مقالات و پایان نامه های دانشگاهی – شناخت انگیزش انسان – 9 |
-
-
-
- شناخت انگیزش انسان
-
-
نظریهپردازان و پژوهشگران در مورد انگیزش انسان به دو مقوله نظر دارند. انگیزه بیرونی و انگیزه درونی. در انگیزه بیرونی یک عامل خارجی فرد را به انجام کارهای خاص بر میانگیزد. برای مثال کودکی اتاقش را تمیز می کند تا والدینش او را به سینما ببرند. اگر چه در این مورد با انجام خوب کار مواجهایم اما کودک تکلیف خود را به خاطر خود آن کار انجام نداده، بلکه تلاش او فقط برای دستیابی به چیز دیگری است، اما هنگامی که انسان، با انگیزه درونی کاری را به انجام میرساند، صرفا آن را برای خود آن میخواهد و نتیجهای جداگانه را به انجام میرساند و حتی اگر از کار خود هیچ نتیجه مطلوبی هم نمیگیرد، باز هم از این کار که آن را انجام داده است، احساس پشیمانی نمیکند، در مورد چنین کسی هرگز به تشویق نیاز نیست. این گونه افراد در ضمن پرداختن به فعالیت خود، از دیگر امور غافل میشوند و فقط به کار خود توجه دارند. نظریهپردازان چنین حالتی را ” در جریان بودن” نامیدهاند. یعنی فرد آنچنان با دقت، معطوف به فعالیت خویشتن است که عاملهای محیطی بر وی هیچ تاثیری ندارد.
اگر چه در بیشتر کلاسهای درس ما میتوانیم همانگیزه درونی و همبیرونی را مشاهده کنیم، اما وجه غالب با انگیزه بیرونی است. نمره های خوب، برچسبهای رنگارنگ، ستایش از عملکرد مناسب و … . همچنین تنبیه کردن نیز به عنوان روشی برای افزایش انگیزه (بیرونی) همواره در نظر گرفته می شود (مانند محروم کردن دانش آموزان از بازی، نگه داشتن دانش آموزان در مدرسه، اخراج دانش آموزان و …) (اسپالدینگ، ترجمهی بیانگرد و نائینیان، ۱۳۷۷).
-
- . Atkinson ↑
-
- . Multimedia ↑
-
- . Attitude ↑
-
- . Academic Achievement ↑
-
- . Henich ↑
-
- . Hofsteter ↑
-
- .Wiebe & Annetta ↑
-
- . Mayer ↑
-
- . Moreno ↑
-
- . Dual- channel Assumption ↑
-
- . Limuted capacity Assumption ↑
-
- . Active processing Assumption ↑
-
- . Multiple intelligence ↑
-
- . Navigation ↑
-
- . Liner Listv ↑
-
- . Menu ↑
-
- . Hierarchy ↑
-
- . Network ↑
-
- . Hybrid ↑
-
- . Multimedia principle ↑
-
- . Temporal contiguity principle ↑
-
- . Spatial principle ↑
-
- . Coherence principle ↑
-
- . Modality principle ↑
-
- . Redundancy principle ↑
-
- . Individual Differences ↑
-
- . Hall .et all ↑
-
- . Arkun & Akkoyanlu ↑
-
- . Aloraini ↑
-
- . Helm & M C. Clements ↑
-
- . Reber, & Emily ↑
-
- . Alport ↑
-
- .Aiken ↑
-
- . Eagle & Chaiken ↑
-
- . Hanula ↑
-
- . Weigel & Newman ↑
-
- . Krech ↑
-
- . Crutchfield ↑
-
- . Ballachey ↑
-
- Pavlov ↑
-
- . Bandura ↑
-
- . motive ↑
-
- .Geen ↑
-
- . Markus and Nurius ↑
-
- . Ames & Archer ↑
-
- . Robert S.Woodworth ↑
-
- . Bolles ↑
-
- . Watson & Morgan ↑
-
- . Boring ↑
-
- . Earl ↑
-
- . Piaget ↑
-
- . Wait ↑
-
- . Lefrancois ↑
-
- . Woolfolk ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:20:00 ب.ظ ]
|