دانلود فایل پایان نامه : تاثیر آموزش چندرسانه ای بر نگرش به درس، انگیزش ... |
-
-
-
- شناخت انگیزش انسان
-
-
نظریهپردازان و پژوهشگران در مورد انگیزش انسان به دو مقوله نظر دارند. انگیزه بیرونی و انگیزه درونی. در انگیزه بیرونی یک عامل خارجی فرد را به انجام کارهای خاص بر میانگیزد. برای مثال کودکی اتاقش را تمیز می کند تا والدینش او را به سینما ببرند. اگر چه در این مورد با انجام خوب کار مواجهایم اما کودک تکلیف خود را به خاطر خود آن کار انجام نداده، بلکه تلاش او فقط برای دستیابی به چیز دیگری است، اما هنگامی که انسان، با انگیزه درونی کاری را به انجام میرساند، صرفا آن را برای خود آن میخواهد و نتیجهای جداگانه را به انجام میرساند و حتی اگر از کار خود هیچ نتیجه مطلوبی هم نمیگیرد، باز هم از این کار که آن را انجام داده است، احساس پشیمانی نمیکند، در مورد چنین کسی هرگز به تشویق نیاز نیست. این گونه افراد در ضمن پرداختن به فعالیت خود، از دیگر امور غافل میشوند و فقط به کار خود توجه دارند. نظریهپردازان چنین حالتی را ” در جریان بودن” نامیدهاند. یعنی فرد آنچنان با دقت، معطوف به فعالیت خویشتن است که عاملهای محیطی بر وی هیچ تاثیری ندارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اگر چه در بیشتر کلاسهای درس ما میتوانیم همانگیزه درونی و همبیرونی را مشاهده کنیم، اما وجه غالب با انگیزه بیرونی است. نمره های خوب، برچسبهای رنگارنگ، ستایش از عملکرد مناسب و … . همچنین تنبیه کردن نیز به عنوان روشی برای افزایش انگیزه (بیرونی) همواره در نظر گرفته می شود (مانند محروم کردن دانش آموزان از بازی، نگه داشتن دانش آموزان در مدرسه، اخراج دانش آموزان و …) (اسپالدینگ، ترجمهی بیانگرد و نائینیان، ۱۳۷۷).
۲-۴- مبانی نظری عملکرد تحصیلی
۲-۴-۱-پیشرفت تحصیلی[۶۱]:
عملکرد تحصیلی یکی از سازه هایی است که از دیرباز مورد توجه بوده است و پژوهشهای بسیاری را به خود اختصاص داده است. متخصصین تعلیم و تربیت همواره کوشیدهاند شرایطی را فراهم نمایند تا دانش آموزان بیشترین کارایی تحصیلی را از خود نشان دهند.
امروزه نقش مدارس این است که دانش آموزان را در پیشرفت تحصیلی یاری نمایند. به عبارت دقیقتر، یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش در سطح دنیا ایجاد پیشرفت تحصیلی بهتر و شناخت عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی است. به طوری که هر یک از عوامل را طوری تنظیم و هدایت کنند تا دانش آموزان به رشد و یادگیری بیشتری دست یابند. اصطلاح عملکرد تحصصیلی به میزان یادگیری آموزشگاهی فرد اطلاق می شود که توسط معلم و با کمک آزمونهای مختلف سنجیده می شود.
منظور از پیشرفت تحصیلی یعنی اینکه “فراگیران نسبت به برنامه های آموزشی از خود اهتمام نشان داده و به عبارت صحیحتر، برنامه های آموزشی در عمل از توفیق کافی برخوردار بوده است” (شارعپور، ۱۳۸۷).
سیف (۱۳۸۴)، عملکرد تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از درسهای ارائه شده یا به عبارتی، توانایی آموخته شده و اکتسابی فرد در موضوعهای آموزشگاهی میداند که به وسیله آزمونهای استاندارد شده اندازه گیری می شود.
واژهی پیشرفت تحصیلی به جلوهای از جایگاه تحصیلی دانش آموزان اشاره دارد این جمله ممکن است نشان دهنده نمرهای برای یک دوره، میانگین نمرات مربوط به یک موضوع یا میانگین نمرات دوره های مختلف باشد، پیشرفت تحصیلی را میتوان با توجه به معیارهای مختلف در نظر گرفت که رایجترین آن میانگین نمرات کلاسی است (ترانسی[۶۲]، ۱۹۹۸).
گروهی از متخصصین تعلیم و تربیت (به نقل از سیف، ۱۳۸۰)، عوامل موثر بر پیشرفت را به دو دسته کلی تقسیم کرده اند:
- عوامل بیرونی (محیطی): عوامل بیرونی تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی شامل موفقیت یادگیری، جو اجتماعی مدرسه، جو عاطفی کلاس، تاثیر گروه همسالان، جو خانواده میباشند.
- عوامل درونی (شخصی): عوامل درونی تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی شامل هوش، انگیزه و علاقه، انتظارات، اسنادهای مربوط به موفقیت و شکست، تیپ های شخصیتی، سبکهای تفکر و … میباشد.
۲-۴-۲- عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی:
علاوه بر دستهبندی فوق، در مورد عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی پژوهشهای زیادی انجام گردیده، و عوامل زیادی شناسایی شده اند که در این جا به تعدادی از این عوامل اشاره می شود:
- منبع کنترل:
یکی از عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی، منبع کنترل میباشد. جیس (۲۰۰۱)، طی پژوهشی نشان داد هنگامی که کودکان ترغیب میشوند تا بر یادگیری خود کنترل بیشتری داشته باشند. سطح انگیزش و میزان یادگیری آن ها افزایش مییابد. اگر دانش آموزان احساس کنند که توسط معلم یا منابع دیگر قدرت کنترل میشوند، به میزان کمتری درگیری تکالیف میشوند و برانگیختگی کمتری از خود نشان می دهند. هورتاکسو (۲۰۰۸)، در پژوهشی که روی دانش آموزان ترکیهای انجام داد به این نتیجه رسید که معدل کلاس بالا با منبع کنترل درون ارتباط نیرومند و مثبت دارد. یعنی دانش آموزانی که دارای منبع کنترل درونی بودند از معدل کلاسی بالاتر هم برخوردار بودند.
۲-۴-۲-۲- خود پنداره:
یکی دیگر از عوامل مهم که نقش تعیین کننده ای در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند، ” خودپنداره” میباشد. احمد و پروبسها (۲۰۰۶)، در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که خودپندارهی تحصیلی هم به طور مستقیم هم به وساطت انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی رابطه مستقیم دارد.
۲-۴-۲-۳. ویژگیهای شخصیتی:
آرتور (۲۰۰۹)، روابط بین الگوی پنج عاملی شخصیت و عملکرد تحصیلی را با شیوه فراتحلیلی بررسی کرده. نتایج این فراتحلیل نشان داد که عملکرد تحصیلی به طور معنیداری با سازگاری، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه همبستگی مثبت دارد. البته سطوح تحصیلی (ابتدایی، متوسطه، و دانشگاه ها)، سن متوسط شرکت کنندگان و تعاملات بین سطح تحصیلی و سن، همبستگی عوامل شخصیتی را با عملکرد تحصیلی تعدیل کردند.
۲-۴-۲-۴- سبکهای اسنادی:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 01:01:00 ق.ظ ]
|