۲-اگـر در آینده ، درپست مهمی مشغـول به کار شدید و از سوی یک شخـصیت
صاحب نام و با نفوذ تحت عنوانِ هدیه، رشوه ای دریافت کرده اید ، عکس العمل
شمادر برابر وی چه خواهد بود؟ آیا در این موقعیت، رضایت شخص صاحب نام را به
رضای خدا ترجیح می دهید؟
۷-۳-۱۳٫آزمون های داستانی:
کریمی(۱۳۸۸:۱۲۳) معتقد است که:
شناسایی تراز تحول اخلاقی هر یک از دانش آموزان را می توان از طریق آزمون های بالینی تحول اخلاقی در نظام پیاژه و کهلبرگ در قالب انواع داستان ها بر حسب موضوع، محتوا و سطوح اخلاقی زیر انجام داد:
۱-ارائه داستان هایی با مضامین مختلف اخلاقی که آزمودنی یا دانش آموز را در نوعی بحران و تعارض اخلاقی قرار داده و او را به قضاوت و استدلال برای حل آن برانگیزاند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-داستان هایی مربوط به شناسایی مرحله اخلاقی عینی (مبتنی بر نتیجه عمل بدون در نظر گرفتن نیت و انگیزه فاعل یا کننده عمل) و اخلاق فاعلی (مبتنی بر نیت خیرخواهانه یا خیر ناخواهانه و خودخواهانه).
۳-داستان هایی مربوط به شناسایی مرحله دیگر پیروی ( اطاعت کورکورانه) و خود پیروی(اطاعت
آگاهانه) در سطوح خانواده، مدرسه ، اجتماع، جامعه جهانی و … .
۴-داستان هایی مربوط به شناسایی اخلاق قراردادی (ارزش های نسبی و اکتسابی) و اخلاق مافوق قراردادی (ارزش های فطری و وجدانی).
همه این داستان ها می توانند بر اساس نوع سنجشِ مورد نظر تهیه و تنظیم گردند و توصیه می شود
مضامین آن ها برخاسته از وقایع ، نیازها، شرایـط و موقعیت های واقعی و تجـربی دوران کودکی و
مأنوس با دنیای ذهنی آن ها باشد.
وی نحوه ی اجرای داستان ها را چنین بیان می کند:
داستان ها باید در طی یک فرایند مصاحبه میان آزمون شونده و آزمون گیرنده اجرا می شود. که در آن آزمون گیرنده پس از آشنایی و کسب اطلاعات از موقعیت اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی آزمون شونده با او ارتباط برقرار کرده و با کلمات مناسب با سن او یک زوج داستان مطرح می کند و از او می خواهد تا آن را تکرار کند تا مطمئن شود آن را خوب فهمیده و سپس درباره آن قضاوت کند. در ضمن، پاسخ های مخالف از زبان کودکان دیگر نیز به او گفته می شود این امر برای آزمون شونده سه فایده دارد.
۱-ایجاد ثبات و یا تردید وی نسبت به قضاوت خود
۲-تفکر و سنجش دوباره
۳-ارضاء حس کنجکاوی نسبت به نظر دیگران.
۷-۳-۱۳-۱٫انواع داستان ها:
در این مرحله از داستان هایی که به وسیله پیاژه (۱۹۳۲) و کهلبرگ (۱۹۶۹) برای سنجش تحـول
قضاوت اخلاقی در کودکان ساخته شده، مورد استفاده قرار می گیرد. این داستان ها به سه دسته تقسیم می شوند که هر دسته از آن ها برای سنجش یکی از جنبه های سه گانه قضاوت اخلاقی به کار می روند. این داستان ها به صورت زوج مطرح می شوند.
داستان نوع اول: که در آن کودک بدون قصد و ناآگاهانه مرتکب عملی می شود که خلاف بوده و معمولاً زیان مادی قابل توجهی به بار می آورد.
الف) یک پسر بچه که اسمش حسن بود ، توی اتاق خودش بود که برای ناهار خوردن صدایش کردند. وقتی خواست برود توی اتاق ناهار خوری ، پشت در ، یک صندلی بود و روی صندلی هم یک سینی که در آن پانزده تا استکان بود. حسن نمی دانست که این چیزها پشت در است. پس در را باز کرد و در به سینی خورد و همه استکانها شکستند.
ب) یک پسر بچه بود که اسمش تقی بود . یک روز که مـادرش خانـه نبود ، خواست از تـوی گنـجـه
مربـابردارد. رفت بالای یک صندلی و دستش را دراز کرد، ولی چون شیشه ی مربا خیلی بالا بود، نتوانست آن را بردارد، اما موقعی که سعی می کرد آن را بردارد ، دستش به یک استکان خورد ، استکان افتاد و شکست.
داستان نوع دوم: داستان های مربوط به دزدی است، چون هدف ما بررسی این نکته است که آیا کودک نیت عمل را در نظر می گیرد یا « نتایج » مادی آن را؟
در این نوع داستان ها علاوه بر جنبه ی شناختی مسائل، ارزش پیچیده تری مطرح می شود و عوامل فرهنگی، عقیدتی و مذهبی نیز در نوع قضاوت کودکان تأثیرِ تعیین کننده دارد. بنابراین داستان هایی را مطرح کرده ایم که در آن ها دزدی با « نیت خیرخواهانه» و « نیت خودخواهانه» مورد مقایسه قرار می گیرند.
الف).یک روز محمود یکی از دوستانش را که خیلی فقیر بود، دید. دوستش به او گفت که امروز ناهار نخورده ، چون توی خانه شان چیزی برای خوردن نبود. آن وقت محمود رفت توی نانوایی و وقتی نانوا پشتش به او بود ، یک نان دزدید و به دوستش داد.
ب). فاطمه یک روز توی یک مغازه، روی یک میز یک روبان قشنگ دید و فکر کرد که به لباسش خیلی می آید. آن وقت، وقتی فروشنده پشتش را به او کرد، روبان را دزدید و فرار کرد.
داستان نوع سوم: قصه هایی مربوط به مفهوم اطاعت از قوانین قراردادی و تبعیت از بزرگسالان، به ویژه پدر و مادر که در این داستان ها ، مراتب اطاعت یا استقلال به عبارتی، تمایزِ دیگر پیروی و خود پیروی سنجیده می شود.
مردی دو تا پسر داشت. یکی از آن ها وقتی از او می خواستند کاری انجام بدهد، یا خرید کند ، همیشه غر می زد. آن یکی هم دوست نداشت کارها را انجام بدهد، اما بدون هیچ حرفی دنبال کار می رفت. آن وقت پدرشان بیشتر وقت ها آن پسری را هم که حرف گوش کن بود ، دنبال کار می فرستاد.
سئوالاتی که از کودکان می شود به این صورت است که:
-آیا پدر کار درستی کرد؟
-اگر تو بودی چه کار می کردی؟
-تو چی فکر می کنی؟
-چرا؟
-چون پدرش گفته بود ، کار درستی بود؟
-اگر او کارها را انجام ندهد، درست است؟ چرا؟ با وجودی که به او مربوط نبود.
من یک بچه ای می شناختم که … ( عکس آن چیزی که کودک گفته، جواب داده) آن بچه کار خوبی کرده یا کار بدی کرده؟ ( کریمی ، ۱۳۸۸: ۱۳۳-۱۲۹)
-داستان های « لورنس کهلبرگ» در آزمون های تشخیص مراحل اخلاقی کودکان و نوجوانان از نظر چگونگی ارزیابی مراحل با معیارهای قضاوت اخلاقی کودکان به شرح زیر هستند:
۱-در اروپا زنی در اثر نوعی سرطان نزدیک به مرگ بود. به تشخیص پزشکان فقط دارویی خاص احتمال نجاتش را از بیماری زیاد می کرد. این دارو نوعی رادیوم بود که سازنده آن ده برابر آن چه برایش خرج برداشته بود ، مطالبه می کرد. او فقط دویست دلار برای رادیوم پرداخته بود و برای کمی دارو که حاصل آن بود دو هزار دلار می خواست. هاینز شوهر زن بیمار هر چه کوشید نتوانست بیش از هزار دلار جمع آوری کند که فقط نصف پول مورد نظر بود. او از داروساز خواست یا دارو را ارزان تر حساب کند یا این که بقیه پول را بعداً بگیرد ؛ اما داروساز گفت : نه ،من دارو را کشف کرده ام و قصد دارم پـول زیادی از این راه به دست آورم. بنـابـراین، هـاینـز ازروی درماندگی به داروخانه دستبرد زد و دارو را به چنگ آورد.
آیا رفتار شوهر در این مورد موجه است؟ چرا؟
افراد زیادی از طبقات و سنین مختلف در سراسر جهان به این سئوال پاسخ داده اند. پاسخ های آن ها به نحو شگفت انگیزی نشانگر ارتباط معنی داری بین قضاوت و عمل اخلاقی است.
-چگونگی تعیین مراحل بر اساس قضاوت اخلاقی توسط کودکان و نوجوانان:
مرحله ۱ : انگیزه ی عمل، اجتناب از تنبیه و کسب پاداش است.
پاسخ های مختلفِ موافق و مخالف به شرح زیر است:
پاسخ های موافق دزدیاگر بگذارد زنش بـمیرد دچار دردسر خواهد شد . بــرای صـرف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...