مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | ۳-۴- روشهای گردآوری اطلاعات – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۳-۴- روشهای گردآوری اطلاعات
همواره محققین، جهت جمع آوری اطلاعات موردنیاز خود ناگزیر از روشهایی استفاده میکنند که بتوانند آن ها را در این امر یاری رساند. پژوهش حاضر نیز به منظور دستیابی به اطلاعات مربوط به دانش نظری و مبانی اصولی پژوهش از دو روش ذیل بهره گرفته است؛
-
- روش کتابخانهای: در این پژوهش، به منظور شناخت ادبیات و سوابق موضوع و بررسی روند مقوله مورد بحث، از روش کتابخانهای استفاده گردیده است. در این روش از منابع و مطالعات کتابخانهای (مراجعه به پایگاههای اینترنتی، اسناد، مدارک و مقالات علمی داخلی و خارجی) استفاده گردیده است.
-
- روش پرسشنامه: مهمترین وسیلهای که محقق در این پژوهش از آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده نموده است، پرسشنامه میباشد. به منظور بالا رفتن اعتبار سؤالات هر یک از سازههای پژوهش، سنجهها از مقالات معتبر خارجی استخراج و در پرسشنامه به کار گرفتهشده است. در ادامه شرح دقیقتر و کاملتری از پرسشنامه پرداخته شده است.
۳-۵- پرسشنامه پژوهش
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات پیرامون پیشینه و ادبیات پژوهش و همچنین به منظور بررسی متغیرهای مدل مطالعاتی پژوهش حاضر در مؤسسات حسابرسی واقع در شهر تهران، پرسشنامهای تهیهشده است. این پرسشنامه شامل ۲۱ سؤال میباشد که؛ سؤالات مرتبط با پیچیدگی کار (۲ سؤال)(Yuen et al., 2010)، سؤالات مرتبط با استقلال حسابرس (۴ سؤال) (Nunnally, 1967)، سؤالات مرتبط با اهمیت مشتری (۳ سؤال)(Yuen et al., 2010)، سؤال مرتبط با فشار بودجه زمانی (۱ سؤال)(Kelley & Margheim, 1990)، سؤالات مرتبط با رفتار ناکارآمد (۶ سؤال)(Olivier, 2001) و سؤالات مرتبط با تغییر شغل (۵ سؤال)(Nunnally, 1967) میباشد. ضمن آنکه این پرسشنامهها بر اساس طیف ۷ گزینهای لیکرت (۱= به شدت مخالفم، ۷= به شدت موافقم) طراحی شده است.
۳-۵-۱- بررسی روایی پرسشنامه
منظور از روایی[۵۲] آن است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار، دقیقاً متغیرها و موضوع موردمطالعه را بسنجد. بدین معنی که، هم داده های گردآوریشده از طریق ابزار، مازاد بر نیاز نباشد و هم اینکه بخشی از داده های موردنیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد و یا به عبارت دیگر، عین واقعیت را بهخوبی نشان دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۴). در واقع روایی به این پرسش پاسخ میدهد که آیا پرسشنامه همان چیزی را اندازهگیری میکند که واقعاً در پی سنجش آن هستیم یا خیر؟ روایی انواع مختلفی دارد که در جدول (۳-۲) به آن ها اشارهشده است:
جدول ۳-۱- انواع روایی (داوری و رضازاده، ۱۳۹۲)
۱-
روایی محتوا
این نوع از روایی برای بررسی اجزای تشکیلدهنده یک ابزار یعنی سؤالهای پرسشنامه به کار میرود و هدف آن پاسخ به این سؤال است که آیا سؤالها بهقدر کفایت مفهوم را اندازهگیری میکنند یا خیر که توسط افراد متخصص در موضوع (خبره) بررسی میگردد.
۱-۱-
روایی صوری
یکی از مشتقات روایی محتوا است که به بررسی این مطلب میپردازد که سؤالهای ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) در ظاهر تا چه حد شبیه به موضوعی هستند که برای اندازهگیری آن تهیهشدهاند.
۱-۱-
روایی صوری
یکی از مشتقات روایی محتوا است که به بررسی این مطلب میپردازد که سؤالهای ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) در ظاهر تا چه حد شبیه به موضوعی هستند که برای اندازهگیری آن تهیهشدهاند.
۲-
روایی معیار
این نوع روایی که به روایی ملاکی یا وابسته به ملاک نیز مشهور است کارآمدی ابزار را در پیشبینی رفتار یک فرد در مواقع خاص اندازه میگیرد.
۲-۱-
روایی پیشبین
این روایی توانایی ابزار را در پیشبینی رفتار افراد در آینده بررسی میکند. به طور نمونه ابزاری در یک دوره زمانی بین افراد نمونه پخششده و نظر آن ها جمع آوری میگردد. حال اگر رفتار افراد طبق نظر آن ها در پرسشنامه بوده باشد، ابزار روایی پیشبینی قابل قبولی داشته است.
۲-۲-
روایی همزمان
توانایی ابزار اندازهگیری در پیشبینی رفتار افراد در زمان حال توسط روایی همزمان سنجیده میشود.
۳-
روایی سازه
به بررسی این مطلب میپردازد که آیا ابزار متغیرهای پژوهش را بر اساس تئوریهای موجود میسنجد یا خیر؟
۳-۱-
روایی همگرا
همبستگی ابعاد یک متغیر را باهم میسنجد.
۳-۲-
روایی واگرا
همبستگی یک متغیر را با یک متغیر غیر مرتبط با آن (ازنظر پژوهشگر) میسنجد.
در این پژوهش از میان انواع مختلف روشهای تعیین اعتبار اندازهگیری روایی پرسشنامه از روایی محتوا، صوری و سازه استفاده شده است. ازآنجاییکه سؤالات پرسشنامه استاندارد میباشند، در نتیجه پرسشنامه از روایی محتوا برخوردار است. به منظور روایی صوری نیز، پرسشنامه با استفاده ازنظرات اساتید، خبرگان و محققین مورد تأیید و اصلاح قرار گرفت. در رابطه با روایی سازه نیز توسط نرمافزار Smart PLS مورد تأیید قرار گرفت.
۳-۵-۲- پایایی پرسشنامه
پایایی یک وسیله اندازهگیری، عمدتاًً بهدقت، اعتمادپذیری، ثبات یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره میکند (مؤمنی، ۱۳۸۶). پایایی ابزار عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازهگیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساختهشده است را در شرایط مشابه و در زمان و مکان دیگری مورداستفاده قرار دهیم، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (حافظ نیا، ۱۳۸۴). در واقع پایایی نشان میدهد که یک آزمایش، آزمون یا هر روش اندازهگیری به چه میزان در صورت تکرار و آزمون آن به یک نتیجه واحد نائل خواهد شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش، از معیار آلفا کرونباخ استفاده شده است. آلفا کرونباخ شاخصی کلاسیک برای تحلیل پایایی است که برآوردی را برای پایایی بر اساس همبستگی درونی معرفها ارائه میدهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:54:00 ب.ظ ]
|