1. شناخت انگیزش انسان

نظریه­پردازان و پژوهشگران ‌در مورد انگیزش انسان به دو مقوله نظر دارند. انگیزه­ بیرونی و انگیزه­ درونی. در انگیزه­ بیرونی یک عامل خارجی فرد را به انجام کارهای خاص بر می­انگیزد. برای مثال کودکی اتاقش را تمیز می­ کند تا والدینش او را به سینما ببرند. اگر چه در این مورد با انجام خوب کار مواجه­ایم اما کودک تکلیف خود را به خاطر خود آن کار انجام نداده، بلکه تلاش او فقط برای دستیابی به چیز دیگری است، اما هنگامی که انسان، با انگیزه­ درونی کاری را به انجام می­رساند، صرفا آن را برای خود آن می­خواهد و نتیجه­ای جداگانه را به انجام می­رساند و حتی اگر از کار خود هیچ نتیجه­ مطلوبی هم نمی­گیرد، باز هم از این کار که آن را انجام داده است، احساس پشیمانی نمی­کند، ‌در مورد چنین کسی هرگز به تشویق نیاز نیست. این گونه افراد در ضمن پرداختن به فعالیت خود، از دیگر امور غافل می­شوند و فقط به کار خود توجه دارند. نظریه­پردازان چنین حالتی را ” در جریان بودن” نامیده­اند. یعنی فرد آنچنان با دقت، معطوف به فعالیت خویشتن است که عامل­های محیطی بر وی هیچ تاثیری ندارد.

اگر چه در بیشتر کلاس­های درس ما می­توانیم هم­انگیزه­ درونی و هم­بیرونی را مشاهده کنیم، اما وجه غالب با انگیزه­ بیرونی است. نمره ­های خوب، برچسب­های رنگارنگ، ستایش از عملکرد مناسب و … . همچنین تنبیه کردن نیز به عنوان روشی برای افزایش انگیزه (بیرونی) همواره در نظر گرفته می­ شود (مانند محروم کردن دانش آموزان از بازی، نگه داشتن دانش ­آموزان در مدرسه، اخراج دانش ­آموزان و …) (اسپالدینگ، ترجمه­ی بیانگرد و نائینیان، ۱۳۷۷).

    1. . Atkinson ↑

    1. . Multimedia ↑

    1. . Attitude ↑

    1. . Academic Achievement ↑

    1. . Henich ↑

    1. . Hofsteter ↑

    1. .Wiebe & Annetta ↑

    1. . Mayer ↑

    1. . Moreno ↑

    1. . Dual- channel Assumption ↑

    1. . Limuted capacity Assumption ↑

    1. . Active processing Assumption ↑

    1. . Multiple intelligence ↑

    1. . Navigation ↑

    1. . Liner Listv ↑

    1. . Menu ↑

    1. . Hierarchy ↑

    1. . Network ↑

    1. . Hybrid ↑

    1. . Multimedia principle ↑

    1. . Temporal contiguity principle ↑

    1. . Spatial principle ↑

    1. . Coherence principle ↑

    1. . Modality principle ↑

    1. . Redundancy principle ↑

    1. . Individual Differences ↑

    1. . Hall .et all ↑

    1. . Arkun & Akkoyanlu ↑

    1. . Aloraini ↑

    1. . Helm & M C. Clements ↑

    1. . Reber, & Emily ↑

    1. . Alport ↑

    1. .Aiken ↑

    1. . Eagle & Chaiken ↑

    1. . Hanula ↑

    1. . Weigel & Newman ↑

    1. . Krech ↑

    1. . Crutchfield ↑

    1. . Ballachey ↑

    1. Pavlov ↑

    1. . Bandura ↑

    1. . motive ↑

    1. .Geen ↑

    1. . Markus and Nurius ↑

    1. . Ames & Archer ↑

    1. . Robert S.Woodworth ↑

    1. . Bolles ↑

    1. . Watson & Morgan ↑

    1. . Boring ↑

    1. . Earl ↑

    1. . Piaget ↑

    1. . Wait ↑

    1. . Lefrancois ↑

    1. . Woolfolk ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...