۳-۲-۱۴-۲- بارتکوسکی،ایکس یو و لوین(۲۰۰۸م)در مطالعه طولی ارتباط بین مذهبی بودن والدین و خود کنترلی کودکان را در میان هفده هزار کودک بررسی کرده اند.نتایج،نشان دهنده آن است که والدینی که به طور مکرر در کلیسا شرکت می کنند و به طور مداوم در خانه از مذهب حرف می زنند،کودکانشان بر اساس درجه بندی والدین از خود کنترلی بالاتری برخوردارند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۱-۳- مقدمه
در تحقیق و پژوهش ها برای شناسایی و حل مسائل،نیاز به دانش و تسلط بر روش‌شناسی‌های علمی و مسیر تحقیق است.تحقیقات کمی و کیفی با دارا بودن دو مبنای متفاوت این مسیرها را مشخص می‌سازند.در هر رویکرد کمی و کیفی برای انجام پژوهش نیاز به ابزار و روش‌های متفاوتی است که یکی از روش های انجام پژوهش،روش تحلیل محتواست.از آنجا که هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مؤلفه های خودکنترلی در روایات امام رضا(علیه السلام)است،بر اساس اهداف و سوالات،نوع تحقیق،جامعه ونمونه،ابزارها وشیوه تحلیل داده ها تعیین گردیده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۳- روش تحقیق
روش تحقیق در پژوهش حاضر روش تحلیل محتوا است.بدین صورت که بعد از آن که چارچوب مفهومی مشخص و سیر تحقیق روشن گردید،جدول دو بعدی تشکیل شد و بعد از مراجعه به روایات مسند امام رضا علیه السلام،مؤلفه های مشخص شده از طریق تحلیل مفهومی،به استناد روایات ردیابی و استخراج و استنباط گردید.
۳-۳- نوع تحقیق
تحقیق حاضر ازنوع کتابخانه ای– اسنادی است.
۴-۳- جامعه ی تحقیق
جامعه ی تحقیق در هر پژوهشی برابر با جمعیتی است که مورد مطالعه قرار می گیرد که لزوما انسان نیست و می تواند اشیا و پدیده ها باشند.
جامعه ی پژوهش حاضر،متنی و شامل مجموعه روایات امام رضا علیه السلام در مسندالامام الرضا علیه السلام می باشد.
۵-۳- نمونه ی تحقیق
نمونه ی تحقیق برابر با جامعه ی تحقیق و متنی است و شامل مجموعه روایات امام رضا علیه السلام در مسند الامام الرضا علیه السلام و منطبق با سؤالات و اهداف تحقیق است.
۶-۳- ابزار جمع آوری اطلاعات
یکی از اصلی ترین بخش های هر کار پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد.چنان چه این کار به شکل منظم و صحیح صورت گیرد،تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت انجام خواهد شد.بنابراین،هر تحقیقی متناسب با موضوع و نوع تحقیق،ابزار خاص خود را در جمع آوری اطلاعات می طلبد.
لذا در این پژوهش،ابزار استفاده شده در تحلیل مفهومی،فیش است که طی کار کتابخانه ای،موضوعات اصلی مشخص شده اند و در تحلیل محتوای کیفی،ابزار کاربردی فرم تحلیل محتوا است که همان جدول دو بعدی است.
-اعتبار و پایایی ابزار های تحقیق
باید اذعان داشت که در هر نوع پژوهشی،هیچ سنجشی از خطا مصون نیست و هر اندازه ابزار سنجش تحقیق دقیق طراحی شده باشد و هر اندازه در استفاده از آن دقت شود،باز هم سنجش نهایی آمیخته با خطاست.لذا اعتبار و پایایی،معیارهای مقبولیت تحقیق هستند که در تمامی تحقیقات،وجود آن ها باعث بالا رفتن عیار تحقیق و کسب اطمینان از دقت و صحت و ثبات تحقیق خواهد شد.
-اعتبار یا روایی ابزار تحقیقValidity)):
مهم ترین معیار درستی سنجش،اعتبار یا روایی آن است که برابر با میزان انطباق مشاهدات و پرسش های تحیق با هدف اصلی پژوهش است.بنابراین اعتبار تحقیق،میزان دقت مشاهده ها و معیارهایی است که در راه سنجش پدیده ی مورد نظر تهیه شده اند(سرچشمه پور،۱۳۸۷:۱۹۹).
در این تحقیق نیز،فیش توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تأیید قرار گرفته و فرم تحلیل محتوا به تأیید اساتید راهنما و مشاور در آمده است.
پایایی یا قابلیت اعتماد(Reliabillity):
اصطلاح پایایی مترادف با قابلیت اعتماد،ثبات،همسانی،قابلیت پیش بینی،دقت یا صحت اعتبار به کار می رود.با توجه به آن که سنجش باید از ثبات برخوردار باشد،پایایی به آن معناست که هرگاه دوباره آن تکرار شود،همان نتایج حاصل شود(همان،۲۰۵).
در این پژوهش،پایایی فرم تحلیل محتوا از طریق کدگذاری مجدد به دست آمده است.
۷-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در پژوهش حاضر ابتدا ادبیات نظری مورد بررسی قرار گرفت،سپس با توجه به آن،چارچوب مفهومی استخراج شد.بعد از تهیه ی ابزار تحقیق(فیش)،تحلیل محتوا صورت گرفته و در مرحله ی بعد،نتایج استخراج شده،مورد تحلیل و استنباط قرار گرفته است.برای تجزیه و تحلیل یافته های بدست آمده،ازتوصیف وطبقه بندی استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
۱-۴- مقدمه
دراین فصل در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش، ابتدا یافته های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شده، سپس مولفه های خودکنترلی در روایات امام رضا علیه السلام در قالب جدول هایی جداگانه ارائه و در انتها فراوانی و نمودار داده های گردآوری شده نمایش داده شده است.
۲-۴- بررسی سوال اول پژوهش
مؤلفه های شناختی خودکنترلی در روایات امام رضا علیه السلام کدام است و به چه میزان به آنها اشاره شده است؟
از میان ۳۰۷ مضمون روایت مربوط به خودکنترلی از متن کتاب مسند امام رضاعلیه السلام، ۹۲ مضمون روایت که ۳۰ درصد کل مولفه ها میباشد به مولفه های شناختی خود کنترلی اختصاص داشت؛ که در قالب ۴ مولفه به شرح جدول(۱-۴)استخراج گردید:
جدول(۱-۴)مولفه های شناختی خودکنترلی در روایات امام رضا علیه السلام

ص ج روایت گزاره مولفه طبقه مولفه های شناختی خودکنترلی
۲۹۷ ۱ من کف غضبه کف الله عنه عذابه رهایی از غضب خدا پاداش کنترل خشم پاداش کنترل نفس آشنایی با پیامدهای خودکنترلی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...