نگاهی به پایان نامه های انجام شده ... |
جدول ۲-۱ تعاریفی از تجارت الکترونیک
نویسنده | تعریف تجارت الکترونیک |
(کلارک[۱۹]، ۱۹۹۷) | هرگونه مبادلۀ اطلاعات مربوط به امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی، حتی تلفن و فکس. |
(لینچ و لیندکوئیست[۲۰]) | تجارت الکترونیک به معنی مبادلۀ محصولات و خدمات در مقابل پول با بهره گرفتن از تواناییهای اینترنت است (لینچ و لیندکوئیست به نقل از صنایعی، ۱۳۸۷). |
(هیراتسو، ۲۰۰۰)[۲۱] | تجارت الکترونیک را تکنولوژی پردازش و عملیاتی میداند که در زمان مبادلات تجاری به صورت خودکار از طریق شبکه ها و با بهره گرفتن از تکنولوژی اطلاعات صورت میگیرد. |
(چافی، ۲۰۰۲)[۲۲] | تجارت الکترونیک را خرید و فروش با بهره گرفتن از اینترنت میداند. |
(توربان و همکاران[۲۳] ، ۲۰۰۶) |
تجارت الکترونیک فرایند خرید، فروش، انتقال یا مبادلۀ محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکۀ کامپیوتر و اینترنت میباشد (توربان و همکاران، ۲۰۰۶، به نقل از شاهیبی و وان فیکه[۲۴]، ۲۰۱۱). |
(آلفردو ریال[۲۵]، ۲۰۱۳) | تجارت الکترونیک عبارت از خرید و فروش محصولات و خدمات با بهره گرفتن از شبکۀ ارتباطات از راه دور، به خصوص در هنگامی که از سیستم پرداخت آنلاین استفاده شود، است. محصولات و خدمات میتوانند هم فیزیکی و هم دیجیتالی باشند. |
۲-۱-۱) تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک
بسیاری از مردم کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را به یک معنی تعبیر می کنند؛ حال آنکه اینترنت یک ابزار یا وسیله بوده و تجارت الکترونیک، تعامل خریدار و فروشنده از طریق اینترنت یا وسایل الکترونیکی است؛ با این حال، در کسب و کار الکترونیک، از فناوری اینترنت استفاده می شود و کلیۀ فرآیندهای تجاری توسط آن هدایت میگردد. محیط کسب و کار الکترونیک یک شرکت ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمانهای عمومی، شبکه هایی با محافظت خاص که برای دسترسی افراد خاص طراحی شده اند و یا شبکۀ داخلی برای افراد و کارمندان داخل آن شرکت باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
واژۀ کسب و کار الکترونیک، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت IBM مطرح شد (فتحی و همکاران، ۱۳۸۹) و از آنجایی که کسب و کار الکترونیک مفهومی عامتر از تجارت الکترونیک دارد، میتوان گفت که تجارت الکترونیک بیشتر به ارتباطات بیرونی بنگاه یا فرد تکیه دارد، اما کسب و کار الکترونیک علاوه بر ارتباطات بیرونی، به
راهکارهای درون سازمان نیز اشاره دارد؛ بنابراین کسب و کار الکترونیک شامل موارد زیر میباشد:
کسب و کار الکترونیک= تجارت الکترونیک + هوشمندی شرکتها + مدیریت روابط با مشتری + مدیریت زنجیرۀ تأمین + مدیریت برنامه ریزی منابع شرکت[۲۶](صنایعی،۱۳۸۳).
انواع مدل تجارت الکترونیک
مدلهای تجارت الکترونیک، درواقع فراهم کنندۀ زمینۀ توجه به کاربرد تجارت الکترونیک هستند. اینکه با بهره گرفتن از تجارت الکترونیک، چگونه میتوان مسیر کسب درآمد و خدمترسانی به مشتریان را طی کرد و با چه راهکارها و ابزارهایی میتوان از تجارت الکترونیک برای تحقق اهداف تجاری خود بهره برد، در بررسی مدلهای تجارت الکترونیک مطرح است. برخی از مدلهای مطرح در این زمینه در جدول (۲-۲) آمده است.
جدول ۲-۲ برخی از انواع مدلهای تجارت الکترونیک (اقتباس از عباس نژادورزی و عباس نژادورزی، ۱۳۸۹)
نوع مدل | تعریف مدل |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 01:05:00 ق.ظ ]
|