۳-۸-۲ رگرسیون خطی[۱۳۷]
رگرسیون روش آماری است که به بررسی ارتباط دو یا چند متغیر میپردازد که با بهره گرفتن از آن می‌توان یک متغیر را بر اساس یک یا چند متغیر دیـگر پیش‌بـینی نمود. از آنجایی که بیش از یک متغیر مستقل در این تحقیق وجود دارد با مدل رگرسیون چندگانه مواجه می‌شویم.
مدل‌های رگرسیونی که شامل دو یا چند متغیر مستقل باشند به مدلهای رگرسیون چندگانه معروفند. فرض کنید  ، k متغیر تصادفی مستقل باشند و Y یک متغیرتصادفی وابسته باشد. رگرسیون خطی چندگانه میان این متغیرها به صورت زیر تعریف می‌شود:

که در آن  ضرایب رگرسیونی می باشند. از نظر آماری رابطه فوق چنین در نظر گرفته می‌شود:
:H0 مدل رگرسیون خطی برازش داده شده، معنیدار نیست.
:H1 مدل رگرسیون خطی برازش داده شده، معنیدار است.
۳-۸-۳ مدل معادلات ساختاری[۱۳۸]
برای بررسی روابط علی بین متغیرها به صورت منسجم کوششهای زیادی در دهه اخیر صورت گرفته است یکی از روش های نویدبخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری یا متغیرهای مکنون است. مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیههایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده[۱۳۹] و متغیرهای مکنون[۱۴۰] میباشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۸-۳-۱ معیارهای برازش
تعریف معیارهای NFI،RFI، IFI، CFI،RMR، GFI، AGFIوRMSEA در نرمافزار لیزرل:
NFI: این شاخص به مقایسه مدل مستقل (مدلی که در آن بین متغیرها هیچ رابطهای نیست به این مدل، مدل پایه نیز گفته میشود) با مدل پیشنهادی موردنظر میپردازد. این شاخص هرچه به عدد یک نزدیکتر باشد به این معناست که مدل پیشنهادی ما مناسب بوده است و به صورت زیر محاسبه میشود:

بطوریکه، Aمقدار آماره خی‌دو تحت مدل مستقل و Bمقدار آماره خی‌دو تحت مدل پیشنهادی هستند.
RFI: شاخص برازش نسبی است و مناسبت مدل ارائه شده را میسنجد و به صورت زیر محاسبه میشود:

که در فرمول فوق، Aمقدار آماره خی‌دو تحت مدل مستقل و Bمقدار آماره خی‌دو تحت مدل پیشنهادی هستند.  و d به ترتیب نشان‌دهنده درجه آزادی مدل مستقل و درجه آزادی مدل پیشنهادی هستند. هرچه مقدار RFI به یک نزدیکتر باشد، مدل بهتر است.
IFI: این معیار شاخص برازش نموی است و به صورت زیر محاسبه میشود:

Aمقدار آماره خی‌دو تحت مدل مستقل و Bمقدار آماره خی‌دو تحت مدل پیشنهادی و d نشان دهنده درجه آزادی مدل پیشنهادی هستند. هرچه مقدار IFI به یک نزدیکتر باشد نتیجه میگیریم که مدل پیشنهادی مناسب است.
CFI: این معیار شاخص برازش مقایسهای است و به صورت زیر محاسبه میشود:

در این فرمول نیز مقادیر A، B، d و  همانند قبل تعریف میشوند. هرچه مقدار CFI به یک نزدیکتر باشد نتیجه میگیریم که مدل پیشنهادی مناسب است.
RMR:این شاخص نشان دهنده ریشه میانگین مربعات باقی ماندههاست. فرض کنید مشاهدات در i سطر، j ستون وk طبقه قرار داده شده باشند. فرمول RMR به صورت زیر میباشد:

درفرمول فوق  و  به ترتیب نشان دهنده کوواریانس و واریانس مشاهدات هستندو  نشان دهنده درجه آزادی مدل مستقل است.هرچه مقدار RMRبه صفر نزدیکتر باشد مدل مناسبتر است.
GFI: شاخص نیکویی برازش است که داری فرمول زیر میباشد:

در این فرمول  نشان دهنده ماتریس وزنها،  و  نیز نشان دهنده بردارهای واریانس و کوواریانس مشاهدات هستند که توسط مشاهدات برآورد شدهاند. مقدار GFI همواره کمتر از۱است. هرچه مقدار GFI به عدد یک نزدیک باشد مدل مناسبتر است.
AGFI: شاخص نیکویی برازش تعدیل شده است و دارای فرمول زیر میباشد:

که در فرمول فوق  و  به ترتیب نشان دهنده درجه آزادی مدل مستقل و درجه آزادی مدل پیشنهادی هستند.مقدارAGFIهمواره کمتراز۱است.هرچه مقدارAGFI به عدد یک نزدیک باشد مدل مناسبتراست.
RMSEA:این شاخص نشان دهنده جذرمیانگین مربعات خطای تقریبی است وبه صورت تفاضل بین مجموع مربعات خطای کلی ومجموع مربعات خطای مدل پیشنهادی محاسبه میشود.درصورتی که مقدار RMSEA از ۰۵/۰ کمتر باشد نتیجه میگیریم مدل مناسب است.در صورتی که مقدار آن بین ۰۵/۰ تا۰۸/۰ باشد، مدل برازش داده شده قابل قبول و در صورتی که از ۱/۰ بالاتر باشد نتیجه میگیریم که مدل برازش داده شده ضعیف است (افشانی و همکاران، ۱۳۹۱).
۳-۹ خلاصه فصل
در این فصل توضیحاتی در مورد روش تحقیق ذکر شد. روش‌شناسی به کار رفته در این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش،توصیفی– تحلیلی و از نظر جمع‌ آوری اطلاعات میدانی می‌باشد که ابزار جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو جامعه کارکان بانک ها و مشتریان آنها می باشند. حجم نمونه با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود نامحدود مشتریان ۳۰۳ مورد تخمین زده شد که برای اطمینان از کفایت پرسشنامه ۳۲۰ مورد توزیع و تعداد ۳۱۲ پرسشنامه‌های جمع‌ آوری شده و برای جامعه کارمندان حجم نمونه با توجه به محدود بودن جامعه ۹۰۰ نفری ،۲۷۱ نفر تعیین شد وجهت انجام مقایسه بین دو جامعه تعداد ۳۱۲پرسشنامه مورد توزیع و جمع آوری قرار گرفت و این داده ها در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با بهره گرفتن از روایی محتوا تضمین شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
فصل چهارم، هسته اساسی تحقیق و مشتمل بر جداول و تجزیه و تحلیل اطلاعات است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است.
به عبارتی در این بخش، پژوهش گر برای پاسخ گویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیه هایی که برای تحقیق در نظر گرفته است، از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ایی است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها اصلی می باشد: ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه ها، سپس تحلیل روابط بین متغیرها، و در نهایت مقایسه ی نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه ها انتظار داشتند(کامپنهوندوکیوی، ۱۳۷۸).دراین فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می شوند وتکنیک های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج هاوتعمیم ها به عهده دارند.
داده های خام با بهره گرفتن از نرم افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیاراستفاده کنندگان قرار می گیرند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح می گردد. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت ها و ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان حاصل می شود و در ادامه در آمار استنباطی، به کمک مدل سازی معادلات ساختاری، به بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی تحقیق می پردازیم.
۴-۲ توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه
در این تحقیق پس ازکد گذاری و وارد نمودن داده‌های تحقیق از نرم‌افزار SPSS21 برای توصیف داده ها از جداول و نمودارهای توزیع فراوانی، از آمار توصیفی استفاده شده است. آمار توصیفی ویژگی های موضوع مورد مطالعه به زبان آمار تصویر سازی و توصیف می گردد.
باتوجه به اهمیت ویژگی‌های عمومی گروه نمونه در مطالعات پیمایشی به توصیف این ویژگی های اندازه‌گیری شده در مورد جنسیت، سن، سطح تحصیلات و … اشاره می‌کنیم.
۴-۲-۱ توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
جدول (۴-۱) زیر بر اساس شاخص جنسیت، فراوانی و فراونی تجمعی پاسخ دهندگان مورد مطالعه را نشان می‌دهد.
جدول(۴-۱) توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...