خرید متن کامل پایان نامه ارشد | ۳-۸) روشهای آماری آزمون فرضیه ها – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱) اطلاعات مالی شرکت های مورد آزمون در دوره زمانی پژوهش در دسترس باشد.
۲) شرکت ها از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در بورس اوراق بهادار تهران فعال باشد.
۳) شرکت ها در فاصله زمانی تحقیق تغییر دوره مالی نداده و سال مالی آن ها منتهی به ۲۹ اسفند باشد.
۴) جزء مؤسسه های مالی، سرمایه گذاری و بانک ها نباشد.
با توجه به مطالب فوق، جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ بوده که جامعه مورد بررسی با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات غیر قابل قبول( بر اساس معیارهای جدول ۳-۱ در صفحه بعد) برابر با ۱۱۶ شرکت (۵۸۰ شرکت طی۵ سال) میباشد.
جدول ۳-۱ تعداد شرکت ها پس از غربالگری
شـــــــــــــــــرح
تعداد
تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال ۱۳۹۱
۴۷۴
تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش از بورس برون رفت داشته اند
(۱۰۶)
تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش وارد بورس شده اند
(۴۹)
تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش سال مالی آن ها به ۲۹/۱۲ختم نمی شوند
(۸۱)
تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش سال مالی تغییر دادهاند
(۲۲)
تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش به امور سرمایه گذاری و واسطه گری مالی اشتغال دارند
(۳۵)
تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش بیش از ۳ ماه وقفه معاملاتی داشته اند
(۶۵)
تعداد شرکت های مورد بررسی
۱۱۶
۳-۶) گردآوری اطلاعات
اطلاعات نظری و یافته های تحقیقات پیشین و داده های مورد نیاز تحقیق به صورت دقیق از منابع ثانویه گردآوری میگردد. برای گردآوری اطلاعات در مورد ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق و فرمولهای استخراج متغیرهای تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده می شود. داده های آماری مرتبط با فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از روش اسناد و مدارک سازمانی از صورتهای مالی شرکت ها استخراج و با توجه به فرضیه های تحقیق، داده های متغیرها از اطلاعات به دست آمده محاسبه شده است. با توجه به اینکه اطلاعات و داده های گردآوری از اسناد حسابرسی شده استخراج میگردد و در تبدیل آن ها از فرمولهایی استفاده می شود که در جامعه علمی مورد استفاده قرار میگیرد، در نتیجه میتوان ادعا نمود که وسیله اندازه گیری دارای اعتبار خواهد بود. با توجه به اینکه در محاسبه شاخص های مورد مطالعه از فرمولهای خاصی استفاده می شود که به عنوان ابزار استاندارد جهانی محسوب میشوند و طبق اسناد موجود در ادبیات و پایه های نظری مختص اندازه گیری آن صفات محسوب میشوند، بنابرین از این دیدگاه میتوان به روایی وسیله اندازه گیری اطمینان حاصل کرد.بنابرین، داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق بانکهای اطلاعاتی رایانهای و مراجعه به کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار و استفاده از نرم افزار رهآورد نوین و مراجعه به وب سایت www.rdis.ir سایت متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار (مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی)، جمع آوری خواهد گردید همچنین صورت های مالی شرکت ها شامل ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و یاداشت های همراه صورت های مالی در پایان هر سال مالی (۲۹ اسفند ماه) به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۷) روشها و ابزار تحلیل داده ها
در مواردی که بررسی ارتباط بین یک متغیر وابسته با یک یا چند متغیر مستقل مدنظر باشد و هدف محقق این است که بر اساس این ارتباط و با بهره گرفتن از داده های تاریخی، پارامتر (پارامترهایی) برای متغیر(متغیرهای) مستقل برآورد و با ارائه مدل اقدام به پیشبینی نماید، داده ها و متغیرهای موجود در یک مدل معمولا در سه نوع مختلف میتواند باشد(سوری، ۱۳۹۲):
داده های سری زمانی[۸۷]
داده های مقطعی[۸۸]
داده های ترکیبی[۸۹]
داده های سری زمانی، مقادیر یک متغیر (چند متغیر) را در نقاط متوالی در زمان، اندازهگیری میکند. این توالی میتواند سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی یا حتی به صورت پیوسته باشد.
داده های مقطعی، مقادیر یک متغیر (چند متغیر) را در طول زمان و روی واحدهای متعدد اندازهگیری میکند، این واحدها میتواند واحدهای تولیدی، صنایع و یا شرکتهای مختلف باشد.
داده های ترکیبی، در واقع بیان کننده داده های مقطعی در طی زمان است، یا به عبارت دیگر این دادهها حاصل ترکیب دو دسته داده های سری زمانی و مقطعی میباشد(سوری، ۱۳۹۲).
با توجه به ادبیات تحقیق موجود و نیز ماهیت فرضیات تحقیق در این پژوهش از داده های ترکیبی استفاده شده است.
۳-۸) روشهای آماری آزمون فرضیهها
در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره با به کارگیری داده های ترکیبی استفاده میگردد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیات تحقیق از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد که در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به تبیین و توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی داده ها پرداخته می شود و سپس برای برآورد پارامترها و بررسی آزمون فرضیات تحقیق، فروض کلاسیک رگرسیون مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین از نرم افزار۶ EViewsبرای تحلیل توصیفی داده ها و آزمون فرضیات و استخراج مدل رگرسیون چند متغیره استفاده می شود.
۳-۹) رگرسیون چند متغیره
در برخی از مسائل پژوهشی، به ویژه آنهایی که با هدف ارائه مدلی برای پیشبینی انجام میشوند، تعیین همبستگی بین متغیر وابسته (که قصد پیشبینی آن را داریم)، و متغیرهای پیشبینی کننده که هر کدام از آن ها تا حدودی با این متغیر همبستگی دارند، دارای اهمیت زیادی است. روشی که از طریق آن متغیرهای پیشبینی کننده ترکیب میشوند، “رگرسیون چند متغیره” نام دارد. در این روش، یک معادله رگرسیون چند متغیره محاسبه میشود که ارزشهای اندازهگیری شده پیشبینی را در یک فرمول خلاصه میکند. ضرایب معادله برای هر متغیر، بر اساس اهمیت آن در پیشبینی متغیر ملاک محاسبه و معین میشود. درجه همبستگی بین متغیرهای پیشبینی کننده در معادله رگرسیون چند متغیره و متغیر وابسته، به وسیله ضرایب نشان داده میشود.مدل رگرسیون چند متغیره به شرح زیر است:
Yi = α + β۱ X1,i + β۲ X2,i + … + βn Xn,i + εn,i
که در آن :
Yi = i اُمین مشاهده متغیر وابسته
α = عرض از مبدأ (مقدار ثابت)
Xn,i = i اُمین مشاهده برای متغیرمستقل Xn (n=1,2,…,n)
β = ضریب متغیر مستقل
ε = جزء اخلال
در چنین مدلی مفروضات اساسی زیر در نظر گرفته میشود:
۱- بین متغیرهای مستقل رابطه خطی وجود ندارد؛
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:22:00 ب.ظ ]
|