۵- کلانتر مریم(۱۳۹۰)؛ در مقاله‌ای با عنوان”بررسی علل عدم موفقیت شرکت‌های تولیدی ایران در دستیابی به نام و نشان قدرتمند و بررسی مشتریان نسبت به کالاهای ایرانی” در دانشگاه تهران انجام گرفته و در نتیجه مصاحبه با خبرگان بررسی مبانی نظری پژوهش عوامل مؤثر بر عدم موفقیت نام‌های تجاری ایرانی شناسایی شدند.

۶-آقایی، محمد(۱۳۸۹)؛ در پژوهشی تحت عنوان “طراحی و توسعه ‌ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران” که پیرامون فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر تهران صورت گرفت. هدف اصلی آن شناسایی مفاهیم معنادار ارتباطات یکپارچه بازاریابی در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور از روش‌های پایشی توصیفی، استنباطی، تحلیل عاملی و… ‌بر اساس نیاز تحقیق در مدل‌سازی در حجم نمونه ۳۵۰ تایی در گروه مخاطبین متخصصین و خبرگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده شد. با استفاده ‌از تکنیک ANP, SEMSPLS2 و … به مدل‌سازی پرداخته شد و پس از بررسی اعتبار و روایی آن مدل اصلاح شده ‌استخراج گردید.

بر مبنای یافته های این پژوهش، ارتباط معناداری میان مفاهیم برندمداری، بازارمداری و مشتری ‌مداری مشاهده شد و از این رابطه در مدل مفهومی ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی استفاده گردید.

نواحی مشترک میان معیارهای شناسایی شده مختلف عبارتند از: هماهنگی میان وظیفه‌ای، هویت برند، بازارمداری که تمامی این عوامل با تقویت عملکرد برند می‌ انجامد.

۷-پارسافرد، محمدرضا (۱۳۸۹)؛ در پژوهشی تحت عنوان “بررسی اجرای ارتباطات یکپارچه بازاریابی با عملکرد بازار” به بررسی‌هدف کاربردی از نظر روش گردآوری داده ها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر تجربه و تحلیل داده ها از نوع همبستگی و معاملات ساختاری محسوب می‌گردد و با استفاده ‌از نمونه‌گیری تصادفی، نمونه‌‌ای شامل ۱۷۱ پرسشنامه به کار گرفته شد.

بررسی‌های آماری نشان دهنده تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر عملکرد بازار است همچنین رابطه‌ای مثبت و معنادار بین ارتباطات یکپارچه بازاریابی و بازارابی مأموریت‌‌گرا، برنامه‌ریزی استراتژیک میان وظیفه‌ای و تعامل سازمانی و عملکرد بازار با رضایت مشتری با توجه به‌یافته های تحقیق آشکار شد که نقش تعامل سازمانی و بازاریابی مأموریت‌‌گرا در تحقیق یکپارچگی ارتباطات بازاریابی ، بیش از مفهوم برنامه‌ریزی استراتژیک میان- وظیفه‌ای می‌باشد.

لذا بهبود این دو عامل، نقش بسزایی در تقویت ارتباطات یکپارچه بازاریابی و به تبع آن، ارتقا عملکرد بازار دارد.

۸-سلمانیون (۱۳۸۸)؛ در مقاله‌ای با عنوان” طراحی الگوی ارتباطات بازاریابی یکپارچه در راستای بهینه‌سازی مصرف گازوئیل” که در دانشگاه تهران انجام گرفته ‌است چارچوب مفهومی پیشنهاد شده که در آن به تمامی عوامل آمیخته ترفیع، ‌بر ایجاد فرهنگ مصرف بهینه فرآورده‌های نفتی مؤثر هستند.

-آریانان، باردبن؛ در مقاله‌ای با عنوان “ارتباطات یکپارچه بازاریابی و ارزش ویژه نام تجاری در شرکت مک دونالد” به بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی ارزش ویژه و هویت نام تجاری به عنوان اجزای حیاتی و مهم نام تجاری و نقش ارتباطات یکپارچه بازاریابی در ایجاد و حفظ نام تجاری ارائه می‌دهد.

۲-۳-۲-تحقیقات خارج از کشور

پژوهش در زمینه‌ ارتباطات یکپارچه بازاریابی از دهه ۹۰ و به طور عمده‌ از منطقه آسیا و کشورهای دیگر خارج از ایالات متحده بریتانیا آغاز شده ‌است.

از سال ۲۰۰۰ مطالعات بسیاری در زمینه‌ی ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی و نام تجاری انجام گرفته‌است.

دیویسون[۳۷](۲۰۰۵)؛ در یک مطالعه‌ کاربردی در صنعت دخانیات کانادا به بررسی رابطه میان ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی با ارزش ویژه نام تجاری پرداخت و نتیجه‌ آن حاکی از رابطه‌ مستقیم بین ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی با ارزش ویژه نام تجاری بود.

به ‌همین ترتیب، رید(۲۰۰۵)؛ ادعا می‌کند که ‌یک رابطه مثبت بین اجرای فرایند ارتباطات یکپارچه بازاریابی، نتایج نام تجاری و جهت‌گیری بازار وجود دارد.

از جمله پژوهش‌های مؤثری که در این زمینه‌ انجام گرفته، مطالعات مایکل یودینگ با عنوان قابلیت ارزش نام تجاری و ارتباطات یکپارچه بازاریابی تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی در دانشگاه موناش استرالیا است که ‌یک مدل مفهومی را برای ارزیابی تاثیر ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر افزایش قابلیت نام تجاری توسعه می‌دهد (باکر و هانت؛[۳۸] ۲۰۰۲).

اما در ادبیات نظری، مباحث در حوزه قوت نام تجاری و نقش کاربردی آن در حوزه توسعه و کسب شهرت سازمان و تاثیر کارایی ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی روی آن، کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌است.

-سایورا[۳۹]، اریناگیل[۴۰]، ماجی سراس[۴۱]، مولینا[۴۲]و ماریسا گینا روزی[۴۳] (۲۰۱۴)؛ در پژوهشی تحت عنوان “چگونه می‌تواند ارتباطات بازاریابی و نفوذ فناوری‌های پیشرفته‌یکپارچه‌ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری”به بررسی دیدگاه مشتری، تاثیر ارتباطات بازاریابی یکپارچه در حقوق صاحبان سهام هتل با نام تجاری، به عنوان یک ساختار چند بعدی متشکل از تصویر نام تجاری در نظر گرفته شده، کیفیت درک شده و وفاداری به نام تجاری. علاوه بر این نقش تعدیل از فن‌آوری‌ها پیشرفته در این روابط مورد آزمون است. در حالی که ‌این یافته ها نشان می‌دهد روابط مثبت بین سازه مورد مطالعه، نقش تعدیل از فن آوری اثبات نشده ‌است.

مایکل یودینگ[۴۴](۲۰۱۰)؛ در پژوهشی با عنوان “قابلیت ارزش نام تجاری و ارتباطات یکپارچه ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی “در دانشگاه موناش استرالیا انجام گرفته‌است، به معرفی مفهوم قابلیت نام تجاری در درون چارچوب ارزیابی دارایی‌های ملموس و ناملموس شرکت برای بهینه سازی فروش، سودآوری ارزش نام تجاری و ارزش سهام پرداخته شده و به طور خاص یک مدل مفهومی را برای ارزیابی تاثیر ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر افزایش قابلیت نام تجاری توسعه می‌دهد.

ریدا، مایک[۴۵] (۲۰۰۵)؛در پژوهشی با عنوان “بررسی عملکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی و پیامدهای برند” بر مبنای مدل مطرح شده شامل ۸ مفهوم است که پنج مورد آن، مفاهیم عملکرد ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی هستند عبارتند از: برقراری تعاملات بازاریابی مأموریت‌، زیربنای سازمانی، سازگاری استراتژیک و برنامه‌ریزی و ارزیابی.

سه مفهوم دیگر که مرتبط با عملکرد برند می‌باشند عبارتند از عملکرد مرتبط با فروش مزیت برند و رضایت مشتری.

جامعه تحقیق، شامل تمام شرکت‌های تولیدی و خدماتی استرالیا بوده است و ۱۰۰۰ شرکت به عنوان نمونه‌ انتخاب شدند.

برای آزمون روابط میان فرآیندارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی و پیامدهای برند از تحلیل مسیر و برای ارزیابی اعتبار برازش سازه، تحلیل عامل به کار رفت.

یافته های تحقیق نشان داد که بازارمداری سازمان با سطارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی رابطه مثبت دارد و ویژگی‌های سازمان، مانند اندازه و نوع، بر فرایند ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی تاثیر گذارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...