پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – نمودار ۴-۳: تفاوت نمرات در مقیاس پرخاشگری و زیرمقیاسهای آن به تفکیک جنسیت – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۴٫ سازگاری عاطفی
۸۱/۵
۰۰۶/۳
۰۱۴/۰
۲۸۶/۰**
۱۹۶/۰**
۱
۵٫ سازگاری اجتماعی
۷۲/۶
۳۲۶/۳
۱۰۶/۰
۱۸۴/۰**
۰۳۹/۰
۳۸۲/۰**
۱
۶٫ سازگاری آموزشی
۲۶/۷
۸۵۶/۳
۰۱۸/۰
۳۰۲/۰**
۲۰۹/۰**
۵۰۷/۰**
۳۸۶/۰**
۱
۷٫ سازگاری (نمره کل)
۷۹/۱۹
۹۹۱/۷
۰۳۲/۰
۳۲۹/۰**
۱۸۹/۰**
۷۸۶/۰**
۷۳۷/۰**
۸۲/۰**
۱
** p < 01/0
* p < 05/0
۴-۳-۴: فرضیه سوم
بین پرخاشگری دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
در جدول ۴-۱۰ نتیجه آزمون لون برای بررسی همگنی واریانسهای دو جنس (دختر و پسر) ارائه شده است. نتیجه جدول حاکی از معناداری برابری واریانس نمرات دو گروه مذکور است (۰۵/۰<p). بنابرین با توجه به نتایج آزمون کولموگراف- اسمیرنف برای نرمال بودن توزیع این نمرات (۰۵/۰<p) که در جدول ۴-۷ منعکس شد، میتوان از آزمون t مستقل برای آزمون این فرضیه استفاده کرد.
نتایج آزمون t استودنت در جدول ۴-۱۰ برای مقایسه تفاوت میانگین نمرات پرخاشگری دو گروه دختر و پسر بیانگر این است که نمرات زیرمقیاس خشم و عصبیت در پسران و دختران متفاوت بوده و این تفاوت در دختران این پژوهش بیش از پسران میباشد (۰٫۰۵ > P و ۲۹۸ = df و ۴٫۰۴۴- = t). همچنین نمرات در زیرمقیاس لجاجت و کینه توزی نیز در دو گروه متفاوت است، به این صورت که نمرات این زیر مقیاس در پسران این پژوهش بیش از دختران است (۰٫۰۵> P و ۲۹۸ = df و ۳٫۴۲- = t). نمایش تصویری این تفاوت در نمودار ۴-۳ ارائه شده است.
جدول ۴-۱۰: مقایسه میانگین نمرات پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر
متغیر
آزمون لون
جنسیت
انحراف استاندارد ± میانگین
T-test
درجه آزادی
p.value
F
سطح معنیداری
پرخاشگری (نمره کل)
۷۰۱/۰
۹۴۱/۰
پسر
۸۲۵/۱۴ ± ۷۱/۴۲
۷۷۷/۰-
۲۹۸
۴۳۸/۰
دختر
۲۸۴/۱۴ ± ۰۲/۴۴
خشم و عصبیت
۰۰۶/۰
۷۸۵/۰
پسر
۳۵۸/۷ ± ۸۱/۲۲
۰۴۴/۴-
۲۹۸
۰۰۰۱/۰
دختر
۱۷۶/۷ ± ۲۱/۲۶
تهاجم و توهین
۰۷۴/۰
۲۶۸/۰
پسر
۰۹۶/۵ ± ۹۹/۷
۰۷۸/۰-
۲۹۸
۹۳۸/۰
دختر
۲۳۱/۵ ± ۰۳/۸
لجاجت و کینهتوزی
۲۲۹/۱
۴۰۳/۰
پسر
۶۵/۵ ± ۹۱/۱۱
۴۲/۳-
۲۹۸
۰۰۱/۰
دختر
۱۰۸/۵ ± ۷۹/۹
نمودار ۴-۳: تفاوت نمرات در مقیاس پرخاشگری و زیرمقیاسهای آن به تفکیک جنسیت
۴-۳-۵: فرضیه چهارم
بین سازگاری دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
در جدول ۴-۱۱ نتیجه آزمون لون برای بررسی همگنی واریانسهای دو جنس (دختر و پسر) ارائه شده است. نتیجه جدول حاکی از معناداری برابری واریانس نمرات دو گروه مذکور است (۰۵/۰<p). بنابرین با توجه به نتایج آزمون کولموگراف- اسمیرنف برای نرمال بودن توزیع این نمرات (۰۵/۰<p) که در جدول ۴-۷ منعکس شد، میتوان از آزمون t مستقل برای آزمون این فرضیه استفاده کرد.
نتایج آزمون t استودنت در جدول ۴-۱۱ برای مقایسه تفاوت میانگین نمرات سازگاری دو گروه دختر و پسر نشان میدهد که نمرات زیرمقیاس سازگاری اجتماعی (۰٫۰۵ > P و ۲۹۸ = df و ۲٫۳۲۶ = t) و سازگاری آموزشی (۰٫۰۵ > P و ۲۹۸ = df و ۲٫۴۱۵ = t)در پسران و دختران متفاوت بوده و این تفاوت در پسران این پژوهش بیش از دختران میباشد. نمایش تصویری این تفاوت در نمودار ۴-۴ ارائه شده است.
جدول ۴-۱۱: مقایسه میانگین نمرات سازگاری بین دانش آموزان دختر و پسر
متغیر
آزمون لون
جنسیت
انحراف استاندارد ± میانگین
T-test
درجه آزادی
p.value
F
سطح معنیداری
سازگاری (نمره کل)
۰۷۸/۱
۳/۰
پسر
۰۱۳/۸ ± ۶۵/۲۰
۸۸۶/۱
۲۹۸
۰۶/۰
دختر
۹۰۱/۷ ± ۹۲/۱۸
سازگاری عاطفی
۲۱۸/۰
۶۴۱/۰
پسر
۸۹۵/۲ ± ۷۱/۵
۶۱۴/۰-
۲۹۸
۵۴/۰
دختر
۱۱۹/۳ ± ۹۲/۵
سازگاری اجتماعی
۲۵۳/۲
۱۳۴/۰
پسر
۴۸۹/۳ ± ۱۶/۷
۳۲۶/۲
۲۹۸
۰۲۱/۰
دختر
۱۰۲/۳ ± ۲۷/۶
سازگاری آموزشی
۵۶۷/۳
۰۶/۰
پسر
۱۰۳/۴ ± ۷۹/۷
۴۱۵/۲
۲۹۸
۰۱۶/۰
دختر
۵۲۵/۳ ± ۷۳/۶
نمودار ۴-۴: تفاوت نمرات در مقیاس سازگاری و زیرمقیاسهای آن به تفکیک جنسیت
۴-۳-۶: فرضیه پنجم
بین جهتگیری مذهبی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
در جدول ۴-۱۲ نتیجه آزمون لون برای بررسی همگنی واریانسهای دو جنس (دختر و پسر) ارائه شده است. نتیجه جدول حاکی از معناداری برابری واریانس نمرات دو گروه مذکور است (۰۵/۰<p). بنابرین با توجه به نتایج آزمون کولموگراف- اسمیرنف برای نرمال بودن توزیع این نمرات (۰۵/۰<p) که در جدول ۴-۷ منعکس شد، میتوان از آزمون t مستقل برای آزمون این فرضیه استفاده کرد.
نتایج آزمون t استودنت در جدول ۴-۱۲ برای مقایسه تفاوت میانگین نمرات جهتگیری مذهبی دو گروه دختر و پسر نشان میدهد که نمرات در پسران و دختران متفاوت نیست که نمایش تصویری آن نیز در نمودار ۴-۵ ارائه شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:02:00 ب.ظ ]
|