جلسه دوم: استرس و راهبردهای مقابله با آن

اهداف:

    1. مرور و یادآوری مباحث جلسه قبل

    1. راهبردهای مقابله با استرس در زندگی

  1. یادگیری هشت مهارت رفتاری مقابله با استرس در موموقعیت های استرس زا

شرح:

    1. راهبردهای مقابله با استرس در زندگی: هدف از انجام این فعالیت شناسایی راهبردهای مقابله با استرس توسط شرکت کنندگان بود.پس از تشریح و تقسیم بندی انواع راهبردهای مقابله ای به دو گروه شناختی و رفتاری، از شرکت کنندگان خواسته شدکه راهبردهای مقابله ای مورد اشاره را در مواجه با استرس های گذشته تطبیق دهند.

    1. پیشنهادهایی ساده اما کاربردی برای مقابله با استرس: هدف از انجام این فعالیت ، عملی نمودن فعالیت‌ها به صورت ساده ‌و آسان و قابل اجرا برای شرکت کنندگان بود،که با کمترین زمان وهزینه بتوانند آموخته های خود را به مرحله اجرا در آورند.با جمع بندی کلی از مبحث استرس این فعالیت به پایان رسید.

جلسه سوم: شناخت خود(خودآگاهی)

اهداف:

    1. آگاهی از ویژگی های مثبت خود

    1. آگاهی از ویژگی های منفی خود

    1. شناخت ویژگی های قابل تغییرخود

    1. شاخت استعدادها و توانمندی های ، آشنایی با نظرات دیگران ‌در مورد خود

    1. توانایی تعمق و اندیشیدن در خویش

    1. توانایی تغییر ویژگی های منفی

    1. تقویت ویژگی های مثبت

    1. مهارت های نگرشی(طرزتفکر)

  1. علاقه به بررسی و تحلیل خود

شرح:

    1. از شرکت کنندگان خواسته شد که هر احساسی که ‌در مورد خویشتن را دارند بیان کنند(منفی یا مثبت).

    1. به شرکت کنندگان توضیح داده شداحساسی که درمورد خود دارند در عملکردشان در زندگی و همچنین در برداشت دیگران از او تاثیر می‌گذارد.

    1. نکته کلیدی در این جلسه این بود (که به افراد حاضر درجلسه توضیح داده شد) رضایت از خود باعث می شود کارها را بهتر انجام داده وموفقیت بیشتری کسب کنیم.

  1. هر فردی توانایی ها و ویژگی های خاص خود را دارد.

جلسه چهارم: تصمیم گیری

اهداف:

    1. آشنایی با مفهوم تصمیم گیری

    1. آشنایی به فرایند و روش تصمیم گیری

    1. آشنایی با عوامل مؤثر در تصمیم گیری

    1. درک اهمیت پیامدهای هرتصمیم گیری پیش از اتخاذآن

  1. تمرین مراحل لازم در تصمیم گیری.

شرح:

    1. که در این مرحله شرکت کنندگان با چگونگی جمع‌ آوری اطلاعات، پیش‌بینی نتایج، مشخص کردن معایب و مزایای هر تصمیم، انتخاب تصمیم و ارزیابی آن آشنا شدند.

    1. قبل از شروع آموزش هریک از مراحل ابتدا یک سوال کلی از شرکت کنندگان پرسیده می شد (به ‌عنوان مثال: چگونه باید تصمیم بگیریم؟) آنگاه هر فرد به صورت داوطلبانه به هر سوالی پاسخ داده و پس از ارزیابی نظرات هر فرد،راهکارهای لازم به افراد شرکت کننده در جلسه ارائه می گردید.

  1. این جلسه نیز پس از آموزشی یک ساعته ، به پایان رسید و طبق روال جلسات قبل باز هم از افراد جهت شرکت در جلسات بعدی دعوت بعمل آمد.

جلسه پنجم: همدلی

اهداف:

    1. آشنایی با مفهوم همدلی

    1. آشنایی با تفاوت همدلی و همدردی

    1. کسب توانایی مناسب در ایجاد یک برخورد همدلانه با افراد

  1. کسب توانایی در تغییر مکالمات روزمره خود با دیگران

شرح:

این جلسه با مرور بر مطالب عنوان شده جلسه قبل شروع گردید ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد تا هریک نظرت خود را در رابطه با مفهوم همدلی بیان کنند.

مراحلی که در این جلسه به افراد آموزش داده شد عبارت بودند از:

    1. ارائه یک مفهوم کلی و جامع از همدلی

    1. چگونگی برخورد با ‌موقعیت‌های مختلف و نحوه ی همدلی با دیگران در این موقیعتها

  1. همچنین چگونگی تغییر در مکالمات روزمره خود با دیگران و بیان جملات در قالب درخواست‌ها وجملات سوم شخص.

جلسه ششم: مهارت برقراری ارتباط مؤثر

اهداف:

    1. تعریف ارتباط

    1. موانع برقراری ارتباط

    1. مهارت دوست یابی

    1. مهارت جرات مندانه

    1. مهارت سازگاری با دیگران

    1. حریم شخصی

    1. مهارت ارتباط اجتماعی

  1. مهارت اجتماعی و تاثیر آن بر روابط

شرح:

هدف از این فعالیت ارائه تعریفی علمی از ارتباط و تشریح اجزا ء ارتباط بود.همچنین موانع برقراری ارتباط و راه های جلوگیری از آن ها بود که از جمله می توان : قضاوت و ارزیابی شتاب زده، نتیجه گیری عجولانه پیش داوری و…….را نام برد.در مهارت‌های دوست یابی ، مهارت جرات مندانه ومهارت سازگاری با دیگران نیز چگونگی برقراری رابطه صمیمانه ‌و نزدیک با دیگران، رد درخواست غیرمنطقی دیگران، درخواست جرات مندانه وهمچنین چگونگی مواجه با رفتارهای بی ملاحظه دیگران آموزش داده شد.

این مهارت با توجه به اهمیت خاصی که در زندگی افراد معتاد دارد در ۲ جلسه به افرادآموزش داده شد.

جلسه هفتم: مهارت برقراری ارتباط مؤثر

اهداف:

در این جلسه بیان شد که عنوان این جلسه یاد آوری، مرور و ادامه مباحث جلسه قبل می‌باشد و سپس به انجام فعالیت‌های زیر پرداخته شد:

    1. مهارت ارتباط اجتماعی : در این فعالیت به تشریح کامل مهارت های اجتماعی که به شرح ذیل می‌باشند پرداخته شد.

    1. مهارت مشارکت ‌در گفتگو: مهارت‌های غیرکلامی، صحبت کردن، گوش دادن فعال.

    1. مهارت اجتماعی و تاثیر آن بر روابط : در این فعالیت مهارت‌ها ی اجتماعی و ‌تاثیر آن بر روابط توضیح داده شد.

  1. باذکر نمونه هایی این فعالیت به پایان رسید

جلسه هشتم: مهارت مقابله ای

اهدف:

    1. آشنایی با مفهوم مقابله

    1. آشنایی با انواع مهارت های مقابله ای

    1. کسب توانایی در مقابله با مشکلات روزمره

  1. کسب توانایی در استفاده از سیستم های حمایتی در مواقع لازم.

شرح:

این مهارت طی یک جلسه به نمونه آزمایش، آموزش داده شد ابتدای جلسه از شرکت کنندگان خواسته شد تا به صورت داوطلبانه تعریفی از مقابله ارائه داده و انواع مهارت‌های مقابله ای را ذکر کنند پس از ارائه نظر شرکت کنندگان، مقابله برا ی آنان تعریف شد، با انواع مهارت های مقابله ای آشنا شدند،و اهداف دیگر جلسه نیز به آنان آموزش داده شد.

جلسه نهم: تفکر انتقادی، تفکرخلاق

اهداف:

    1. تعریف خلاقیت

    1. فواید تفکرخلاق

    1. عوامل، اجزا و موانع خلاقیت

    1. راه های پرورش خلاقیت

  1. موانع ظهور خلاقیت

شرح:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...