تحقیقات انجام شده با موضوع روابط عوامل بافتی ... |
پایایی پرسشنامهها، در اجرای نهایی نیز محاسبه شده است. در این محاسبه از روش"حذف گویه به شرط افزایش پایایی"استفاده شده است. بر اساس این روش، اگر حذف گویهای ضریب پایایی را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد، این گویه حذف میشود. در این پژوهش در برخی از پرسشنامهها، با کاربرد این روش، گویههایی حذف شدند. همچنین اعتبار عاملی پرسشنامهها که صورتی از اعتبار سازه است (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳) از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی بررسی شد. در بخشهای بعدی گزارش، نتایج به دست آمده از تحلیل عامل اکتشافی هر یک از زیرمقیاسها گزارش میشوند. از آنجا که در این فصل الگوی تحلیل عاملی تأییدی کل زیرمقیاسها ارائه خواهد شد، نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی هر یک از زیرمقیاسها در پیوستِ ب گزارش پژوهش، آورده شدهاند. به استثنای مقیاس هویت که برای ارائه نمونهای از روند کارِ تعیین اعتبار سازه پرسشنامهها، نتایج هردو نوع تحلیل عاملی گزارش شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در سطوری که در پی میآیند، پیش از بیان مشخصات هر یک از پرسشنامهها و ویژگیهای روانسنجی آنها، رویه اجرای ابزارهای پژوهش، توضیح داده خواهند شد.
۱ـ۴ـ۳ رویه اجرای پرسشنامهها
پس از تدارک نهایی پرسشنامهها، با مراجعه به دفتر تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهرتهران، مجوز اجرای پرسشنامهها با اعمال محدودیتهایی اخذ شد. بدینترتیب که سه سؤال از پرسشنامهای که رفتار مشکلآفرین را براساس گزارش نوجوان میسنجید و چهار سؤال از پرسشنامهای که رفتار مشکلآفرین نوجوان را بر اساس گزارش والدین اندازهگیری میکرد، به دلیل اینکه محتوای آنها به فعالیت جنسی و مصرف مواد مربوط بود، مجوز اجرا در مدارس راهنمایی را دریافت نکردند و از مجموعه سؤالات حذف شدند.
بهدنبال اخذ مجوز از دفتر تحقیقات، با مراجعه به مناطق آموزش و پرورش، فهرست اسامی مدارس راهنمایی دولتی دخترانه و پسرانه سه منطقه ۱، ۱۳ و ۱۹ دریافت شد. در مراجعه به مدارس منتخب، در جلسهای با مدیر مدرسه پس از برقراری ارتباط مؤثر و بیان توضیحاتی در باب پژوهش، در ابتدا در مورد اجرای پرسشنامههای نوجوانان در کلاس، هماهنگیهای لازم صورت گرفت و در وهله بعد، برای اجرای پرسشنامههای والدین، جلسهای تعیین شد تا مراقب اصلی نوجوان، یعنی، کسی که مسئولیت امور روزمره او را دارد ـ که در فرهنگ ما بهطور عمده مادران عهدهدار چنین مسئولیتی هستند ـ در آن جلسه حضور یابند.
کلیه پرسشنامههای نوجوانان در کلاس بهطور گروهی و بدون ذکر نام اجرا شدند (قبلاً هر پرسشنامه بر اساس نام دانشآموز در دفتر کلاس، کدگذاری شد).
هر نوجوان، دفترچهای حاوی هفت پرسشنامه دریافت میکرد. در ابتدای هر دفترچه، راهنمایی تعبیه شده بود تا شرکتکنندگان بهطور کلی با تحقیق آشنا شوند و از محرمانه بودن نتایج آن مطمئن شوند. با این حال، در ابتدا پس از ایجاد ارتباط با دانشآموزان، بهطور شفاهی نیز در باب تحقیق و اینکه نتایج آن محرمانه است، لزومی به ذکر نام نیست، اطلاعات فردی به صورت کلی تفسیر خواهد شد و اینکه پاسخگویی به پرسشنامهها ارتباطی به رابطه نوجوان با مدرسه ندارد و در نتایج تحصیلی آنها بیتأثیر است، توضیحاتی داده میشد و پس از کسب موافقت دانشآموزان، پرسشنامهها اجرا میگردید. برای جلوگیری از خستگی دانشآموزان، در صورت نیاز وقت استراحتی به آنها داده میشد. زمان پاسخگویی به کلیه پرسشنامهها بهطور متوسط ۵۵ دقیقه بود.
در مورد مراقبان اصلی نوجوان (عمدتاً مادران)، در جلسه تعیینشده پس از برقراری ارتباط، مادران دفترچهای حاوی چهار پرسشنامه دریافت میکردند. در ابتدای هر دفترچه، راهنمایی قرار شده بود تا شرکتکنندگان بهطور کلی با تحقیق آشنا شوند و از محرمانه بودن نتایج آن مطمئن شوند. با این حال، بهطور شفاهی نیز در باب تحقیق و این که نتایج آن محرمانه است، لزومی به ذکر نام نیست (قبلاً پرسشنامه ـ ها بر اساس کد دانشآموز، کدگذاری شده بود)، اطلاعات فردی به صورت کلی تفسیر خواهد شد و اینکه پاسخگویی به پرسشنامهها ارتباطی به رابطه آنها با مدرسه ندارد و در نتایج تحصیلی فرزندان آنها بیتأثیر است، توضیحاتی داده میشد و پس از کسب موافقت والدین، پرسشنامهها اجرا میگردید. والدینی که سواد کافی برای پاسخگویی به پرسشنامهها را داشتند، خود به تکمیل آنها اقدام کردند. در این گروه از مادران، زمان پاسخگویی بهطور متوسط ۴۰ دقیقه بود، اما در مورد والدین بیسواد و کم سواد، آزمونگر سؤالات را برای آنها میخواند و بدینترتیب پرسشنامهها تکمیل میشدند.
۲ـ۴ـ۳ پرسشنامه جمعآوری اطلاعات
برای دستیابی به اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه هایی حاوی مواردی از مشخصات فردی و خانوادگی هم برای نوجوانان (۱۵مورد) و هم برای والدین (۲۰مورد) تدارک شد که هر دو گروه آنها را تکمیل کردند
بر اساس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامههای جمعآوری اطلاعات، از مجموع ۶۱۳ دانشآموز (۵۱ درصد دختر و ۴۹ درصد پسر)، ۳۳ درصد به منطقه ۱، ۳۳ درصد به منطقه سیزده و ۳۴ درصد به منطقه نوزده تعلق داشتهاند. ۸۸ درصد از دانشآموزان و ۵۵ درصد از والدین متولد تهران و ۱۲درصد دانشآموزان و ۴۵
درصد والدین در شهرستان تولد یافتهاند. ۹۱ درصد از والدین شرکتکننده را مادران (۸۶ درصد خانه دار، ۵۱ درصد دارای تحصیلات دبیرستانی و دیپلم) و ۹ درصد را پدران (۶۰ درصد دارای شغل آزاد، ۴۲ درصد دارای تحصیلات دبیرستانی و دیپلم) تشکیل دادهاند. ۸۳ درصد از خانوادهها، تا پنج نفر عضو داشتهاند.۸۳ درصد از دانشآموزان هم در خانواده با پدر، مادر و خواهران و برادران زندگی کردهاند.
۳ـ۴ـ۳ بافت خانواده
همانطور که پیشتر بیان شد (فصل یک: تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها)، در پژوهش حاضر، بافت خانواده بر حسب متغیرهای (۱) دلمشغولی والدین در مورد زندگی نوجوان، (۲) والدگری مثبت، (۳) ارتباط
والد ـ نوجوان و نهایتاً (۴) حمایت خانواده عملیاتی شده است. هم والدین و هم نوجوانان کلیه مقیاسهای مربوط به چهار نشانگر را تکمیل کردند.
برای کلیه مقیاسهای والدگری، سؤالات مشابهی برای گزارشهای نوجوان و والد مورد استفاده قرار گرفت، لکن متناسب با گزارشدهنده، فقط تطبیقهای جزئی در بیان سؤال داده شد. برای مثال، جمله “وقتی با مادرم صحبت میکنم، او به من گوش میدهد"(گزارش نوجوان) به جمله"وقتی فرزندم با من صحبت میکند، من به او گوش میدهم"تغییریافت.
الف) مقیاس شیوههای والدگری
دلمشغولی والدین در مورد زندگی نوجوان و والدگری مثبت با بهره گرفتن از مقیاس"شیوههای والدگری” گورمن ـ اسمیت و دیگران (۱۹۹۶، اقتباس از شوارتز و دیگران، ۲۰۰۵) اندازهگیری شدند.
زیرمقیاس دلمشغولی والدین (گزارش نوجوان: ۱۱سؤال و گزارش والد: ۲۱ سؤال) میزان رغبت والدین و نگرانی آنها را در باره زندگی نوجوان میسنجد. پاسخها بر مبنای مقیاس لیکرت درجهبندی شدهاند. نمره ـ های بالاتر در این زیرمقیاس مبیّن رغبت و نگرانی بیشتر والدین است (برای مثال، “وقتی خانه نیستید، آیا والدینتان میدانند که با چه کسانی بیرون هستید؟").
زیرمقیاس والدگری مثبت (گزارش نوجوان: ۱۰سؤال؛ گزارش والد: ۹ سؤال) میزان استفاده از پاداش ـ های مثبت و تشویق رفتار مناسب از سوی والدین را میسنجد. پاسخها بر مبنای مقیاس لیکرت سه درجهای (تقریباً هرگز، ۱؛ بعضی اوقات، ۲؛ بیشتر اوقات، ۳ ) درجهبندی شدهاند (برای مثال،"وقتی شما کاری انجام داده باشید که والدینتان دوست دارند یا آن را میپسندند، آیا آنها به شما لبخند میزنند؟").
گورمن ـ اسمیت و دیگران (۱۹۹۶)، پایایی زیرمقیاسها را ۶۸/۰ تا ۸۱/۰ گزارش کردهاند. این زیرمقیاسها در چندین پژوهش مورد استفاده قرارگرفتهاند (برای مثال، شوارتز و دیگران۲۰۰۶؛ شوارتز و دیگران ۲۰۰۹). این پژوهشگران پایایی زیرمقیاسهای مذکور را ۷۵/۰ تا ۸۹/۰ گزارش کردهاند.
در ادامه، به نتایج به دست آمده در باب پایایی و اعتبار عاملی این زیرمقیاسها در اجرای نهایی خواهیم پرداخت.
۱ـ الف) پایایی زیرمقیاسهای دلمشغولی والدین و والدگری مثبت
پایایی دو زیرمقیاس از مقیاس شیوههای والدگری با بهرهگیری از روش آلفای کرونباخ (حذف سؤال به شرط افزایش پایایی) محاسبه شد. پایایی زیرمقیاس دلمشغولی والدین (گزارش نوجوان) با حذف سؤالات ۱،۲،۳، ۶۲/۰ و برای گزارش والد ۷۴/۰ به دست آمد. همچنین پایایی زیرمقیاس والدگری مثبت برای گزارش نوجوان ۶۲/۰ و برای گزارش والد ۶۶/۰ حاصل شد.
۲ـ الف) تحلیل عاملی اکتشافی زیرمقیاس دلمشغولی والدین
با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی اصلی، ساختار عاملی زیرمقیاس دلمشغولی والدین (گزارش نوجوان) مورد بررسی قرار گرفت. این زیرمقیاس بر اساس نتایج به دستآمده از تحلیل پایایی با ۸ سؤال وارد تحلیل عامل اکتشافی شد. اولین تحلیل عاملی نشان داد که یکی از سؤالها (سؤال ۷) دارای بار عاملی کمتر از ۳/۰ است. کلاین (۱۹۹۷، ص.۵۲) اظهار میدارد که بار عاملی ۳/۰ مبیّن این است که ۹ درصد واریانس توسط عامل تبیین میشود و این مقدار به اندازهای بزرگ است که بار عاملی چشمگیر باشد، برای همین با حذف سؤال ۷، زیرمقیاس مجددا با ۷ سؤال تحلیل عاملی شد که در اینجا نتایج تحلیل دوم گزارش میشود (جدول۱ـ۳).
جدول ۱ـ۳٫ تحلیلی عامل اکتشافی زیرمقیاس دلمشغولی والدین (گزارش نوجوان)
کفایت نمونه گیری کایزر، میر، اولکین ( KMO ) | آزمون کرویت بارتلت | درجه آزادی | معناداری | ارزش ویژه | درصد واریانس تبیین شده |
||
۷۲۶/۰ | ۵۰۶/۵۳۲ | ۲۱ | ۰۰۱/ ۰>P | ۳۵۶/۲ | ۶۵۲/۳۳ |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 11:14:00 ب.ظ ]
|