پرداخت­های تراکنشی در آسیا و اروپا بسیار محبوب گشته است ، اما در حال حاضر توسط روش­های دیگر پرداخت همراه انجام ‌می‌گیرد از جمله پرداخت­های وب همراه، پرداخت­های همراه مشتری و قبض مستقیم صورتحساب موبایل ‌به این دلایل :

– قابلیت اطمینان ضعیف – پرداخت تراکنشی به راحتی می‌تواند با گم شدن پیام ، منجر به شکست شود .

– سرعت کم – ارسال پیام می ­تواند آهسته باشد و می ­تواند ساعت­ها وقت فروشنده را بگیرد . مصرف­ کنندگان نمی­خواهند بیش از چند ثانیه منتظر پرداخت بمانند .

– امنیت – رمز­نگاری پیام کوتاه

– هزینه بالا – هزینه­ های بالایی در ارتباط با این روش پرداخت وجود دارد .

– هزینه راه اندازی کدهای کوتاه

– پرداخت پول برای تحویل از رسانه ­ها از طریق سرویس پیام چند رسانه­ ای

– هزینه­ های حمایت از مشتری برای حسابرسی­کاربری برای تعداد پیام­های که از دست رفته و یا به تعویق افتاده است .

– نرخ پایین پرداخت­ها – اپراتور هزینه­ های بالایی را در اجرا و حمایت از پرداخت­های معاملاتی متحمل می شود که منجر به کاهش ۳۰ درصدی میزان پرداخت­ها به فروشنده است .

– پیگیری کم در فروش – پرداخت پس از آن که پیام ارسال شده است و محصولات دریافت گردید ، مصرف­ کنندگان قابلیت ­های کمی برای انجام دارند . برای آن ها به یاد داشتن خرید کالا یا چگونگی خرید دشوار است (حسینی،۱۳۸۵؛۴۳).

۲-۱۴-۱-۷- صورتحساب مستقیم موبایل :

مصرف ­کننده با بهره گرفتن از گزینه صدور صورت­حساب تلفن همراه در سایت تجارت­الکترونیک ، مانند سایت بازی آنلاین پرداخت را انجام می‌دهد . پس از دو فاکتور تأیید هویت مربوط به «پی آی ان[۴۷]» و رمز عبور یک بار مصرف، حساب تلفن همراه مصرف ­کننده برای خرید شارژ می­ شود . این روش جایگزین پرداخت نیازی به استفاده از کارت اعتباری بانکی یا ثبت نام در سیستم پرداخت آنلاین مانند پی پال ندارد ، در نتیجه نیاز به بانک ها و شرکت­های کارت اعتباری از سر برداشته می­ شود . این نوع روش پرداخت تلفن همراه ، که در آسیا بسیار رایج و محبوب شده است مزایای زیر را در بر دارد :

– امنیت – دو عامل احراز هویت و مدیریت ریسک از تقلب جلوگیری می­ کند .

– راحتی – بدون ثبت نام و عدم نیاز به هیچ نرم افزار جدید تلفن همراه

– آسانی – این گزینه­ای دیگر در روند پرداخت است .

– سرعت – بیشترین معاملات در کمتر از ۱۰ ثانیه به پایان می­رسد .

– اثبات شده – ۷۰% از خرید محتویات دیجیتال آنلاین در برخی از مناطق آسیا با بهره گرفتن از روش مستقیم موبایل انجام گرفته است(فتحی،۱۳۸۴؛۱۸) .

۲-۱۴-۱-۸- موبایل وب (وی آی پی[۴۸]):

مصرف ­کننده با بهره گرفتن از صفحات وب نمایش داده و یا برنامه ­های اضافی دریافت شده و نصب بر روی تلفن همراه پرداخت را انجام می­دهد . این روش از وی آ پی (پروتکل برنامه بی سیم) به عنوان تکنولوژی زیر­بنایی استفاده می­ کند و تمام مزایا و معایب وی آ پی را به ارث می­برد . با این حال ، استفاده از مدل پرداخت وب آشنا ، مزایای زیر را خواهد داشت :

– پیشگیری در فروش این صفحات دارای یک آدرس اینترنتی است و می ­تواند نشانه­دار شود تا ویزیت دوباره و یا به اشتراک گذاری با دوستان آسان شود .

– رضایت بالای مشتری از پرداخت­های سریع و قابل پیش ­بینی

– سهولت استفاده از مجموعه ­ای آشنا از صفحات پرداخت آنلاین

با این حال ، بجز اینکه حساب تلفن همراه به طور مستقیم از طریق یک اپراتور شبکه تلفن همراه شارژ می­ شود ، استفاده از کارت اعتبار و یا پیش ثبت­نام در سیستم پرداخت آنلاین مانند پی پال هنوز به همان اندازه مورد نیاز است . روش های پرداخت موبایل­وب در حال حاضر توسط تعدادی از اپراتورهای شبکه تلفن همراه لازم الاجرا است . تعدای از مکانیسم­های مختلف پرداخت واقعی را ‌می‌توان در پشت یک مجموعه سازگار از صفحات وب استفاده کرد(هاشمی،۱۳۸۶،۹۸) .

۲-۱۴-۱-۹- صورتحساب مستقیم اپراتور :

اتصال مستقیم به پلت فرم صورت حساب اپراتور نیازمند یکپارچگی با اپراتور است اما تعدای ‌از مزایای زیر را به همراه دارد :

– سادگی – اپراتورها در حال حاضر ارتباط صورت حساب با مصرف­ کنندگان دارد ، پرداخت به صورت حساب افراد افزوده می­ شود .

– پرداخت آنی – بالاترین رضایت مشتری را در بر دارد .

– پاسخ دقیق – نشان موفقیت و دلایل شکست

– امنیت – برای محافظت از جزئیات پرداخت و هویت مصرف ­کننده

– بهترین نرخ تبدیل – از یک تک کلیک برای خرید و بدون نیاز به وارد کردن جزئیات بیشتر پرداخت

– کاهش هزینه­ های پشتیبانی مشتری

با این حال ، میزان پرداخت با بهره گرفتن از این روش در مقایسه با دیگر ارائه دهندگان خدمات پرداخت بسیار پایین تر است . نمونه هایی از ارائه دهندگان محبوب دنیا :

– ۹۲% با پی پال

– ۸۴-۸۶% با کارت اعتباری ۴۵-۹۱،۷ % با صدور حساب اپراتور در آمریکا ، انگلستان و کشورهای کوچک­تر متفاوت اروپایی ، اما معمولا حدود ۶۰ %

– با این حال ، در جهان یک استثنا برای قاعده وجود دارد، در انگلستان ممکن است درصد بیشتر پرداخت­ها به صورت­حساب فروشنده از طریق سیستم پای فوریت در مقایسه با کارت اعتباری انجام گیرد(حسینی،۱۳۸۵؛۲۴) .

۲-۱۴-۱-۱۰- کارت اعتباری :

سیستم پرداخت تلفن همراه وب شامل کارت اعتباری پرداخت ، به مصرف ­کننده اجازه می­دهد تا در جریان پرداخت ، جزئیات کارت خود را برای خرید وارد نماید و این فرایند آشناست اما هر ورودی از جزئیات بیشتر در تلفن همراه به­منظور کاهش میزان موفقیت (تبدیل) پرداخت شناخته شده است. ‌به این­منظور مشتری می‌خواهد تا آنجا که ممکن است اطلاعات کمتری را وارد نماید و فرایند پرداخت با سرعت­بالاتری را انجام گیرد.

علاوه بر این، اگر فروشنده پرداخت به صورت خودکار و ایمن بتواند شناسایی مشتریان و سپس جزئیات اطلاعات کارت را انجام دهد، می ­تواند برای خرید­های آینده این فرایند را به سادگی تبدیل به تک کلیک برای خرید نماید .

۲-۱۴-۱-۱۱- کیف پول آنلاین :

شرکت­های آنلاین پی­پال ، پرداخت آمازون و پرداخت گوگل نیز گزینه­ های موبایل دارند . در اینجا برخی فرآیندهای پرداخت را برای این شرکت­ها آورده­ایم :

– ثبت کاربرد ، وارد کردن شماره تلفن خود ، دریافت پیام کوتاه از طرف ارائه دهنده همراه با کد پین .

– کاربرد کد پین دریافتی را وارد می­ کند ، شماره تلفن تصدیق هویت می­ شود .

– کاربر اطلاعات کارت اعتبار خود را در صورت لزوم وارد (یا یکی دیگر از روش پرداخت) و پرداخت را تأیید می­ کند .( اگر حساب در حال حاضر موجود باشد ، این اطلاعات نیاز نیست)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...