۳-۶-۱-۱۰- انعطاف­­پذیری
برای ارزیابی انعطاف­پذیری تنه­ی آزمودنی­ها، از دو آزمون بشین و برس و خیزتنه استفاده شد. که برای اندازه ­گیری میزان انعطاف­پذیری مفصل لگن و گروه عضلات همسترینگ، از جعبه­ی مدرج بشین و برس استفاده شد.­

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۶-۱-۱۰-۱- انعطاف­پذیری بشین و برس
ابزار مورد نیاز: جعبه/ نیمکت انعطاف­پذیری یا بشین و برس(دقت تا ۵/۰ سانتیمتر).
روش: از آزمودنی خواسته شد تا بر روی زمین نشسته و پاهایش را در مقابل جعبه انعطاف­پذیری بگذارد در حالی که پاها صاف و کف پا به پایه جعبه چسبیده­ است. فرد با پاهای صاف و کشیده دستهایش را بر روی همدیگر قرار داده در حالی که کف دستها رو به پائین است، در طول سطح فوقانی جعبه به جلو حرکت می­دهد. این کار سه بار تکرار گردید و هر دفعه آزمودنی سعی کرد تا دورترین نقطه را برای چند ثانیه لمس کند. دورترین نقطه­ای که آزمون­شونده در طول کشش به آن می­رسید. به نزدیک­ترین عدد ثبت گردید. این اندازه ­گیری سه مرتبه تکرار و بالاترین عدد بعنوان عدد نهایی ثبت گردید.
۳-۶-۱-۱۰-۲- انعطاف­پذیری خیز تنه
ابزار مورد نیاز: خط­کش استاندارد.
روش: از آزمودنی خواسته شد که به شکم بخوابد، دستها را در پشت کمر قفل کند و در حالی که مچ پاها توسط فرد دیگری نگه داشته می­ شود، سر و تنه را تا جایی که می ­تواند بالا بیاورد. سپس از زیر چانه تا زمین را با خط­کش استاندارد اندازه گرفته شد. این اندازه ­گیری سه مرتبه تکرار و بالاترین عدد بعنوان عدد نهایی ثبت گردید.
۳-۶-۱-۱۱- قدرت دست
ابزار مورد نیاز: دینامومتر هندگریپ[۸۳].
روش: از فرد خواسته شد تا بایستد و دستها را در کنار بدن قرار دهد، در این حالت دینامومتر را در دست برتر خود گرفته سپس با یک تلاش حداکثر دستگیره دینامومتر را فشار دهد. به گونه ­ای که آرنج و مچ دست خم نشود و بازو از بدن فاصله نداشته باشد. این عمل ۳ مرتبه تکرار شد بین هر تکرار ۵ ثانیه استرحت برای از بین رفتن اثر خستگی اعمال شد در نهایت بالاترین عدد بدست آمده به عنوان رکورد ثبت گردید.
۳-۷- روش انجام تمرینات
۳-۷-۱- گروه ایروبیک
برنامه­ی تمرینی که در این گروه به کار برده شد، به مدت ۸ هفته، ۳ جلسه در هفته و هر جلسه ۱ ساعت اجرا شد. آزمودنی­ها در جلسات اول، تمرین­ها را با شدت کم (۵۵ درصد ضربان قلب ذخیره­ی بیشینه) و در جلسات آخر با شدت ۷۵ درصد ضربان قلب ذخیره­ی بیشینه اجرا ­کردند. روش محاسبه ضربان قلب ذخیره­ی بیشینه که توسط کارونن پیشنهاد شده با معادله­ زیر امکان­ پذیر است.
ضربان قلب ذخیره­ی بیشینه = (ضربان قلب استراحت)- (ضربان قلب بیشینه)
برای مثال اگر ضربان قلب استراحت فردی ۵۰ ضربه در دقیقه و ضربان قلب بیشینه این فرد (سن ۲۰ سال) ۲۰۰ ضربه (۲۰۰= ۲۰-۲۲۰) باشد. ضربان قلب ذخیره­ی بیشینه برابر ۱۵۰ ضربه در دقیقه خواهد بود(۱۴۷).
جلسات تمرینی این تحقیق در گروه ایروبیک، شامل ۱۰ دقیقه گرم کردن،۴۰ دقیقه تمرینات ریتمیک ایروبیک،۱۰ دقیقه بازگشت به حالت اولیه بود که شامل حرکات کششی و تقویتی برای عضلات بدن و سرد کردن عمومی می­شد. مرحله گرم کردن شامل دو درجا، دویدن آرام، حرکات کششی و نرمشی به منظور آماده کردن مفاصل و عضلات بدن بود. در بخش تمرینات ریتمیک ایروبیک حرکات متنوعی انجام می­گردید ­این حرکات عبارت بودند از مارش، استپ تاچ، دوبل استپ تاچ، وی استپ، وی استپ ریورز، باکس استپ، بوره، پته بوره، زوربا استپ، چاچا، مامبو، مامبو چاچا، دگاژه، گریپ واین، جاز اسکوئر، پیوت، ایزی واک، بیبی مامبو، تب استپ، لانچ، اسکوات، شاسه کلاسیک ، شاسه مامبو، مامبو شاسه و لیفت­ها­ی خانواده­های ۱و ۲و ۳ که شامل پاشنه، زانو، لگد بود. در طول این بخش حرکات ریتمیکی که شامل ترکیب­های متفاوت گام­ها با حرکات دست و بدن بود، برای افزایش شدت کار انجام می­شد. در جلسات اول ابتدا حرکات ساده­تر و به ترتیب با پیشرفت آزمودنی­ها حرکات پیچیده­تر نیز به آنها آموزش داده می­شد و تعداد زنجیره­های حرکات و سرعت حرکات در جلسات متوالی اضافه می­گردید. ضربان قلب آزمودنی­ها هر جلسه با بهره گرفتن از لمس شریان کاروتید کنترل می­شد.
۳-۷-۲- گروه یوگا
این گروه نیز در طول ۸ هفته­ی برنامه تمرینی ۳ جلسه در هفته و هر جلسه ۱ ساعت به فعالیت پرداختند. جلسات شامل ۴۰ دقیقه تمرینات آسانا و۱۰ دقیقه شاواسانا بود که در این مرحله بدن و فکر به آسایش و آرامش می­رسند و با این عمل اثرات مفید حرکات نرمشی دو چندان می­گردد. پایان کلاس شامل ۱۰ دقیقه پرانایاما یا تمرینات تنفسی بود. تمرینات آسانا ابتدا با حرکات سلام بر خورشید برای گرم کردن بدن شروع می­شد و بعد از آن آساناهای ایستاده، نشسته و خوابیده به ترتیب اجرا می­شد آساناهایی که در کلاس انجام می­گرفت شامل: پادماسانا، بادهاکن­ آسانا، ویرآسانا، داندآسانا، پارس­وتان­ آسانا، پارس­واکن آسانا، پاریورتا تریکن آسانا، تریکن آسانا، یاتارج آسانا، ورکس آسانا، جانوسیرس آسانا، پاسچیموتان آسانا، آردها ماتسیندر آسانا، ماریسی آسانا، ناواسانا، پاوان موکتاوستراسانا، ماندوک آسانا، یوسترآسانا، بهوجانج آسانا بودند. در انجام آسانا افراد با تمرکز کامل و تنفس عمیق وارد حرکت می­شدند و در حین انجام حرکات تمرکز خود را به حرکات و بدن و تنفس خود معطوف می­کردند. بعد از انجام هر آسانا یک مکث کوتاهی انجام می­شد و در این مرحله افراد ده تنفس عمیق را انجام می­دادند، تا با تمرکز کامل حرکت را برای طرف دیگر بدن انجام دهند. در هفته اول مدت زمان مکث هر آسانا به اندازه ده دم و بازدم بود، ولی هر جلسه دو الی سه دم و بازدم به مدت زمان مکث آساناها افزوده می­شد. تمرینات تنفسی که در کل دوره تمرینی هشت هفته­ای انجام گرفت عبارت بودند از: تنفس کامل یا تنفس سه مرحله­ ای که خود شامل تنفس شکمی، تنفس سینه­ای و تنفس ترقوه­ای می­باشد. چاندرا بهدانا یا تنفس قمری، سوریا بهدانا یا تنفس خورشیدی، نادی شودان یا تنفس تناوبی، بهاستریکا یا تنفس آهنگری و تنفس آنالوما ویلوما. تعداد هر یک از این تمرینات همراه با پیشرفت آزمودنی­ها در جلسات بعدی زیاد شد به گونه ­ای که ابتدا مثلا در تنفس خورشیدی با ۵ بار تکرار شروع شد به همین ترتیب در جلسات بعدی تمرین تا ۱۰ تکرار افزایش یافت. در هر جلسه فقط سه مورد از تمرینات تنفسی انجام ­گردید.
۳-۸- روش­های آماری
به منظور تجزیه و تحلیل، داده ­ها وارد SPSS (نسخه ۱۵) شد و سپس با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در آمار توصیفی از شاخص­ هایی نظیر میانگین، انحراف معیار، استفاده شد. در آمار استنباطی، به منظور بررسی همگنی واریانس­ها از آزمون لوین، برای مقایسه روش­های مختلف تمرینی از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. سطح معناداری ۰۵/۰ α=در نظر گرفته شد. همچنین جهت رسم شکلها و گرافها از نرم افزار EXCEL استفاده شد.
فصل چهارم:
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل یافته­های پژوهش بر اساس اهداف و فرضیه ­ها پرداخته شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها علاوه بر استفاده از شاخص­ های توصیفی چون میانگین، انحراف استاندارد، از روش­های آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی شفه به منظور مقایسه بین گروه­ ها استفاده شد.
۴-۲- یافته­های توصیفی تحقیق
جدول ۴-۱: توصیف ویژگی­های آنتروپومتریکی آزمودنی­ها در سه گروه

گروه
متغییر
یوگا ایروبیک کنترل
پیش آزمون پس آزمون پیش آزمون پس آزمون پیش آزمون پس آزمون
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...