نرم افزار MARK
این نرم افزار در تحلیل زلزله کاربرد دارد.
نرم افزار NASTRAN
نرم افزار NASTRAN در پایداری سازه و اعضای آن، سیستم­های لوله کشی، پوسته­های ضخیم، تنش های حرارتی، محیط غیرخطی، آیروالاستیسیته، مواد مرکب، پوسته­های نازک و تحلیل گذرا کاربرد دارد.
نرم افزار SAP
نرم افزار SAP در تحلیل گذرا، سیستم های لوله کشی و پوسته های ضخیم کاربرد دارد.
نرم افزار NISA
نرم افزاری است که در تعیین خزش و خستگی قدرت بالایی دارد.
و …..
البته نرم افزار های زیادی در زمینه تحلیل وجود دارد مثل SAS، SANIS، STRESS، NONLINEAR و …..
۳-۳- روش شکل مودهای فرضی
قسمتهای مختلف سازه هواپیما اعم از بال، بدنه و سطوح کنترل یک سیستم پیوسته را تشکیل می دهد که دارای بینهایت درجه آزادی می باشد و درنتیجه چنین سیستمی دارای بی نهایت فرکانس طبیعی و شکل مود خواهد بود. در عمل بدست آوردن تمامی فرکانسهای طبیعی و شکل مودها امکان پذیر نبوده و همچنین مورد نیاز نمی باشد. لذا در موارد عملی برحسب دقت لازم در محاسبات چند فرکانس طبیعی و شکل مود اول سیستم مورد محاسبه قرار می گیرد. در روش شکل مودهای فرضی، سازه پیوسته مورد نظر با تعدادی جرم متمرکز که بوسیله اتصالات بدون جرمی با خواص الاستیک مشابه سیستم پیوسته به یکدیگر متصل شده ­اند مدلسازی می­گردد. در این روش هرچه سازه به تعداد جرم­های متمرکز بیشتری گسسته گردد تعداد فرکانس­های طبیعی و شکل مودهای بیشتر و دقیقتری بدست خواهد آمد و نتایج حاصل با واقعیت سازگارتر خواهد بود. یکی از مزیتهای این روش اینست که نیاز به گسسته سازی مدل پیوسته به تعداد زیادی جرم متمرکز نمی باشد و با گسسته­سازی سیستم پیوسته به تعداد محدودی جرم متمرکز، نتایج حاصل بسیار به واقعیت نزدیک می باشد.
۳-۳-۱- بدست آوردن معالات حرکت جرمهای متمرکز
اکنون این روش در قالب یک مثال ساده برای بال هواپیما شرح داده می شود [۲]. در این روش با بهره گرفتن از معادله لاگرانژ (۳-۱) معادله حرکت جرم­های متمرکز بدست می­ آید و سپس با بهره گرفتن از معادلات به دست آمده، فرکانس­های طبیعی و شکل مودها به دست می­آیند. برای استفاده از معادله لاگرانژ انرژی جنبشی و پتانسیل هریک از جرم­های متمرکز باید محاسبه گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۳-۱)  

شکل ۳‑۱- جرم کسسته بال هواپیما
نیروهای نشان داده شده در شکل(۳-۱) ،  ها، بیانگر نیروهای وارد بر هریک از جرمهای گسسته می­باشند که در اینجا این نیروها شامل نیروهای ناشی از گرانش و نیز نیروهای آیرودینامیکی است. این نیروها با یکدیگر ترکیب شده و در معادله لاگرانژ به صورت نیروهای کلی[۳۳]،  ، وارد می گردند. لازم به ذکر است که به دلیل تقارن سیستم، تنها یک بال هواپیما برای تحلیل در نظر گرفته می شود.
شکل ۳‑۲- مدل جرم گسسته نیمی از بال
مطابق شکل (۳-۲) تغییر مکان  نسبت به مختصات مرجع و تغییر مکانهای  و  نسبت به محور الاستیک بال سنجیده می شود. با در نظر گرفتن موارد فوق انرژی جنبشی سیستم به صورت زیر خواهد بود:

(۳-۲)  

با توجه به اینکه  ،  و  می باشند، رابطه (۳-۲) پس از ساده سازی به صورت زیر خواهد بود:

(۳-۳)  

که  می باشد.
انرژی پتانسیل سیستم از دو قسمت انرژی پتانسیل ناشی از گرانش بدلیل تغییر مکان در راستای عمودی ،  ، و انرژی پتانسیل ناشی از کرنش داخلی،  ، تشکیل یافته است. انرژی پتانسیل کرنشی برابر خواهد بود با:

(۳-۴)  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...