ریسک بازار
مدل محقق ساخته
۲-۱۴- مبنای تئوریک برای متغیرهای پژوهش:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۴-۱- برای متغیر اول: ریسک محیط
محیط اقتصادی شرکت ها نقش تعیین کننده و غیر قابل انکاری در اثرگذاری بر عملکرد شرکت دارند. ریسک محیط بر اساس انواع ریسک هایی که شرکت در نتیجه فعالیت خود با آن ها روبرو می‏شود تعریف می‏گردد. انواع ریسک ها و مخاطراتی که موفقیت یک شرکت را تهدید می‏کنند به دلیل عدم اطمینان های ناشی از محیط خارجی و یا داخلی خود شرکت است، ریسک می‏تواند ناشی از سیاست ها و عوامل کلان اقتصادی یک کشور مانند خصوصی سازی، تولید ناخالص داخلی و غیره و یا سیاست های اتخاذ شده در سطح خود شرکت ها از قبیل نحوه تأمین مالی، سیاست های نقدینگی، پتانسیل رشد شرکت و غیره باشد.
عوامل محیطی در قالب ریسک محیط تعریف شده اند، ریسک محیط از طریق دو بعد ریسک اقتصادی و ریسک بازار اندازه‏گیری می‌شود، این عوامل بیانگر تأثیر شرایط عدم اطمینان محیط بر عملکرد شرکت ها می‌باشند. ریسک اقتصادی بیانگر تغییر پذیری محیط اقتصادی کلان می‌باشد(رس ،۱۹۹۹ ). ریسک بازارنیز در برگیرنده چگونگی عملکرد بازار(عملکرد سهام) شرکت در مقایسه با متوسط عملکرد بازار است(داموداران ،۱۹۹۷).
ریسک اقتصادی از طریق نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)و نرخ رشد فروش شرکت اندازه‏گیری می‏شود. کوواریانس میان نرخ رشد GDP و نرخ رشد فروش شرکت، عددی به دست می‌دهد که بیانگر ریسک اقتصادی است، ریسک اقتصادی بیانگر این موضوع است که چگونه رشد فروش شرکت متناسب با نرخ رشد GDP تغییر می‏کند. ریسک بازار نیز از طریق کوواریانس میان قیمت بازار سهام شرکت و میانگین قیمت بازار سهام ۳۰ شرکت بزرگ اندازه‏گیری می‌شود، نتیجه این محاسبه نشان دهنده این موضوع است چگونه قیمت سهام شرکت متناسب با قیمت سهام ۳۰ شرکت بزرگ دچار نوسان می‌شود (چاسوس والسن۲۰۰۷).
۲-۱۴-۲- برای متغیر دوم: نسبت بدهی
در این میان نسبت بدهی بیانگر آنست که شرکت چگونه منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین می‏کند: بدهی یا حقوق صاحبان سهام؟برای مدیران اهمیت دارد که نسبت بدهی را به صورتی تعیین کنند که ضمن حداکثر نمودن ارزش شرکت، هزینه تأمین سرمایه نیز حداقل باشد، البته باید توجه شود که تصمیمات تأمین مالی شرکت ها تحت تأثیر محیط خارجی شرکت و خط مشی شرکت می‌باشد .نسبت بدهی تأثیر به سزایی در سودآوری و عملکرد بهینه شرکت ها دارد. امروزه درجه بندی شرکت ها از لحاظ اعتباری تا حدود زیادی به نسبت بدهی آنان وابسته است و در واقع مبنای تولید و ارائه خدمات، به نحوه تأمین و مصرف وجوه مالی وابسته است. از طرفی نسبت بدهی هرشرکت هشدار اولیه ای درباره میزان مضیقه مالی شرکت است و لازم می‏باشد در برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها و تعیین عوامل موثر بر کارایی تأمین مالی آنان مورد توجه جدی باشد .
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
در این فصل به مفاهیم روش تحقیق اشاره خواهد شد. پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. مراد از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع موردنظر لازم است. یکی از روانشناسان برجسته می‏گوید:
“متأسفانه آنچه که در یک تحقیق علمی مورد توجه دیگران و حتی سرانجام مورد توجه خود محقق هم قرار می‏گیرد، موضوعی است که کشف شده است. اما اغلب، روش کشف که اصلی- ترین نقش را در یک پژوهش علمی دارد، نادیده انگاشته می‏شود.”
باید به خاطر داشت، محقق به خوبی آگاهی دارد که آنچه یافته است، تا حد زیادی بستگی به نوع کاوش او برای دست یافتن به آن دارد.
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین، هنگامی می‏توان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدف ها و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ نماید تا او هرچه دقیق تر، آسان تر، سریعتر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ‏هایی برای پرسش یا پرسش های تحقیق موردنظر کمک کند(دلاور،۱۳۸۰).
۳-۲ - روش پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی می باشد و از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش مقطعی، از نظر نحوه اجرای پژوهش کمی، از نظر نوع داده ها توصیفی پیمایشی از نوع علی و پس رویدادی و بر حسب شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است.
در این تحقیق برای آزمون فرضیه ها از روش همزمان استفاده خواهد شد.
دراین پژوهش نوع مطالعه توصیفی وکاربردی مبتنی بر روش میدانی است. در این تحقیق از مدل رگرسیون تک متغیره برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. یعنی بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده از بورس اوراق بهادار تهران صحت و سقم فرضیات تحقیق آزمون و نتایج حاصله به کل جامعه تعمیم داده شده است. زیرا هدف تاثیر هزینه با شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران است و این تحقیق کاربردی است، زیرا به دنبال پاسخ برای مشکلاتی که مطرح شده می باشد .
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی سال ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ می‌باشد.
جامعه آماری این پژوهش محدود است، چون جامعه آماری این تحقیق به شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران محدود می‏شود، انتخاب این جامعه آماری به دلایل زیر بوده است:
الف) انواع شرکت ها که در صنایع مختلف فعالیت دارند در این جامعه عضویت دارند.
ب) این شرکت ها نسبت به سایر شرکت ها در اداره امور شرکت و تهیه گزارشات مالی از نظم بهتری برخوردارند.
ج) امکان دسترسی بهتر به اطلاعات مالی حسابرسی شده این شرکت ها جهت تحلیل و آزمون فرضیات وجود دارد.
د) دسته بندی شرکتها بر مبنای نوع فعالیت آنها، امکان دستیابی به نتیجه بهتر را فراهم می‏کند.
۳-۴- نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش چنانکه گفته شد، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‏باشد. در این پژوهش، کل شرکت های عضو جامعه آماری که دارای یکسری ویژگی‌های مورد نظر باشند، به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند به عبارت دیگر برای تعیین نمونه آماری از روش غربال[۴۲](حذف سیستماتیک) استفاده شده است، این ویژگی ها عبارتند از:
قبل از سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار تهران حضور داشته باشند.
در خلال دوره زمانی پژوهش، توقف معامله سهام آنها بیش از ۲ ماه نباشد. بدین منظور که قیمت سهام آنها منعکس کننده واقعیت باشد، یعنی دادوستد سهام شرکتها در دوره مورد نظر این پژوهش بیش از سه ماه وقفه ایجاد نشده باشد.
به منظور افزایش قابلیت مقایسه، سال مالی آنها منتهی به ۲۹ اسفند باشد.
جزء شرکت های سرمایه گذاری، لیزینگ و واسطه‏گری مالی نباشند(زیرا این شرکتها بعضاً دارای قوانین و مقرراتی متفاوت از سایر شرکت ها هستند که می‌توان بر سود تقسیمی اثر گذار باشد و ماهیت عملیات، افشای اطلاعات مالی و ساختار حاکمیت شرکتی در آن ها متفاوت است ).
کلیه داده های مورد نیاز تحقیق، برای آن شرکت ها در طی قلمرو زمانی یاد شده، موجود باشد.
همان طور که در قسمت های قبلی بیان شد، پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است و اطلاعات مورد مطالعه در این پژوهش مربوط به دوره زمانی سالهای ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۲ خواهد بود. قلمرو موضوعی این پژوهش بررسی تاثیر ریسک محیط بر نسبت بدهی شرکتهای مورد مطالعه می‌باشد.با توجه به شرایط مذکور در توصیف جامعه آماری از مجموع ۵۶۰ شرکت بررسی شده جمعاً ۶۷ شرکت واجد شرایط فوق تشخیص داده شد. که در تحلیل های این پژوهش از اطلاعات کلیه آنها استفاده خواهد شد.با توجه به تعداد نمونه انتخابی(۶۷ شرکت)، حد نصاب این پژوهش رعایت شده است.شرکت های نمونه انتخابی به تفکیک نوع صنعت در جدول ۳-۱ ارائه شده است:
جدول ۳-۱ نمونه آماری به روش غربال

عنوان شرح تعداد
جمع کل اعضای جامعه آماری در پایان سال ۱۳۹۲ ۵۶۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...