شکل ‏۵٫۱۷- پاسخ کنترل کنندۀ فازی تطبیقی با مقادیر نامی: (a) خطای سرعت؛ (b) خروجی مدل مرجع؛ © جریان در راستای d و q ؛ (d) ولتاژ عملیاتی .
در ادامه دو شبیه­سازی برای بررسی پایداری کنترل کننده در مواجهه با عدم قطعیت­های پارامتری انجام گرفته است. ابتدا، پارامترهای الکتریکی ماشین یعنی، ، ، و به میزان ۵۰% کاهش یافته­اند. نتایج در شکل (۵٫۱۸) با عنوان Case1 آمده است. همان­طور که مشهود است، نتایج تفاوت اساسی نسبت به حالت مقادیر نامی ندارند و عملکرد و کارایی خوب کنترل کننده تغییری نکرده است و فقط دامنۀ تغییرات دچار مقداری افزایش (تا حدود ۵۰%) شده است. در مرحلۀ دوم، پارامترهای فوق به میزان ۵۰% افزایش پیدا کرده ­اند و نتایج در شکل (۵٫۱۸) با عنوان Case2 آمده است. همان­طور که ملاحظه می­ شود، در مقایسه با حالت نامی و Case1 باز هم کنترل کننده عملکرد موفقی داشته و تفاوت در اندازۀ دامنه است که کاهشی در حدود ۵۰% داشته است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ‏۵٫۱۸- پاسخ کنترل کنندۀ فازی تطبیقی با تغییر در پارامترها: (a) خطای سرعت؛ (b) خروجی مدل مرجع؛ © جریان در راستای d و q ؛ (d) ولتاژ عملیاتی .
در آزمایش بعدی در لحظۀ t=3s ، گشتاور بار پله­ای به اندازۀ ۱۰(N.m) برای بررسی کارایی کنترل کننده در مواجهه با گشتاور خارجی به سیستم اعمال می­ شود. همان­طور که در شکل (۵٫۱۹) مشاهده می­گردد، کنترل کننده به خوبی توانسته بر تغییر ناگهانی گشتاور بار غلبه کرده و ردگیری مناسبی از سرعت داشته باشد. به علاوه، خطای سرعت کوچک و بدون فراجهش[۶۲] می­باشد، که همین موضوع دلیل وجود سیگنال­های کنترل و جریان صاف است. در این شبیه­سازی توانایی کنترل کنندۀ فازی تطبیقی در خنثی کردن اغتشاش به خوبی نشان داده شده است.

شکل ‏۵٫۱۹- پاسخ کنترل کنندۀ فازی تطبیقی با وجود تداخل گشتاور بار: (a) خطای سرعت؛ (b) خروجی مدل مرجع؛ © جریان در راستای d و q ؛ (d) ولتاژ عملیاتی .
در شبیه­سازی آخر توانایی کنترل کننده در خنثی کردن اثرات غیرخطی اصطکاکی مورد چالش قرار گرفته است. برای این منظور اندازۀ فاکتور اصطکاک کولمبی ( ، که از خصوصیات ساختاری PMSM است، ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. نتایج در شکل (۵٫۲۰) آمده است. همان طور مشاهده می­ شود، تغییر در سیگنال مرجع سرعت هیچ اثری روی کارایی کلی سیستم کنترل ندارد. خطای ردگیری سرعت، در لحظات تغییر سرعت (شتابگیری) سیستم شروع به افزایش می­ کند اما دامنۀ این افزایش در محدودۀ قابل قبولی است. بنابراین می­توان گفت که کنترل کننده در خنثی کردن اثرات اصطکاک غیرخطی نیز موفق عمل کرده و همچنین نوسانی نیز که باعث انحراف از ردگیری سرعت شود مشاهده نشده است. پس می­توان کارایی این طراحی را در حد مطلوب و قابل قبولی ارزیابی کرد.

شکل ‏۵٫۲۰- پاسخ کنترل کنندۀ فازی تطبیقی با افزایش اندازۀ اصطکاک غیرخطی: (a) خطای سرعت؛ (b) خروجی مدل مرجع؛ © جریان در راستای d و q ؛ (d) ولتاژ عملیاتی .

نتیجه ­گیری

در این فصل روش­های متعددی از کنترل تطبیقی که بر اساس تکنیک­های محاسبات نرم طراحی شده بودند ارائه شد. ساختارهای ساده شدۀ کنترل تطبیقی به همراه روئیتگرهای سرعت و اغتشاش معرفی شدند. برای دستیابی به مقاومت بالا نسبت به عدم قطعیت­ها، کنترل کنندۀ تطبیقی بر اساس شبکۀ عصبی بدون سنسور، نتایج خوبی را به دست داد. نهایتاً، روش کنترلی تطبیقی فازی مزایای طراحی­های قبلی را در قالبی ساده­تر و فقط با بهره گرفتن از یک کنترل کننده نشان داد. به علاوه در این ساختار از هیچ نوع مبدلی[۶۳] به منظور کاهش تعداد سنسورها استفاده نشده است، و این مزیت طراحی مذکور بر سایرین است.
در حقیقت PMSMها به شکل وسیعی در صنایع تولید و تبدیل انرژی مانند توربین­های بادی و وسایل نقلیۀ الکتریکی کاربرد دارند. همین کاربری گسترده اهمیت طراحی سیستم­های کنترلی را برای استفادۀ هرچه بهینه­تر از این ماشین­ها را توجیه می­ کند.
البته این سیستم­ها در کاربردهای خود با مبدل­ها و باطری­ها برای انتقال و تبدیل انرژی ارتباط تنگاتنگ دارند. همین رابطه می ­تواند توجه طراح را به سمت این موارد سوق دهد. به همین جهت در فصل آینده، چند روش طراحی هوشمند تطبیقی برای کنترل مبدل­ها و باطری­ها مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد.
در ادامه و برای مقایسه و نتیجه‌گیری بهتر جدولی آورده شده که نتایج دو طراحی آخر در آن با چند مرجع معتبر مقایسه شده است
جدول ‏۵٫۳- جدول مقایسۀ نتایج

ولتاژ کنترل گشتاور مولفۀ جریان خطای ردگیری سرعت خطای تخمین سرعت
- با نوسان منطبق بر نوسان ورودی دامنۀ حدود ۵۰ نیوتن.متر. با کمی Overshoot مولفۀ بسیار صاف با حداقل میزان خطا (حدود ۰٫۰۱% ) فقط در لحظات اول به میزان خیلی کوچک (حدود ۰٫۰۱%) ۰٫۱%
فراجهش بسیار کم (حدود ۵%) فقط در زمان تغییر ورودی
شبکه عصبی تطبیقی بدون سنسور در حالت نامی (شکل ۵٫۹) طرح‌های پیشنهادی در پایان‌نامه
با انطباق بالا به ورودی و پیک حدود ۲۴۰ ولت - در راستای q، حدود ۳۵ آمپر و در راستای d، ۵ آمپر در لحظات تغییر ورودی و به میزان کمتر از ۰٫۰۱% کمتر از ۰٫۱%
فراجهش بسیار کم (حدود ۲%) فقط در زمان تغییر ورودی
فازی تطبیقی در شرایط نامی (شکل ۵٫٫۱۳)
- نوسان معکوس سیگنال کنترلی با دامنۀ از ۰٫۵ تا ۱٫۵ نیوتن.متر در لحظۀ تغییر ورودی خطای بالای دارد اما در کمتر از ۰٫۱ ثانیه جبران شده است. این خطا در راستای q بیشتر است خطای حالت ماندگار ۰٫۰۳%
فراجهش ۶٫۳%
زمان نشست ۲۲ میلی ثانیه
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...