-۸-۳روش نمونه گیری

فرایند انتخاب نمونه را نمونه گیری می‌گویند. بعبارت دیگر مجموعه فعالیت هایی را که برای انتخاب عناصر نمونه انجام می شود؛ نمونه گیری نامیده می شود. برای نمونه گیری در تحقیق، روش های مختلفی وجود دارد و به روش های مختلفی میتوان فرایند انتخاب نمونه را طی کرد. اغلب در دنیای عمل بهتر است نمونه گیری به روش سیستماتیک انجام شود. در این روش ابتدا شرایطی جهت انتخاب نمونه تعریف می شود و نمودهای فاقد شرایط مذکور از نمونه حذف می‌گردند. این شرایط با توجه به مدل آزمون فرضیات و متغیرهای تحقیق تعیین می شود.دلیل استفاده از این روش و تعریف چنین شرایطی همگون نمودن نمونه آماری مورد مطالعه با کل جامعه و امکان تعمیم نتایج حاصل از آزمونها به جامعه آماری می‌باشد. با توجه به متغیرهای تحقیق می توان ضوابط ذیل را جهت اعمال در نمونه گیری حذفی تعریف نمود.

اطلاعات مورد نیاز این تحقیق مربوط به شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و به دلیل جامعیت و سهولت دسترسی به بورس اوراق بهادار، قلمرو مکانی این تحقیق بورس تهران می باشد و نمونه از بین شرکتهایی که دارای شرایط زیر باشند به صورت تصادفی انتخاب می شود.

۱ – شرکت مورد نظر جزء شرکت های سرمایه گذاری، بیمه و هلدینگ نباشد

۲ – سال مالی آن ها منتهی به پایان سال شمسی باشد.

۳ – شرکت مورد نظر در دوره زمانی تحقیق دارای وقفه های معاملاتی بیش از شش ماه نباشد.

۴– اطلاعات مورد نظر این تحقیق در دسترس باشد .

-۹-۳حجم نمونه آماری

مسئله تعیین مناسب ترین تعداد نمونه به موضوع هزینه و منفعت بستگی دارد. بهتر است تا آنجا که امکانات اجازه می‌دهد بزرگترین نمونه انتخاب شود. با بزرگتر شدن نمونه، نتیجه تحقیق تصویر بهتری از جامعه را ارائه می‌کند. از نظر آماری معنی دارتر می شود . دست کم، باید نمونه در سطحی تعیین شود که بتوان آزمون های لازم را با توجه به پرسش تحقیق انجام داد. جدول ۳-۱ نحوه انتخاب و استخراج نمونه آماری مناسب تحقیق را با توجه به روش های نمونه گیری ، ملاحظات و شرایط مطرح شده و داده ها و اطلاعات موجود در بورس نشان می‌دهد.

جدول ۳-۱ : نحوه انتخاب و استخراج نمونه

تعداد شرکت‌های که در سال‌های ۱۳۸۴الی ۱۳۹۲ در بورس حضور داشته اند
۳۱۲ شرکت
تعداد شرکت‌های که در سال‌های ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ در بورس حضور داشته اند و جزء شرکت‌های سرمایه گذاری و بانک‌ها نبوده اند.
۲۶۵ شرکت
تعداد شرکتهایی که سال مالی آن ها منتهی به پایان اسفند می‌باشد
۱۹۵ شرکت
نماد معاملاتی شرکت فعال و بیش از ۶ ماه متوالی در هر سال، توقف نماد معاملاتی نداشته باشد.
۱۳۰ شرکت
تعداد شرکتهایی که در دوره مورد مطالعه اطاعات آن در دسترس می‌باشد
۱۰۸ شرکت
تعداد شرکتهایی که داده های آن ها جمع‌ آوری شده است (نمونه نهایی)
۱۰۸ شرکت

پس از اعمال این شرایط، نمونه آماری پژوهش شامل ۱۰۸شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران شده است. از آنجا که هر شرکت در طی قلمرو زمانی پژوهش (سال های ۱۳۹۲-۱۳۸۴)دارای ۹مجموعه اطلاعات استخراج شده از گزارش های حسابرسی است ‌بنابرین‏ کل مشاهدات برابر با ۹۷۲مورد است.

-۱۰-۳روش جمع‌ آوری داده ها

با توجه به ماهیت این تحقیق، جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش کتابخانه ای استفاده می شود. در این روش، ابتدا با بهره گرفتن از منابع کتابخانه ای که شامل کتاب، مجلات، پایان نامه ها، مقالات و اینترنت؛ مطالعات مقدماتی و تدوین فصل ادبیات و چارچوب نظری پژوهش انجام می‌گیرد. در ادامه با بهره گرفتن از بانک‌های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سایت اینترنتی این سازمان و نرم افزارهای سهام مانند نرم افزار ره آورد نوین، داده های موردنیاز برای آزمون فرضیات گردآوری می شود.

-۱۱-۳خلاصه فصل

در فصل اول به ارائه طرح تحقیق (کلیات) پرداختیم. در این فصل سعی شده تا با بیان قسمتهای مختلف مطالعه انجام شده، طرحی از آن ارائه گردد. بدین منظور، در این فصل با بیان مقدمه­ای کلیات طرح تحقیق مشخص گردیده و در ادامه به بیان مسئله و چارچوب نظری، اهداف علمی و کاربردی تحقیق،دلایل و ضرورت انجام تحقیق و فرضیات پرداخته شده است. در انتها تعاریف واژگان کلیدی و ساختارکلی تحقیق ارائه شده است.

فصل چهارم

تحلیل یافته­ ها

سرفصل مطالب

آمار توصیفی

اطلاعات به دست آمده از داده ­های اولیه

آزمون فرضیه ­های تحقیق

خلاصه فصل

-۱-۴مقدمه

پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده ­های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه ­های خود جمع ­آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره­ گیری از تکنیک­های آماری مناسبی که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده ­های جمع ­آوری شده را دسته­بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه­ هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده ­اند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حل و پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. پیوند دادن موضوع تحقیق به رشته­ای از اطلاعات موجود، مستلزم اندیشه­ای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور می­ کند که یافتن منابع داده ­های موجود، برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده ­ها نیز مستلزم خلاقیت است. فرایند تجزیه و تحلیل داده ­ها، فرایندی چند مرحله­ ای است که طی آن داده­هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع ­آوری در جامعه (نمونه)آماری فراهم آمده­اند، خلاصه، کدبندی، دسته­بندی و در نهایت پردازش می­شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل­ها و ارتباط ها بین این داده ­ها به منظور آزمون فرضیه ­ها فراهم آید (خاکی، ۱۳۸۸، ص ۳۰۵- ۳۰۳).

تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله­ ای علمی، از پایه­ های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می­رود، که به وسیله آن کلیه فعالیت­های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می­شوند. در این فصل نیز به توصیف داده ­های پژوهشی و تجزیه و تحلیل هر یک از فرضیات خواهیم پرداخت.

در این فصل، اطلاعات مربوط به شرکت‌هایی که نمونه آماری این پژوهش را تشکیل داده‌اند در دوره زمانی سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۹۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند تا ارتباط بین متغیرها برای آزمون فرضیه‌های تحقیق بررسی شود. داده های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از نرم‌افزار Excelطبقه‌بندی و اطلاعات و متغیرهای مورد نیاز محاسبه شد و سپس با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل نهایی انجام شد.

به طور کلی هدف از تجزیه و تحلیل داده، خلاصه کردن داده ها به صورت اطلاعاتی روشن، خوانا، مستدل و تفسیر پذیر است، به گونه‌ای که بتوان روابط موجود در مسایل پژوهش را کشف، بررسی و آزمون نمود. در یک تقسیم ­بندی کلی ‌می‌توان روش­های آماری را به دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم نمود. در این فصل از هر دوی این روش­ها در خلاصه­سازی و استنباط داده ­ها استفاده شده است.

-۲-۴آزمون نرمال بودن داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...