فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | چنین دانشی به سه دلیل از شفافیت و وضوح کافی برخوردار نیست: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
- تسهیم دانش (آشکار) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (مرکزیت) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (آشکار) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (تسهیم شناخت) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (آشکار) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (تعهد مؤثر) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (پنهان) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (شدت کار تیمی) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (پنهان) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (شناخت عمومی کارکنان) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (پنهان) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (هنجارهای مشارکتی) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (پنهان) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (مرکزیت) پیشبینی کرد.
-
- تسهیم دانش (پنهان) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (تسهیم شناخت) پیشبینی کرد.
- تسهیم دانش (پنهان) کارکنان مرد مشارکت کننده در تحقیق را می توان از روی مؤلفه سرمایه اجتماعی (تعهد مؤثر) پیشبینی کرد.
۷) تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
تعریف نظری متغیرها
تسهیم دانش آشکار(صریح)
دانشی است که وضوح کافی برای درک آن وجود دارد. دانش صریح، دانشی است که قابل کد شدن است. منظور از کد، هر گونه کد، اعم از کد نوشتاری، گفتاری، رفتاری و… است. مصادیق این نوع از دانایی، کتاب، مقاله، سخنرانی، روش های مدون سازمانی و سایر مستندات مشابه، میباشد(احمدی،۱۳۹۱).
تسهیم دانش پنهان(ضمنی)
چنین دانشی به سه دلیل از شفافیت و وضوح کافی برخوردار نیست:
-
- توانایی تشریح و تعریف دانش وجود دارد ولی هنوز به عنوان یک دانش عرضه و معرفی نشدهاست.
-
- توانایی تشریح و تعریف وجود دارد، اما اراده و قصد آن وجود ندارد.
- توانایی تشریح دانش وجود ندارد.
معمولاً باید این نوع دانش را در درون اذهان انسانها، رویههای سازمان، و نیز در اندوختههای فرهنگی جوامع گوناگون مستتر یافت. هرچند که مدیریت دانش ضمنی، به مراتب مشکلتر از دانش آشکار است، اما ارزش آن در کسب مزیت رقابتی در سازمان، بیشتر میباشد(ابطحی،۱۳۸۵).
سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی به عنوان شرکت در فعالیت های اجتماعی و شهروندی اطلاق می شود که اعتماد بین افراد جامعه را نیز شامل می شود(دراکر و کاپلان[۱]،۲۰۰۳).
سرمایه اجتماعی در سطح تیمی
سرمایه اجتماعی در سطح تیمی به ارتباطات گروهی اشاره دارد که در این تحقیق بر اساس یافته های یان یوا و همکاران از سه بعد شدت کار تیمی، شناخت عموم کارکنان و هنجارهای مشارکتی تشکیل شده است(یان یوا و همکاران[۲]،۲۰۱۳)
سرمایه اجتماعی در سطح فردی
سرمایه اجتماعی در سطح فردی به ارتباطات فردی بین افراد اشاره دارد که در این تحقیق بر اساس یافته های یان یوا و همکاران از سه بعد مرکزیت، تسهیم شناخت و تعهد مؤثر تشکیل شده است(یان یوا و همکاران،۲۰۱۳)
تعریف عملیاتی متغیرها
تسهیم دانش
تسهیم دانش متغیر وابسته تحقیق است. برای بررسی این متغیر از سوالات ۱ تا ۶ پرسشنامه با مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده شده است.
سرمایه اجتماعی در سطح تیمی
سرمایه اجتماعی در سطح تیمی متغیر مستقل تحقیق است. برای بررسی این متغیر از سوالات ۷ تا ۱۳ پرسشنامه با مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده شده است.
سرمایه اجتماعی در سطح فردی
سرمایه اجتماعی در سطح فردی متغیر مستقل تحقیق است. برای بررسی این متغیر از سوالات ۱۴ تا ۲۳ پرسشنامه با مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده شده است.
۸) قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی : قلمرو موضوعی تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی( در ابعاد فردی و تیمی) با تسهیم دانش(آشکار و پنهان) میباشد.
قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق کارکنان مرد اداره ثبت اسناد و املاک استان گیلان میباشد.
قلمرو زمانی : قلمرو زمانی تحقیق شش ماه دوم سال ۱۳۹۳ میباشد.
فصل دوم
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱) مقدمه
تعریف دقیق دانش به دلیل ماهیت مبهم و غیرملموس آن دشوار است. مدیریت دانش استفاده از فناوری اطلاعـات برای کسب، ذخیـره، تسهیـم، انتقــال و توسـعه دانش در سازمان است.در دهه های اخیر، شیوه های مدیریت دانش به موضوع مهمی تبدیل شده و دامنه وسیعی از فناوریها و پژوهش های علمی و کاربردی را به خود اختصاص داده است .
امروزه توفیق سازمانها را نمیتوان تنها در انباشت ثروت مادی و تجهیز به آخرین امکانات و فناوریها ارزیابی کرد، زیرا سرمایه مالی، فیزیکی و انسانی بدون سرمایه اجتماعی فاقد کارایی مؤثر است. به عبارت دیگر استفاده بهینه از سرمایه های مالی و فیزیکی و انسانی در سازمان بدون شبکه روابط متقابل بین اعضای سازمان که توأم با اعتماد، محبت و دوستی و در جهت حفظ ارزشها و هنجارهای سازمانی است، امکان پذیر نخواهد بود.امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین شاخصه های رشد و توسعه در هر جامعه ای مطرح است؛ شرط لازم برای پیشرفت جامعه، توسعه همه جانبه، ایجاد روابط گرم، گسترش انسجام اجتماعی، بسط مشارکت اجتماعی و اعتماد متقابل (فرد ـ جامعه ـ دولت) سرمایه اجتـماعـی است که متاسفـانه در کشـورهای جهان سومی مانند ایران، کمتر به این مقوله توجه می شود. این در حالی است که افول بیش از حد سرمایه اجتماعی در هر جامعه و کشوری به حتم جامعه را با مشکلات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی روبرو میسازد که نهایت آن، فروپاشی اجتماعی است (اکبری،۴۳:۱۳۸۳).
این فصل از ۷ بخش تشکیل شده است. ابتدا به بررسی سرمایه اجتماعی ، مدیریت دانش،تسهیم دانش، انتقال دانش و عملکرد سازمانی پرداخته می شود. سپس به ارتباط بین سرمایه اجتماعی با تسهیم وانتقال دانش و همچنین ارتباط بین تسهیم وانتقال دانش (مدیریت دانش) با عملکرد سازمانی پرداخته خواهد شد. در گام بعدی به بررسی پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی پرداخته شده و در پایان چارچوب نظری تحقیق و رابطه بین متغیرها بررسی می شود.
۲-۲) سرمایه اجتماعی
۲-۲-۱) تعاریف سرمایه اجتماعی:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:19:00 ب.ظ ]
|