از موضوع اشاره دارد که اجازه طراحی، درخواست و ارزیابی استراتژی های مناسب آموزشی را به معلم میدهد و بازنماییهایی را برای موضوعات خاص که دانش آموزان منطبق با نیازهایشان با آن روبرو میشوند میدهد (گروسمن، ۱۹۸۹ , و شولمن، ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷). این نوع دانش شامل دانش محتوایی و دانش آموزان و دانش محتوا و تدریس میباشد (الشهری، ۲۰۱۲). هریس و همکاران (۲۰۰۹) دانش محتوایی تربیتی را حاصل تقاطع و تعامل دانش محتوایی و تربیتی میدانند. آنها معتقدند که دانش محتوایی و تربیتی مشابه مفهوم شولمن (۱۹۸۶) از دانش تدریس که در حوزه محتوایی خاص به کار میرود میباشد؛ این مفهوم، دانش ضروری تدریس و یادگیری، برنامه های درسی محتوا محور، همچنین ارزیابی و گزارش از یادگیری را تحت پوشش قرار میدهد. آگاهی از دانش قبلی دانش آموزان، استراتژی های آموزشی جایگزین در یک رشته خاص، تصورات غلط مربوط به محتوای مشترک، چگونگی ایجاد پیوند و ارتباطات میان ایدههای مبتنی بر مفاهیم متفاوت، و انعطافپذیری که از کاوش راه حلهای جایگزین، توجه به ایدههای جدید و یا مشکل مشابه به وجود می آید. به طور کلی همه اصطلاحات مربوط به دانش محتوایی تربیتی برای تدریس موثر و ضروری هستند (هریس و همکاران، ۲۰۰۹). شولمن (۱۹۸۶) اظهار می کند دانش اساتید برای عمل موثر، نیاز به انتقال محتواهای آموزشی در اشکال تربیتی دارد. همچنین وی بیان می کند که توسعه دانش محتوایی تربیتی در حال توسعه به معلمانی نیاز دارد که مفیدترین شکل ارائه موضوعات مختلف، ایدهها، قویترین شباهتها، تصاویر، مثالها، توضیحات و راههای ارائه موضوع به نحوی که برای دیگران قابل فهم باشد را پیدا کنند. کهلر و همکاران (۲۰۰۷) معتقد است که دانش محتوایی بر ارتباط و تعامل سه عنصر تعلیم و تربیت، محتوا و دانش متمرکز است. از نظر وی این زمینه دانشی شامل ارائه و تدوین مفاهیم، تکنیکهای تربیتی، دانش اینکه چه چیزی مفاهیم را برای یادگیری آسان یا دشوار میسازد و دانش در مورد دانش قبلی دانش آموزان و نظریه های معرفت شناسی میباشد. در واقع از تقاطع دانش تربیتی و دانش محتوایی، دانش محتوایی تربیتی حاصل می شود. این حیطه، به رویکردهایی اشاره می کند که بواسطه آن تدریس هر حیطه موضوعی، اجرا می شود. بخصوص اینکه، دانش محتوایی تربیتی، می تواند در روشی که مدرسان طبق آن به طراحی، آمادگی، مدیریت و تکمیل فعالیتهای خود می پردازند و نیز هنگامیکه به اجرای اصول آموزشی و تربیتی مناسب بر مبنای آموزش هر حوزه (به عنوان مثال آموزش ریاضیات، تعلیم فیزیک) می پردازند، تشخیص داده شود (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵، ص۲۱۵). بنابراین این نوع از دانش، از تلفیق دانش موضوع (محتوایی) و دانش استفاده از شیوه ها و روشهای مختلف تدریس ایجاد می شود.
۲-۱-۲-۸-۵- دانش محتوایی فناورانه
دانش محتوایی فناورانه، یکی از تقاطعها و اشتراکات بین دانش فناورانه و دانش محتوایی را شکل میدهد. این حیطه، به ارزش افزوده احتمالی کاربرد فناوری کامپیوتری و اطلاعاتی به منظور طراحی فعالیتهای آموزشی در هر حوزه برنامه درسی آموزشی مربوط است. در اینجا، یکبار دیگر باید خصوصیات فراگیران در رابطه با محیطهای دیجیتال موجود، مورد تأکید واقع شود. هر محیط دیجیتال ویژگیها و کارکردهای خود را دارد و هر مدرسی باید با آنها آشنا باشد. دانش محتوایی فناورانه به دانش همه ابزارها و محیطهای کامپیوتری مربوط اشاره می کند که می توانند با رویکرد تعلیمی و تربیتی مناسب برای حیطه موضوعی آموزش و نیز دانش سازگاریها و تطبیقهای خاص مرتبط مورد نیاز برای این هدف، اجرا شوند (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۳، ص ۲۱۵).
دانش محتوایی فناورانه به دانش اینکه چگونه تکنولوژی می تواند ضمانتی جدید برای محتوای خاص ایجاد کند اشاره دارد. که اشاره به این دارد که معلمان درک کنند که با بهره گرفتن از یک تکنولوژی خاص آنها میتوانند عملکرد فراگیران و فهم آنها را از حوزه محتوایی خاص تغییر دهند (اشمیت و همکاران، ۲۰۰۹). هریس و همکاران (۲۰۰۹) نیز دانش محتوایی فناورانه را به معنی درک متقابل بین فناوری و محتوا در زمینه کاراییها و محدودیتها میداند. در واقع معلمی با سطح بالایی از دانش محتوایی و فناورانه ابزار فناوری را که به بهترین وجه نشان دهنده موضوع است و به موضوع ارتباط دارد را انتخاب می کند. آنها همچنین بیان می کنند که در برنامه ریزی برای آموزش، محتوا و فناوری اغلب به طور جداگانه در نظر گرفته میشوند. زمانی که در مورد موضوعی که دانشجویان در محیط آموزشی مطالعه می کنند فکر میکنیم اغلب در مورد برنامه درسی محتوایی و رابطه آن با فناوریهای دیجیتال و غیر دیجیتال که اساتید و دانشجویان استفاده می کنند فکر نمیکنیم (هریس و همکاران، ۲۰۰۹). کهلر و همکاران (۲۰۰۷) دانش محتوایی فناورانه را شامل درک اینکه چگونه تکنولوژی و محتوا متقابلا به یکدیگر مربوط میشوند می شود. اینکه تنها معلمان موضوعی که قصد دارند تدریس کنند را بدانند کافی نیست بلکه آنها باید روشی که موضوع می تواند با بهره گرفتن از فناوریهای خواسته شده منتقل شود را نیز بدانند. مفهوم دانش محتوایی تربیتی فناورانه از تقاطع سازههای دانش فناورانه، دانش تربیتی و دانش محتوایی حاصل می شود. ، دانش تربیتی، دانش محتوایی و دانش فناورانه، یک سیستم یا نظام را تشکیل می دهند و هر سازه مفهومی در ارتباط نزدیک با سایر سازهها عمل می کند. دانش محتوایی تربیتی فناورانه، دانش ضروری و مورد نیاز توسط مدرسان را مشخص می کند تا اینکه فنآوری کامپیوتری و اطلاعاتی بتواند به بهترین نحو در فعالیتهای روزانه اجرا شود آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵، ص ۲۱۶). در پایان لازم به ذکر است که تلفیق دو نوع دانش موضوع (محتوایی) و دانش استفاده از فناوریهای مختلف، دانش محتوایی فناورانه را ایجاد خواهد کرد.
۲-۱-۲-۸-۶- دانش تربیتی فناورانه
دانش تربیتی فناورانه از تقاطع و اشتراک دانش فناورانه و دانش تربیتی تشکیل می شود. این حیطه، به دانش انتخاب مناسب ترین روش برای اجرای ابزارهای فناورانه در دسترس و نیز دانش توانایی انتخاب بهترین کاربرد ممکن فنآوری کامپیوتری و اطلاعاتی به منظور دستیابی به بهترین پیامدهای ممکن اشاره میکند. در این زمینه، مدرسان باید قادر به انتخاب بهترین ویژگیها و کارکردهای محیطهای دیجیتال باشد تا بتواند مؤثرترین رویکرد تدریس را اجرا کنند (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۳، ص ۲۱۵).
دانش تربیتی فناورانه اشاره دارد به دانش اینکه چگونه فناوریهای متفاوت می تواند در تدریس استفاده شود. و درک اینکه استفاده از تکنولوژی ممکن است روش تدریس معلمان را تغییر دهد ( اشمیت و همکاران، ۲۰۰۹). همچنین میتوان دانش تربیتی فناورانه را به معنی درک متقابل رابطه بین مسائل تربیتی و فناوری (تدریس و یادگیری) در مورد کاراییها و محدودیتها تعریف کرد (هریس و همکاران، ۲۰۰۹)؛ به عنوان مثال برخی از روشهای تدریس شامل (تدریس و یادگیری مشارکتی، گفتمان در مورد دروس و…) از طریق ادغام فناوریهای دیجیتال مثل اسکایپها و دیگر برنامه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی افزایش یافته است به هر حال یکی از این فناوریهای دیجیتال می تواند براساس کاراییها و محدودیتهای خود، در انتخاب استراتژی های تدریس از دیگری بهتر باشد (الشهری، ۲۰۱۲). هریس و همکاران (۲۰۰۹) دانش تربیتی فناورانه به عنوان درک درست از چگونگی نحوه تدریس و تغییر یادگیری زمانی که تکنولوژیهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرد تعریف می کنند؛ دانش تربیتی فناورانه شامل دانستنیهای تربیتی، امکانات و محدودیتهای طیف وسیعی از ابزارهای فناورانه و منابع مربوط به رویکردهای طرحهای تربیتی توسعه یافته و منظم، و استراتژیها میباشد. در واقع دانش تربیتی فناورانه در حال توسعه نیازمند آن است که درک کلی نسبت به مزایا و محدودیتهای فناوری خاص که در انواع خاصی از فعالیتهای یادگیری به کار میرود و همچنین درک کلی نسبت به زمینه های آموزشی که در آنها این فعالیتها به بهترین نحو از نظر فناوری پشتیبانی می شود داشته باشد (هریس و همکاران، ۲۰۰۹). کهلر و همکاران (۲۰۰۷) بیان می کنند که دانش تربیتی فناورانه بر وجود اجزا، و قابلیت های متنوع فناوریهایی که در هماهنگی تدریس و یادگیری مورد استفاده قرار میگیرند تاکید می کند. به طور کلی مدرسان برای ارائه تدریس موثر در کلاس نیاز دارند که از دانش استفاده از روشهای مختلف تدریس و استفاده از فناوریهای مختلف، اطلاع کافی داشته باشند که از تلفیق این دو نوع دانش، دانش تربیتی و فناورانه ایجاد می شود.
۲-۱-۲-۸-۷- دانش محتوایی تربیتی فناورانه
این نوع دانش به دانش مورد نیاز معلمان برای ادغام تکنولوژی در تدریس آنها در هر حوزه محتوایی اشاره دارد (اشمیت و همکاران، ۲۰۰۹).
معلمان از فعل و انفعال پیچیده بین سه مولفه اساسی دانشهای (محتوایی، تربیتی و فناورانه) از طریق تدریس محتوا و استفاده از فناوریها و روشهای مناسب تربیتی درکی عمیق به دست میآورند (اشمیت و همکاران، ۲۰۰۹). استدلال میکنیم که تدریس اساسی واقعا موثر و بسیار ماهرانه با فناوری، همان دانش محتوایی تربیتی فناورانه است؛ در واقع دانش محتوایی تربیتی فناورانه، از دانش مفاهیم جزئی و تقاطع آنها متفاوت است، این نوع دانش از فعل و انفعالات چندگانه میان محتوا، آموزش و تربیت، فناوری و دانش زمینهای حاصل می شود (هریس و همکاران، ۲۰۰۹). آنها همچنین معتقدند که دانش محتوایی تربیتی فناورانه شامل درک و بازنمایی ارتباط مفاهیم با بهره گرفتن از فناوری، تکنیکهای تربیتی که به طور مناسب در فناوری برای تدریس محتوا در روشهای متفاوت، با توجه به نیازهای یادگیری دانشجویان اعمال می شود، چگونگی کمک تکنولوژی به جبران چالشهای مفهومی، مفروضات شناختی و معرفت شناختی دانشجویان در رابطه با محتواهای قبلی و چگونگی کاربرد تکنولوژی در ایجاد درک موجود دانشجویان با هدف توسعه دانش معرفت شناختی جدید یا تقویت دانش قبلی آنها (هریس و همکاران، ۲۰۰۹). کهلر و همکاران (۲۰۰۷) در مورد دانش محتوایی تربیتی فناورانه استدلال می کنند که ادغام فناوری در تدریس و یادگیری به فهم پویایی ارتباط تبادلی اجزای: فناوری، تعلیم و تربیت و محتوا نیاز دارد. این دانش، از دانش یک متخصص رشته خاص، متخصص فناوری و متخصص تعلیم و تربیت بیشتر است (کهلر و همکاران، ۲۰۰۷). دانش محتوایی تربیتی فناورانه در واقع چارچوبی است که بر اهمیت آماده سازی معلمان در انتخاب موثر تکنولوژی مناسب هنگام تدریس محتوای خاص برای جمعیتی از دانش آموزان تاکید می کند (تندر؛ وان براک، سانگ، ووت، فیسر و آتن برت لیت ویچ[۱۸۹]، ۲۰۱۲). به این منظور معلمان به فرصتهای مکرر برای بررسی طراحی آموزشی، برنامه ریزی عمل و آماده سازی مواد (ادغام ابزارهای فناوری) است نیاز دارند (آنجلی و والانیدس،۲۰۱۵ ص ۱۲۲).
دانش محتوایی تربیتی فناورانه بر سه حیطه اصلی دانش (محتوایی، تربیتی، فناورانه) مبتنی است و با سه ترکیب مجزای آنها در ارتباط است. تقاطع و اشتراک این سازهها، تعریف مفهومی دانش محتوایی تربیتی فناورانه را شکل می دهد (آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵ ص۲۱۲ و ۲۱۳). بنابراین اگر مدرسان مختلف از محتوای تدریس، روشها و شیوه های مختلف تدریس و فناوریهای مورد نیاز برای تدریس محتوا با شیوه های مختلف؛ اطلاع کافی داشته باشند، از دانش محتوایی تربیتی فناورانه برخوردار خواهند بود.
شکل ۲-۸: دانش محتوایی تربیتی فناورانه (اقتباس از آنجلی و والانیدس، ۲۰۱۵، ص ۲۱۳).
دانش فناورانه
دانش محتوایی
دانش تربیتی
دانش محتوایی تربیتی فناورانه
دانش تربیتی فناورانه
دانش محتوایی فناورانه
دانش محتوایی تربیتی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 10:02:00 ب.ظ ]
|