ناپایایی
پایایی کم
پایایی متوسط
پایایی زیاد
پایایی کامل

 

۰= α
۴۵/۰=α
۷۰/۰=α
۹۵/۰< α
۱= α

 

اگر مقدار آلفای کرونباخ از ۷/۰ بیشتر باشد، پایایی پرسش ها قابل قبول است. به منظور محاسبه پایایی آزمون محقق ساخته، نمونه اولیه شامل ۲۰ پرسش بر روی ۶۳ دانش آموز پایه چهارم که مبحث مورد نظر را در سال سوم دبیرستان گذرانده بودند آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های بدست آمده از این آزمون و به کمک نرم افزار آماری SPSS پایایی محاسبه شد که برای ۲۰ سوال ۵۸۲/۰ به دست آمد . برای افزایش پایایی آزمون سوالات ۴ و ۷ حذف گردید که پس از حذف این دو سوال ضریب الفای کرونباخ به۷۰۱/۰افزایش یافت. محاسبات انجام شده همان گونه که مشاهده میشود سوالات آزمون از پایایی بالای ۷/۰ برخوردار هستند، که نشان گر درجه پایایی و قابلیت اعتماد بالای آزمون است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳- ۹ – مراحل اجرای پژوهش
این تحقیق با توجه به ماهیت آن که در حوزه فعالیت های آموزشی است و با توجه به ویژگی های خاص دانش آموزان (انسان بودن) و با عنایت به اینکه انتخاب گروه ها کاملا تصادفی نیست و کنترل همه متغیر های مزاحم امکان پذیر نمی باشد ، از نوع تحقیق شبه تجربی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل می باشد و مراحل اجرای آن به شرح ذیل می باشد.
۳-۹-۱- انجام مطالعه و جستجو برای تهیه وتدوین ادبیات پژوهش
برای تهیه و تدوین ادبیات پژوهش از منابع دسته اول به شرح زیر استفاده شد:

  • مطالعات کتابخانه ای
  • جستجو در اینترنت
  • مطالعه مقالات
  • کتاب ها
  • مجلات
  • پایان نامه ها

۳-۹-۲- تدوین طرح درس آموزش شیمی و آزمایشگاه ۳ بر مبنای روش فعال فناورانه
برای تدریس مبحث محلول ها که از شیمی سال سوم متوسطه انتخاب شد، ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای در نظر گرفته شد. بنابراین طرح درس آموزش این جلسات آموزشی به روش فعال فناورانه تهیه و تدوین شد تا بر مبنای آن تدریس انجام شود.
۳-۹-۱- مواد آموزشی
برای تدریس به روش فعال فناورانه که جلسات آموزشی آن در آزمایشگاه تشکیل شد به جز استفاده از اینترنت و فن آوری های آنلاین، در خصوص مطالب و مفاهیم مورد تدریس توسط محقق مواد آموزشی لازم از قبیل انیمیشن ها و شبیه سازهای آموزشی، تصاویر گرافیکی، فیلم های آموزشی، نرم افزارها و لوح های فشرده و پاور پوینت های مناسب تدارک دیده شد تا در هنگام لزوم دانش آموزان بتوانند استفاده کنند. برای ارزشیابی الکترونیکی از آزمون های الکترونیکی آنلاین و آزمونهای ساخته شده توسط نرم افزار ادوب کاپتیویت استفاده گردید.
۳-۹-۴- انتخاب نمونه آماری
نمونه آماری این تحقیق شامل دو گروه آزمایش و کنترل می باشد. که برای انتخاب آن ها به شیوه خوشه ای از میان ۴ دبیرستان دخترانه شهرستان ایوان، که در سال تحصیلی ۹۳/۹۲ کلاس های پایه سوم دارای درس شیمی ۳ و آزمایشگاه بودند، دبیرستان کوثر انتخاب شد. سپس دو کلاس سوم رشته تجربی آن مدرسه به صورت گمارش تصادفی برای گروهای آزمایش و کنترل انتخاب شدند.
۳-۹-۵- همسان سازی (همگن نمودن)گروه ها
برای کنترل متغیر های مزاحم و همسان سازی هرچه بیشتر گروه ها اقدامات زیر انجام شد:

  • انجام آزمون رفتار ورودی به منظور آگاهی از میزان آموخته های قبلی دانش آموزان
  • بررسی و مقایسه میانگین نمرات درس شیمی دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی
  • بررسی و مقایسه معدل درسی دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی
  • انتخاب گروه ها از یک جنس(دختران)
  • انتخاب گروه ها از یک پایه تحصیلی
  • انتخاب گروه ها از یک رشته تحصیلی(دو رشته ریاضی و تجربی در درس شیمی ۳ مشترک هستند)
  • انتخاب گروه ها از یک منطقه جغرافیایی و آموزشی

۲- ۹ – ۶- اجرای تدریس
در این پژوهش برای آموزش مبحث محلول ها از کتاب شیمی ۳ و آزمایشگاه پایه سوم دبیرستان انتخاب شد و از این مبحث ۸ موضوع برای تدریس در ۸ جلسه انتخاب شد. در جدول شماره ۴-۳ موضوع و هدف کلی هر جلسه آموزشی مشخص شده است.
جدول شماره ۳-۴: موضوع و هدف کلی درس جلسه های آموزشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...