جدول ۲-۱ تعاریفی از تجارت الکترونیک

نویسنده تعریف تجارت الکترونیک
(کلارک[۱۹]، ۱۹۹۷) هرگونه مبادلۀ اطلاعات مربوط به امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی، حتی تلفن و فکس.
(لینچ و لیندکوئیست[۲۰]) تجارت الکترونیک به معنی مبادلۀ محصولات و خدمات در مقابل پول با بهره گرفتن از توانایی­های اینترنت است (لینچ و لیندکوئیست به نقل از صنایعی، ۱۳۸۷).
(هیراتسو، ۲۰۰۰)[۲۱] تجارت الکترونیک را تکنولوژی پردازش و عملیاتی می­داند که در زمان مبادلات تجاری به صورت خودکار از طریق شبکه­ ها و با بهره گرفتن از تکنولوژی اطلاعات صورت می­گیرد.
(چافی، ۲۰۰۲)[۲۲] تجارت الکترونیک را خرید و فروش با بهره گرفتن از اینترنت می­داند.
(توربان و همکاران[۲۳]
، ۲۰۰۶)
تجارت الکترونیک فرایند خرید، فروش، انتقال یا مبادلۀ محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکۀ کامپیوتر و اینترنت می­باشد (توربان و همکاران، ۲۰۰۶، به نقل از شاهیبی و وان فیکه[۲۴]، ۲۰۱۱).
(آلفردو ریال[۲۵]، ۲۰۱۳) تجارت الکترونیک عبارت از خرید و فروش محصولات و خدمات با بهره گرفتن از شبکۀ ارتباطات از راه دور، به خصوص در هنگامی که از سیستم پرداخت آنلاین استفاده شود، است. محصولات و خدمات می‌توانند هم فیزیکی و هم دیجیتالی باشند.

۲-۱-۱) تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک
بسیاری از مردم کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را به یک معنی تعبیر می­ کنند؛ حال آن­که اینترنت یک ابزار یا وسیله بوده و تجارت الکترونیک، تعامل خریدار و فروشنده از طریق اینترنت یا وسایل الکترونیکی است؛ با این حال، در کسب و کار الکترونیک، از فناوری اینترنت استفاده می­ شود و کلیۀ فرآیندهای تجاری توسط آن هدایت می­گردد. محیط کسب و کار الکترونیک یک شرکت ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمان­های عمومی، شبکه­ هایی با محافظت خاص که برای دسترسی افراد خاص طراحی شده ­اند و یا شبکۀ داخلی برای افراد و کارمندان داخل آن شرکت باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

واژۀ کسب و کار الکترونیک، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت IBM مطرح شد (فتحی و همکاران، ۱۳۸۹) و از آن­جایی که کسب و کار الکترونیک مفهومی عام­تر از تجارت الکترونیک دارد، می­توان گفت که تجارت الکترونیک بیشتر به ارتباطات بیرونی بنگاه یا فرد تکیه دارد، اما کسب و کار الکترونیک علاوه بر ارتباطات بیرونی، به
راهکارهای درون سازمان نیز اشاره دارد؛ بنابراین کسب و کار الکترونیک شامل موارد زیر می­باشد:
کسب و کار الکترونیک= تجارت الکترونیک + هوشمندی شرکت­ها + مدیریت روابط با مشتری + مدیریت زنجیرۀ تأمین + مدیریت برنامه­ ریزی منابع شرکت[۲۶](صنایعی،۱۳۸۳).

انواع مدل تجارت الکترونیک
مدل­های تجارت الکترونیک، درواقع فراهم کنندۀ زمینۀ توجه به کاربرد تجارت الکترونیک هستند. این­که با بهره گرفتن از تجارت الکترونیک، چگونه می­توان مسیر کسب درآمد و خدمت­رسانی به مشتریان را طی کرد و با چه راهکارها و ابزارهایی می­توان از تجارت الکترونیک برای تحقق اهداف تجاری خود بهره برد، در بررسی مدل­های تجارت الکترونیک مطرح است. برخی از مدل­های مطرح در این زمینه در جدول (۲-۲) آمده است.
جدول ۲-۲ برخی از انواع مدل­های تجارت الکترونیک (اقتباس از عباس نژادورزی و عباس نژادورزی، ۱۳۸۹)

نوع مدل تعریف مدل
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...