وظایف مؤسسه تأمین سرمایه: به خاطر تخصصی که این مؤسسات در امر فروش اوراق بهادار دارند می‌توانند اطلاعات مفیدی را قبل از انتشار اوراق بهادار و در طول انتشار اوراق بهادار به مشتریان خود ارائه نمایند. این مشاوره می‌تواند شامل ارائه اطلاعات در خصوص نوع اوراق بهاداری که به فروش برسد، ویژگی‌های اوراق بهادار، قیمت و زمان فروش باشد.

۲-۳-۹-عرضه خصوصی و عمومی اوراق بهادار

در سال‌های اخیر، بیشتر شرکت ها به عرضه خصوصی اوراق بهادار [۱۹]روی آورده اند و اوراق بهادار منتشر شده جدید را مستقیماً به مؤسسات مالی از قبیل شرکت های بیمه عمر و صندوق‌های بازنشستگی می فروشند. یکی از مزایای این کار این است که شرکت مجبور نیست برای فروش اوراق منتشره در بورس اوراق بهادار ثبت نام کند و این خود باعث جلو گیری از اتلاف زمان و پول می شود.

۲-۳-۱۰-بازارهای ثانویه: ساختار

بعد از اینکه اوراق بهادار در بازارهای اولیه به فروش رسید، باید مکانیزم کارایی وجود داشته باشد تا سرمایه گذاران در صورت تمایل بتوانند آن را مجددا خرید و فروش کنند. بازارهای ثانویه [۲۰]این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می آورند که آن ها بتوانند اوراق بهادار موجود را بین خود خرید و فروش کنند.

در بازارهای ثانویه، خرید و فروش سهام عادی، سهام ممتاز، گواهی خرید[۲۱]، اوراق قرضه و اوراق اختیار خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد (تهرانی و نوربخش،۱۳۹۱ ، ۵۹-۵۶).

۲-۴-چرخه تجاری

اصطلاح «چرخه تجاری»[۲۲] به الگوهایی گفته می شود که با رکود و رونق تجاری ، در یک سیستم اقتصادی تکرار می‌شوند . هر چرخه تجاری چهار حالت دارد : رونق اقتصادی ، رکود ، بحران و بهبود وضع اقتصادی.

«رونق اقتصادی» به وضعیتی گفته می شود که فعالیت های تجاری در اوج خود و نرخ بیکاری در پایین ترین حد باشد . پس از سپری شدن دوره رونق اقتصادی ، فعالیت های تجاری کاهش می‌یابد و نرخ بیکاری بالا می رود . این دوره را دوره «رکود اقتصادی» می‌نامند . اگر رکود اقتصادی برای مدتی دوام یابد، وضعی پیش می‌آید که آن را «بحران اقتصادی» گویند . دوره ای را که در آن وضع اقتصادی بهبود و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد ، دوره «بهبود اقتصادی» نامیده اند.

اقتصاددانان در این خصوص که بهبود اقتصادی در چه زمانی آغاز می شود و در چه زمانی رکود اقتصادی به بحران تبدیل می شود ، هم سخن نیستتند . برای تفکیک بین رکود و بحران اقتصادی از یک ضرب المثل مشهور استفاده می شود :

زمانی که همسایه ام بیکار شود ، دوره رکود است ؛ زمانی که خودم بیکار شوم ، دوره ی بحران اقتصادی است.

عوامل تثبیت کننده وضع اقتصادی [۲۳]:

در چند دهه گذشته ، دولت‌ها دست به اقداماتی زده و از برخی عوامل سیاسی و اقتصادی استفاده کرده‌اند تا نگذارد رکود اقتصادی به بحران تبدیل شود . این اقدامات از این قرار است :

بیمه بیکاری که از کاهش شدید درآمد شخصی خانواده هایی که در کوران رکود اقتصادی قرار می گیرند جلوگیری می‌کند.

سیاست های مالی به گونه ای تنظیم می‌شوند که وضعیت رکود اقتصادی – با کاهش نرخ مالیات ها و ایجاد کسر بودجه – نگذارند درآمد قابل تصرف اشخاص کاهش یابد و بدین وسیله از وقوع بحران اقتصادی جلوگیری می‌کنند .

سیاست پولی به گونه ای برنامه ریزی می شود که نرخ بهره کاهش یابد و از این راه مردم به سرمایه گذاری جدید تشویق شوند.(جهانخانی و پارسائیان ، ۱۳۸۷ ، ۱۸)

۲-۴-۱-مفهوم چرخه های تجاری

زمانی که درباره چرخه ها صحبت به میان می‌آید تصویر سینوسی شکل با الگوی تکراری و منظم در ذهن نقش می بندد . اما در اقتصاد و سایر علوم ، اصطلاح چرخه به مفهموم عمومی تری اشاره دارد . شاید یکی از بهترین مثال ها برای چرخه ها ، چرخه ی لکه خورشیدی است که با طول دوره ی زیر ده تا بیست سال متغییر است .

واقعیت مهم درباره چرخه ها ، ماهیت برگشت پذیری آن وقایع است . اما با توجه به جمع بندی نظریات دانشمندان علوم مختلف درباره چرخه ها می توان به تعریف واحد زیر اشاره کرد :

واژه چرخه به دوره های مختلف برگشت پذیر از حرکت های مثبت و منفی دلالت دارد که اغلب قابل اندازه گیری دقیق می‌باشد . تعریف چرخه های تجاری نیز با این مفهوم سازگار است ، اما به جای «حرکت» به «انحراف» اشاره دارد. همانند لوکاس که چرخه های تجاری را انحراف تکرارپذیر تولید ناخالص داخلی حقیقی حول روند بلند مدت آن می‌داند .

تعاریف زیادی برای ادوار تجاری ارائه شده است ، اما تقریباً تمام تعاریف معنایی مشابه دارند ؛ یکی از اقتصاددانانی که در رابطه با چرخه های تجاری مطالعات فراوانی انجام داده ، وزلی میچل [۲۴]دانشمند برجسته آمریکایی است . وی در سال ۱۹۱۳ با انتشار کتاب خود در یاب چرخه های تجاری با دیدگاهی توصیفی و تجزیه تعداد زیادی از سری های زمانی به توالی چرخه ها و تقسیم هر چرخه به چهار مرحله مجزا می پردازد. این کار توسط «برنز و میچل[۲۵]» در سال ۱۹۴۶ ادامه یافت . آن ها تعریفی علمی از ادوار تجاری به صورت زیر ارائه داده‌اند :

«ادوار تجاری نوعی نوسانات است که در کل فعالیت های اقتصادی کشورهایی که اقتصاد خود را اغلب ‌بر اساس اقتصاد بازار یا فعالیت های بنگاه های تجاری استوار نموده اند، به وجود می‌آیند. یک چرخه با گسترش و رونق تقریباً همزمان در بیشتر فعالیت های اقتصادی شروع می شود و دوره هایی با گستره مشابه رکود عمومی ، تنزل و آغاز رونق را به دنبال دارد و دوباره پس از مدتی ، به مرحله ی رونق در چرخه بعدی منتهی می شود. این توالی تغییرات ، تکرار پذیر ، اما فاقد تناوب معین است. از لحاظ دوره ، تداوم زمانی چرخه های تجاری بیش از یکسال تا ده و یا دوازده سال متغییر است که قابل تقسیم به چرخه های کوتاهتر با خصوصیات نوسانهای مشابه نمی باشد»(طیب نیا و قاسمی ، ۱۳۸۵، ۵۲-۵۱).

۲-۴-۲-ویژگی های چرخه های تجاری :

عبارتند از تغییر پذیری ، تداوم و هم حرکتی .

تغییر پذیری ،درجه بی ثباتی یک متغییر را بیان می‌دارد و در واقع میزان تمایل متغیر به نوسان است . سطح بالای تغییر پذیری متغییر در مقایسه با متغییر مرجع، نشانگر توان سری های زمانی برای ایجاد چرخه است . این خصوصیات برای ارزیابی علل ادواری تجاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدت زمانی که یک چرخه ی اقتصادی کامل، می‌تواند از یک سال تا بیش از یک دهه متغییر باشد. اما نکته قابل توجه این است که وقتی رکود شروع شد ، اقتصاد تمایل به عملکرد انقباضی از خود نشان می‌دهد و این وضعیت برای یکسال یا بیشتر ادامه می‌یابد. همچنین در مدت رونق، اقتصاد عملکرد انبساطی از خود نشان می‌دهد که برای داوم می‌یابد. وجود چنین گرایشی در حین رکود یا رونق، تداوم نامیده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...