بررسی پایایی آزمون بک نشان داده است که درجه همسانی درونی آن بالا است، به طوری که بین نمره های هر پرسش با نمره کل همبستگی زیادی وجود دارد. آلوی و کاین[۶۳] (به نقل از خانجانی، ۱۳۸۲) در مطالعه خود پایایی درونی پرسشنامه را ۹۰/۰ اعلام کردند. تشکری و مهریار (به نقل از خانجانی، ۱۳۸۲) در یک مطالعه بر دانشجویان ایرانی با بهره گرفتن از آزمون بک نشان دادند این ابزار می‌تواند به عنوان آزمون مفید در تشخیص افسردگی دانشجویان به کار رود.

پرسشنامه اضطراب بک (BAI)

پرسشنامه اضطراب بک (بک و ‌همکاران، ۱۹۹۶) یک پرسشنامه خود گزارشی برای اندازه گیری شدت اضطراب در نوجوانان و بزرگسالان است. این پرسشنامه یک مقیاس ۲۱ ماده ای است که آزمودنی در هر ماده یکی از چهار گزینه ای را که نشان دهنده شدت اضطراب اوست، انتخاب می‌کند. چهار گزینه هر سوال در یک طیف چهار بخشی از ۰ تا ۳ نمره گذاری می شود. هر یک از ماده های آزمون یکی از علائم شایع اضطراب (علائم ذهنی، بدنی و هراس) را توصیف می‌کند. ‌بنابرین‏ نمره کل این پرسشنامه در دامنه ای از ۰ تا ۶۳ قرار می‌گیرد.

این پرسشنامه به گونه ای تدوین شده که علائم افسردگی را شامل نشود (بک و اپشتاین[۶۴]، براون و استیر، ۱۹۸۸).

روایی و پایایی آزمون اضطراب بک

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این آزمون از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار است. ضریب همسانی درونی آن ۹۲/۰، پایایی آن با روش باز آزمایی به فاصله یک هفته ۷۵/۰ و همبستگی ماده های آن از ۳۰/۰ تا ۷۶/۰ متغیر است. پنج نوع اعتبار محتوا، همزمان، سازه، تشخیصی و عاملی برای این آزمون سنجیده شده اند که همگی نشان دهنده کارایی بالای این آزمون در اندازه گیری شدت اضطراب می‌باشد(بک و استیر، ۱۹۹۳).تحقیقاتی نیز در ایران ‌در مورد خصوصیات روانسنجی این آزمون انجام گرفته است. به عنوان مثال غرایی (۱۳۷۲) ضریب پایایی آن را با روش بازآزمایی و به فاصله دو هفته ۸۰/۰ و بخشانی (به نقل از غرایی ۱۳۷۲) ضریب پایایی آن را از طریق بازآزمایی به فاصله یک هفته ۷۰/۰ گزارش کرده اند.

روش اجرا و جمع‌ آوری داده ها

شیوه اجرا در این پژوهش ‌به این صورت بود که با تهیه معرفی نامه از طرف دانشگاه و مشخص نمودن نمونه در دانشکده ها حضور یافته و سپس با مراجعه به پرونده بالینی افراد، به انجام مصاحبه بالینی با دانشجویان پرداخته شد و آزمودنی ها مورد مصاحبه و آزمون قرار گرفتند. در ابتدا با توجه به سابقه بالینی افراد، دو گروه ۵۰ نفری از میان دانشجویان انتخاب شدندکه از هر گروه پرسشنامه افسردگی و اضطراب گرفته شده بود تا سطح افسردگی و اضطراب آن ها مشخص شود. بعد از انتخاب افراد به هر یک پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و بهزیستی روانی ریف داده شد تا به مقایسه نتایج آن پرداخته شود.

روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها

پس از نمره گذاری پاسخنامه ها، داده ها از دو جهت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. و همچنین از نرم افزار spss-19 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

تجزیه و تحلیل توصیفی: آمار توصیفی در جداول فراوانی جهت سازماندهی داده ها و نمره های خام و نیز در شاخص های مرکزی مانند میانگین جهت تعیین مقادیر متوسط آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل استنباطی: با توجه به هدف پژوهش، نوع متغیرها و مقیاس اندازه گیری آن ها از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) برای تحلیل فرضیه‌ها استفاده شد.

فصل چهارم:

یافته های پژوهش

مقدمه

در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه‌ها پرداخته می شود. تجزیه و تحلیل در دو مرحله اعمال می شود. مرحله اول آمار توصیفی می‌باشد که در آن جداول توصیفی مربوط به بررسی خصوصیات پاسخگویان، ابعاد اصلی و فرعی ارائه شده است. مرحله دوم شامل آمار استنباطی می باشد که در آن به ارتباط و تاثیر هریک از متغیرها پرداخته خواهد شد. لازم به توضیح است که نتایج تحقیق در دو بخش توصیفی و استنباطی تنظیم شد. که در قسمت نتایج توصیفی جداول یک بعدی تحقیق خواهد آمد و در ادامه آن نتایج استنباطی تحقیق می‌آید.

نتایج توصیفی تحقیق (جداول یک بُعدی)

توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب سن

بر اساس یافته های جدول (۴-۱) ملاحظه می‌گردد که میانگین سنی دانشجویان مورد نظر در پژوهش حاضر ۵۴/۱≠۲۳ می‌باشد و همگی مذکر می‌باشند.

جدول ۴-۱: داده های توصیفی بر حسب میانگین و انحراف معیار سن جامعه نمونه

تعداد

میانگین سنی

جنس

۱۰۰ نفر

۵۴/۱≠۲۳

مذکر

توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب مقطع تحصیلاتی

بر اساس یافته های جدول (۴-۲) ملاحظه می‌گردد که بیشترین تعداد پاسخ گویان با ۷۲ درصد دانشجوی لیسانس و کمترین تعداد با ۲۸ درصد دانشجوی فوق لیسانس و دکترا می‌باشند.

جدول ۴-۲: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات

تحصیلات

فراوانی

درصد

لیسانس

۷۲

۷۲

فوق لیسانس و دکترا

۲۸

۲۸

کل

۱۰۰

۱۰۰

نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلاتی

توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب وضعیت تاهل

بر اساس یافته های جدول (۴-۳) ملاحظه می‌گردد که بیشترین تعداد پاسخ گویان با ۳۱ درصد دانشجویان متاهل و کمترین تعداد با ۶۹ درصد دانشجویان مجرد می‌باشند.

جدول ۴-۳: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل

وضعیت تاهل

فراوانی

درصد

متاهل

۳۱

۳۱

مجرد

۶۹

۶۹

کل

۱۰۰

۱۰۰

نمودار ۴-۲: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل

یافته های توصیفی

یافته های جدول (۴-۴) میانگین نمرات افسردگی و اضطراب دانشجویان را نشان می‌دهد که با بهره گرفتن از پرسشنامه افسردگی بک، میانگین نمره افسردگی دانشجویان و با اجرای پرسشنامه اضطراب بک، میانگین نمره اضطراب دانشجویان مورد نظر در پژوهش حاضر به دست آمده است که نشان دهنده علائم افسردگی و اضطراب جامعه نمونه است که شامل دو گروه ۵۰ نفره می‌باشد.

متغیر

میانگین و انحراف استاندارد

تعداد

افسردگی

۶۲/۵≠۲۰

۵۰

اضطراب

۶۹/۱۱≠۲۴

۵۰

جدول ۴-۴: نمره میانگین و انحراف استاندارد میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان

بر اساس یافته های جدول ۴-۴ نمره میانگین و انحراف استاندارد افسردگی دانشجویان ملاحظه می گردد که نشان می‌دهد جامعه نمونه دارای علائم افسردگی می‌باشند. همچنین نمره میانگین و انحراف استاندارد اضطراب دانشجویان در ردیف آخر ملاحظه می شود که نشان می‌دهد جامعه نمونه دارای علائم اضطرابی نیز می‌باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...