دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – روش پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
علیزاده و همکاران(۲۰۱۱) در تحقیقی رابطه بین سبک فرزندپروری و مشکلات رفتاری کودکان را بررسی کردند. آزمودنیهای این تحقیق را ۶۸۱ نفر از مادران دانش آموزان در مدارس ابتدایی تشکیل میدادند که به روش خوشهای انتخاب شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری با پاسخدهی و درخواست بالا در رفتار والدین به طور مستقیم با کاهش مشکلات رفتاری بروننمود و دروننمود در دانش آموزان مرتبط است.
کیم[۸۹] و همکاران(۲۰۱۲) رابطه میان مشکلات رفتاری و شیوه های فرزندپروری ادراک شده در نوجوانان کرهای را بررسی کردند. نتایج نشان داد افزایش محدودیت و طرد از سوی والدین موجب افزایش مشکلات رفتاری دروننمود در کودکان می شود. همچنین شیوه فرزندپروری عامل مهمی در ایجاد و افزایش مشکلات رفتاری نوجوانان است.
رینالدی[۹۰]و هو[۹۱] (۲۰۱۲) سبک فرزندپروری والدین و رابطهاش با رفتارهای انطباقی و رفتارهای بروننمود و دروننمود را مورد بررسی قرار دادند و به این نتایج رسیدند که سبک فرزندپروری سهلگیرانه توسط مادران و سبک فرزندپروری استبدادی توسط پدران به طور قابل ملاحظهای مشکلات رفتاری بروننمود کودکان راپیشبینی می کند.
کاراندیش، حقیقت و فاضل(۲۰۱۲) رابطه میان سبکهای فرزندپروری و اختلالهای رفتاری کودکان پیشدبستانی شهر شیراز را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که رابطه مثبت و معناداری میان سبک فرزندپروری و اختلالهای رفتاری وجود دارد، افزون بر این پسران در اختلال رفتاری نمره بیشتری از دختران داشتند.
یونگ[۹۲] و همکاران(۲۰۱۲) رفتارهای والدین و اضطراب کودکان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که الگوی حمایتی زیاد یا طرد ممکن است موجب رفتارهای اجتنابی، کاهش اعتماد به نفس و بروز رفتارهای اضطرابی گردد و خانواده به عنوان عامل ایجادکننده و درمانکننده اختلالهای اضطرابی میباشد.
گر، ویلابو، ترگرسن و کندال[۹۳](۲۰۱۲) نقش فرزندپروری خیلی حمایتی را در اضطراب کودکان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری میان فرزندپروری خیلی حمایتی و نشانه های اضطرابی کودکان وجود دارد.
جانسون[۹۴](۲۰۱۲) رابطه میان رفتار ضداجتماعی، فرزندپروری منفی و فشار همسالان را مورد بررسی قرار داد و به این نتایج رسید که رفتار ضداجتماعی با فشار همسالان و فرزندپروری منفی همبستگی مثبتی دارد.
۲-۲-۳- پژوهشهای پیشین در زمینه مشکلات رفتاری کودکان با اختلالهای یادگیری
شهیم(۱۳۸۲) به مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و اختلال یادگیری در خانه و مدرسه پرداخت. یافته های این تحقیق حاکی از این بود که کودکان با اختلالهای یادگیری بیشتر از کودکان عادی در خانه دارای مشکلات رفتاری هستند و این وضعیت در سه عامل مشکلات رفتاری شامل رفتارهای دروننمود و بروننمود و پرتحرکی دیده شده است.
یو[۹۵] و همکاران(۲۰۰۶) مشکلات رفتاری و مداخلات اولیه را در کودکان با اختلالهای یادگیری بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که کودکان با اختلال یادگیری کلامی و اختلال یادگیری غیرکلامی احتمال دارد مشکلات رفتاری را نشان دهند و همچنین بیشتر احتمال دارد که مشکلات رفتاری بروننمود را نشان دهند.
یاگون[۹۶](۲۰۰۷) پژوهشی را در زمینه سازگاری اجتماعی هیجانی و رفتاری در میان کودکان با اختلالهای یادگیری انجام داد که در این پژوهش به بررسی سبکهای دلبستگی مادران، راهبردهای مقابلهای آن ها و عواطفشان در تعدیل مشکلات سازگاری اجتماعی، هیجانی و رفتاری پرداخت و به این نتیجه رسید که منابع شخصی مادر(سبکهای دلبستگی، راهبردهای مقابلهای و عواطف) بر بهزیستی روانی و سلامت اجتماعی، هیجانی و رفتاری کودکان با اختلال یادگیری تأثیر می گذارد.
۲-۲-۴- پژوهشهای پیشین در زمینه سبکهای فرزندپروری والدین کودکان با اختلالهای یادگیری
بهمنی(۱۳۸۷) به مقایسه نمرات شیوه های فرزندپروری والدین و توانایی نوشتن در دانش آموزان دختر دارای نارسایی نوشتن و عادی پایه چهارم ابتدایی پرداخت. نتایج پژوهش نشان داد که نمرات شیوه های مختلف فرزندپروری والدین در دو گروه کودکان عادی و نارسانویس متفاوت بود و والدین کودکان عادی نمره بیشتری در سبک فرزندپروری مقتدرانه به دست آوردند. یافته های فرعی نشان داد بین سطح درآمد خانواده و سطح تحصیلات مادر و توانایی نوشتن دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
دیسون(۲۰۰۳) به بررسی کودکان با اختلالهای یادگیری در بافت خانوادگیشان پرداخت و به این نتایج دست یافت که والدین این کودکان، آن ها را در شایستگیهای اجتماعی کمتر ارزیابی میکنند و همچنین بیان میکنند که فرزندانی که اختلال یادگیری دارند نسبت به خواهران و برادران عادیشان مشکلات رفتاری بیشتری را بروز می دهند.
بناهو[۹۷] و همکاران(۲۰۰۹) در تحقیقی به بررسی ادراک والدین و معلمان از ویژگیهای رفتاری و اجتماعی کودکان با مشکلات خواندن پرداختند. در این تحقیق والدین و معلمان به ارزیابی رفتاری کودکان با اختلالهای یادگیری با اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی یا بدون آن پرداختند. والدین و معلمان بیان کردند کودکانی که هم اختلال یادگیری و هم نارسایی توجه-بیشفعالی دارند، در مقایسه با کودکانی که فقط اختلال یادگیری دارند مشکلات بیشتری را در رفتارهای برون نمود دارند.
وینایاک[۹۸] و سخون[۹۹](۲۰۱۲) در تحقیقی فرزندپروری کودکان با اختلال یادگیری و خواهران و برادرانشان را مورد مطالعه قرار دادند و استرس والدین را در فرزندپروری کودک با اختلال یادگیری و خواهران و برادران عادیشان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که پدران بیشتر استرس مثبت و مادران استرس منفی را تجربه میکنند. افزون بر این، یافته های این پژوهش نشان داد که پدران بیشتر از مقابلهی مواجهای و حل مسأله به عنوان سبکهای مقابلهای و مادران بیشتر از خودکنترلی، جستجوی حمایتهای اجتماعی و راهبرد مقابلهای
اجتناب- فرار استفاده میکنند. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که کودکان با اختلالهای یادگیری در مقایسه با خواهران و برادران عادیشان، محبت بیشتری را از مادرشان دریافت میکنند.
۲-۳- نتیجه گیری از پژوهشهای پیشین
نکات مورد توجه در نتایج پژوهشهای ذکر شده در پیشینه عبارتند از اینکه سبک فرزندپروری مستبد والدین پیش بینیکننده مشکلات رفتاری فرزندان میباشد و همچنین بیشتر مطالعات دریافتهاند که دانش آموزان با اختلالهای یادگیری دچار مشکلات رفتاری نیز میباشند. از این رو محقق در این پژوهش به پیشبینی ابعاد مشکلات رفتاری بر اساس سبکهای فرزندپروری در دانش آموزان با اختلال یادگیری می پردازد.
فصل سوّم
روش پژوهش
۳-۱- طرح پژوهش
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است که در آن پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری بر اساس سبکهای فرزندپروری والدین مورد بررسی قرار میگیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:36:00 ب.ظ ]
|