۳۵/۱۲۵۰/۱۹

همان­طوری که در جدول ۴ـ۲ مشاهده می­ شود در متغیر انگیزه پیشرفت، میانگین و انحراف معیار به ترتیب ۳۶/۵۳ و ۳۱/۶ و در متغیر عملکرد تحصیلی، ۹۷/۱۵ و ۱۰/۳ ‌می‌باشد.

در جدول ۴-۳ میانگین، انحراف معیار و کمترین و بیشترین نمره در متغیر خلاقیت و مؤلفه‌ ­های آن ذکر می‌گردد.

جدول ۴-۳٫ میانگین، انحراف معیار، بیشترین و کمترین نمره متغیر خلاقیت و مؤلفه‌‌های آن

آماره­ متغیر

میانگین

انحراف معیار

کمترین نمره

بیشترین نمره

مؤلفه‌ سیالی

۷۳/۳۵

۷۲/۵

۱۸

۴۷

مؤلفه‌ ابتکار

۴۲/۴۷

۷۶/۶

۲۳

۶۵

مؤلفه‌ انعطاف پذیری

۳۸/۲۴

۸۴/۵

۱۱

۳۲

مؤلفه‌ بسط

۵۶/۲۳

۳۱/۵

۱۲

۳۳

نمره کل خلاقیت

۱۸/۱۲۶

۵۳/۹

۷۶

۱۸۰

بر اساس آنچه که در جدول ۴ـ۳ مشاهده می­ شود میانگین و انحراف معیار به ترتیب در مؤلفه‌ سیالی، ۷۳/۳۵ و ۷۲/۵، در مؤلفه‌ ابتکار، ۴۲/۴۷ و ۷۶/۶، در مؤلفه‌ انعطاف پذیری، ۳۸/۲۴ و ۸۴/۵، در مؤلفه‌ بسط، ۵۶/۲۳ و ۳۱/۵، و در نمره کل خلاقیت، ۱۸/۱۲۶ و ۵۳/۹ ‌می‌باشد.

۴-۴- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش

پژوهش حاضر، شامل فرضیه ­های زیر است که هر فرضیه همراه با نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آن در این بخش ارائه می­گردد.

  1. بین انگیزه پیشرفت دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام تفاوت معنی­داری وجود دارد.

جدول ۴-۴٫ میانگین و انحراف معیار انگیزه پیشرفت شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروه‌های مستقل

متغیر
گروه
میانگین
انحراف معیار
T
سطح معنی­داری
انگیزه پیشرفت

دانش آموزان تیزهوش

۵۹/۵۷

۹۳/۵

۹۱/۷

۰۰۱/۰

دانش آموزان عادی

۱۳/۴۹

۶۹/۶

همان‌ طور که در جدول ۴-۴ مشاهده می­ شود، میانگین انگیزه پیشرفت در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۵۹/۵۷ و ۱۳/۴۹ به دست آمد که با توجه به مقدار ۹۱/۷=t و ۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۱/۰=P، ‌به این معنی است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان انگیزه پیشرفت تفاوت معنی دار وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است.

  1. بین خلاقیت و مؤلفه‌‌های آن در دانش ­آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام تفاوت معنی­داری وجود دارد.

جدول ۴-۵٫ میانگین و انحراف معیار خلاقیت و مؤلفه‌‌های آن در شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروه‌های مستقل

متغیر
گروه
میانگین
انحراف معیار
T
سطح معنی­داری
مؤلفه‌ سیالی

دانش آموزان تیزهوش

۶۶/۳۸

۱۱/۵

۰۲/۶

۰۰۱/۰

دانش آموزان عادی

۸۰/۳۲

۳۳/۶

مؤلفه‌ ابتکار

دانش آموزان تیزهوش

۲۱/۵۰

۵۳/۶

۸۸/۴

۰۰۶/۰

دانش آموزان عادی

۶۳/۴۴

۹۹/۶

مؤلفه‌ انعطاف پذیری

دانش آموزان تیزهوش

۱۵/۲۷

۰۹/۵

۵۶/۵

۰۰۱/۰

دانش آموزان عادی

۶۱/۲۱

۵۹/۶

مؤلفه‌ بسط

دانش آموزان تیزهوش

۹۸/۲۵

۱۸/۵

۴۰/۵

۰۰۱/۰

دانش آموزان عادی

۱۳/۲۱

۴۴/۵

نمره کل خلاقیت

دانش آموزان تیزهوش

۳۵/۱۳۰

۲۰/۹

۲۱/۵

۰۰۴/۰

دانش آموزان عادی

۰۱/۱۲۲

۷۶/۹

همان‌ طور که در جدول ۴-۵ مشاهده می­ شود، میانگین مؤلفه‌ سیالی در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۶۶/۳۸ و ۸۰/۳۲ به دست آمد که با توجه به مقدار ۰۲/۶=t و ۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۱/۰=P، ‌به این معنی است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان مؤلفه‌ سیالی تفاوت معنی داری وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است. میانگین مؤلفه‌ ابتکار در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۲۱/۵۰ و ۶۳/۴۴ به دست آمد که با توجه به مقدار ۸۸/۴=t و ۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۶/۰=P، ‌به این معنی است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان مؤلفه‌ ابتکار تفاوت معنی داری وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است. میانگین مؤلفه‌ انعطاف پذیری در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۱۵/۲۷ و ۶۱/۲۱ به دست آمد که با توجه به مقدار ۵۶/۵=t و ۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۱/۰=P، ‌به این معنی است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان مؤلفه‌ انعطاف پذیری تفاوت معنی داری وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است. میانگین مؤلفه‌ بسط در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۹۸/۲۵ و ۱۳/۲۱ به دست آمد که با توجه به مقدار ۴۰/۵=t و۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۱/۰=P، ‌به این معنی است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان مؤلفه‌ بسط تفاوت معنی داری وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است. میانگین نمره کل خلاقیت در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۳۵/۱۳۰ و ۰۱/۱۲۲ به دست آمد که با توجه به مقدار ۲۱/۵=t و ۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۴/۰=P، ‌به این معنی است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان خلاقیت تفاوت معنی داری وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است.

  1. بین عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام تفاوت وجود دارد.

جدول ۴-۶٫ میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی در شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروه‌های مستقل

متغیر
گروه
میانگین
انحراف معیار
T
سطح معنی­داری
عملکرد تحصیلی

دانش آموزان تیزهوش

۸۰/۱۸

۹۱/۲

۸۸/۱۰

۰۰۱/۰

دانش آموزان عادی

۱۴/۱۳

۲۹/۳

همان‌ طور که در جدول ۴-۶ مشاهده می­ شود، میانگین عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی به ترتیب ۸۰/۱۸ و ۱۴/۱۳ به دست آمد که با توجه به مقدار ۸۸/۱۰=t و ۱۳۸=df و سطح معنی­داری ۰۰۱/۰=P، ‌به این معنی است که بین دختران و پسران از نظر میزان عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد که این میزان در دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی است.

فصل پنجم

بحث و نتیجه ­گیری

۵-۱- مقدمه

پژوهش حاضر جهت مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام طرح­ریزی شد. در فصل حاضر، با توجه به تحلیل­های آماری فصل چهارم، نتایج پژوهش در ارتباط با فرضیه ­ها مورد بحث قرار ‌می‌گیرد و در رابطه با تأیید یا رد فرضیه ­ها دلایل علمی‌و منطقی ارائه خواهد شد. این فصل در برگیرنده­ی مطالب زیر است:

    • بحث و نتیجه ­گیری

    • محدودیت­های پژوهش

    • پیشنهادات

    • پیشنهادات نظری

  • پیشنهادات کاربردی

۵-۲- بحث و نتیجه ­گیری

هدف از پژوهش حاضر مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام بود. در این بخش نتایج حاصل از بررسی فرضیه ­ها و تبیین یافته ­های مربوط به آن ارائه می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...